#ÉLETEM

Így adja le az ünnepi felesleget

2013. december 26., csütörtök 14:13 |

December utolsó hete a zabálás ideje. Ilyenkor hajlamosak vagyunk többet enni a kelleténél, főleg, ha még tukmálják is, és a jó gyerek/meny/unokatestvér meg fuldokolva tömi be az utolsó bejglifalatot is. Aztán kigombolt nadrággal ül az ünnepi asztalnál, és próbál lélegezni. Ismerős érzés? Na és az, amikor januárban az első munkanapon már nincs egy olyan gönce sem, amit magára tudna erőltetni? Ezt is ismeri? Naná, hogy ismeri! És ez így is van rendjén. De ne keseredjen el, inkább olvassa el cikkünkben, mit tehet a fölösleges kilók ellen!

Ne koplaljon

Óhatatlanul többet és más jellegű ételeket fogyasztunk karácsonykor, mint az év más napjain, ami valóban tud 1-2 kg-os súlygyarapodást előidézni. Ha viszont ügyel a mértékre, akkor az ünnepek után könnyen leadhatja a kis felesleget. Fontos arra is odafigyelnie, hogy akármennyit hízik is karácsonykor, a koplalás semmiképp sem jó módszer, hiszen a negatív energiaegyensúly izomtömeg-csökkenést eredményez. Tehát jelentős mennyiségű izmot is veszít a fogyókúra alatt, és a szervezete kiéheztetésének az egyetlen következménye csak a jojó-effektus lesz.

Ne a kalóriát, hanem a minőséget nézze

„Az ünnepek utáni diétázást nem feltétlenül kalóriákban kell kifejezni: 1000 kcal energiatartalmú csoki és 1000 kcal tartalmú »normál étel« elfogyasztása nem azonos következményekkel jár! Igyekezzen inkább minél több zöldséget, gyümölcsfélét és zsírszegény fehérjét enni, és kerülje az egyszerű, szénhidrátban dús ételeket – pl. a megmaradt bejglivégek és mézeskalács-maradványok eltakarítását. Ha mindenképp kalóriában szeretne gondolkodni, akkor a saját alapanyagcseréje alá menni nem szabad – ez Harris–Benedikt-képlettel kiszámolható –, különben szintén izomtömeg-csökkenés várható. Természetesen a megfelelő kalóriabevitel megállapítása függ a nemtől, testtömegtől, életkortól, fizikai aktivitástól és az elhízás mértékétől” – mondja Barcza Zsuzsanna dietetikus.

Fogyasztó étel nincs, de van, ami segíti a súlycsökkenést

Téli időszakban pl. a savanyú káposzta fogyasztása kifejezetten javasolt, és nem csak azért, mert sok C-vitamin van benne, hanem mert rengeteg rostot tartalmaz, így megemésztése is energiát követel a szervezettől – energiatartalma viszont nagyon csekély. A dietetikus szerint sok vitamint és ásványi anyagot tartalmaz a sütőtök is, ennek azonban kalória- és szénhidráttartalma már nem elhanyagolható. Összességében sajnos nincsen olyan étel, amit napi szinten úgy étrendbe tudnánk iktatni, hogy vele fedezzük a napi tápanyagszükségletünket, mégis fogyaszt, de a sok nyers zöldség és rostban dús élelmiszer legalább segíti a testsúlycsökkenést.

Ügyeljen az alkohol mennyiségére

Egy korábbi cikkünkben már megírtuk, hogy melyik alkoholféle mennyi kalóriát tartalmaz. Karácsonykor a bor és a pezsgő a legelterjedtebb ital, ami elég nagy mázli, mert viszonylag csekély a kalóriatartalmuk - nem mindegy persze, mennyit iszik meg belőlük. Ha lehet, kerülje a kevert, édes löttyöket, akkor már inkább tényleg egyen még egy szelet bejglit.

A teával viszont ne bánjon csínján 

Hiába gondolja úgy, hogy télen, hidegben kevésbé fontos, hogy folyadékot vigyen be a szervezetébe – az egész csak szoktatás kérdése. Ráadásul egy jó minőségű, langyos tea nagyon jól tud esni a hidegben. Minél többet iszik, annál kevésbé fog ételre gondolni, és még méregtelenítheti is szervezetét a nagy zabálásos időszak után. Erre a legjobb a zöld-, a fehér-, a gyömbér-, a borsmenta-, a csipkebogyó- és a krizantémtea. Arra azért nagyon ügyeljen, hogy ne fehér cukorral ízesítse, és lehetőleg kerülje a mesterséges édesítőszereket is; használjon inkább valami egészséges édesítőt: barna cukrot, xilitet, mézet. El sem fogja hinni, mennyire kellemesek a natúr teafűkeverékek édesítés nélkül is. Egy másik fontos dolog, ha teázik: figyeljen oda, hogy a legtöbb szuperben/hiperben kapható filteres tea aromákkal és színezőanyagokkal van tele. Egyáltalán nem drágábbak a gyógy- és gyümölcsteák, amiket a dm-ben, a Müllerben, gyógyszertárban, vagy a plázák szigetein lévő árusoknál szerezhet be. Ön is meg fog lepődni, milyen különbség van egy natúr csipkebogyó és egy ízesített között. Ajánljuk a dm saját márkás bio gyerekteáját: teljesen természetes és rendkívül jó az íze!

További tippek a karácsony utáni  fogyás érdekében

  • szénhidrátok mellőzése
  • bőséges rostfogyasztás
  • zsírszegény fehérjefogyasztás
  • sok energiamentes folyadék
  • heti legalább 2-3 alkalommal 30 perc (vagy azt meghaladó) kardiomozgás

És végül: ne adja fel!

Tudjuk, nehéz dolog a fogyás. Nem is olyan régen mi is megküzdöttünk vele. Viszont ha az ember kitartó, és nem adja fel 2-3 hónap után, látványos eredményeket lehet elérni. Szóval kitartás, és boldogabb új esztendőt!

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta