Igazodjon ki az élelmiszerek címkéjén

Zanza!

Mindenki egészségesen szeretne élni, ez tény. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy minőségi ételeket is vegyen magához, melyek nincsenek tele adalékanyagokkal, konzerválószerekkel, illetve melyeknek magas a tápértékük. Bár az élelmiszerek címkéjén kötelesek a gyártók feltüntetni, miből mennyi van bennük, a baj csak az, hogy egy átlagember nehezen tud kiigazodni a bonyolult táblázaton. A Huffington Post összeszedte, melyek a leggyakoribb összetevők, illetve miket érdemes tudni róluk.

Fats

A zsírokat jelölő fats láttán a legtöbben kétsége esnek, azonban csak akkor tegye vissza a polcra a terméket, ha ez telítetlen, transz zsírokból (ezt trans fat-ként szokták feltüntetni) származik, ugyanis kutatások kimutatták, hogy leginkább ezek növelik a „rossz” koleszterin, azaz az LDL szintjét, és csökkentik a „jót”, a HDL-t.  A gyártók persze megtalálták a kiskapukat, tehát ha azt írják, hogy 0g transz zsírt tartalmaz az adott termék, még ne dőljön be, mivel 0,5g alatt nem kell ezt feltüntetniük. Hogy biztosan ne legyen benne, ellenőrizze az összetevőket! Amennyiben hidrogénezett olajat (hydrogenated oil), vagy csupán annyit lát, hogy zsiradék (shortening), akkor biztosan van benne valamennyi transz zsír, tehát inkább válasszon mást!

Sodium

A sodium a termék nátrium tartalmát jelöli. A napi ajánlott adagja maximum 2300 mg, szóval ha kínosan ügyel étkezésére, akkor számolja össze, egyes élelmiszerei mennyit tartalmaznak belőle! Hogy mit okoz, ha túllépi a limitet? Egy idő után megemelheti a vérnyomást, ami pedig szívproblémákhoz vezethet.

Fiber

A fiber - azaz a rostok- fontos szerepet játszanak a mindennapi táplálkozásban, hiszen hatással vannak az egész szervezetre, mivel többek között fokozzák a bélműködést, energiával látnak el, valamint csökkentik a vastagbélrák kialakulásának kockázatát. Ajánlott napi adagja minimum 30 g (ezért válasszon olyat, aminek minimum 3 gramm a rosttartalma).

Calories

A kalóriát a legtöbb ember nézi, hiszen sokszor ez az egyedüli, amit értenek a címkén. Ha magas kalóriatartalmú az étel, akkor általában vissza is teszik a boltban a polcra, azonban kategorikusan nem kéne ezeket az élelmiszereket elutasítani, mivel lehet, hogy ennek ellenére rengeteg tápanyagot tartalmaz.

Sugars

Sokan nézik az adott termék cukortartalmát, azonban azt tudni kell, hogy a címkén nem tesznek különbséget a természetes - pl. fruktóz - és a hozzáadott cukrok - pl. kukorica szirup- között. A legjobb, ha ekkor inkább az összetevőket nézi (pl. palm sugar, invert sugar). Ezen kívül ha -ose végű feliratot lát (pl. glucose), az is valószínű valamilyen cukrot jelöl!

Hozzáadott cukor

Amennyiben az összetevőknél (ingredients) a felsorolás elején szerepel a cukor (sugar), akkor ne vigye haza a terméket, mivel minél előbb említik meg, annál több van belőle. Ez biztosan a hozzáadott cukrot jelöli, ugyanis itt nem szokták feltüntetni a természetes fajtáit.

Azonban sajnos a gyártók itt is megtalálták a kiskaput: az összetevőknél szétszedik a cukrot dextrózra (dextrose), kukoricaszirupra (corn syrup), valamint cukornád-kristályokra (cane-crystals). Meglehet, hogy ezek egyenként nem foglalnak el a listán előkelő helyet, ám ha összeadnánk őket, akkor lehet, hogy az első helyen lennének megjelenítve!

Vitaminok, ásványi anyagok

A vitaminokat és az ásványi anyagokat – pl. kalcium (calcium), vas (iron)-, mind százalékban szokták megadni, méghozzá úgy, hogy azt jelöli, hogy az ajánlott napi adagból mennyit tartalmaz az élelmiszer. Amennyiben mennyiségük 10-19 százalék között mozog, akkor a kiválasztott termék jó tápanyagforrás.

Teljes kiőrlésű gabonák

A rostban gazdag teljes kiőrlésű gabonák kész felüdülést nyújtanak a szervezetnek. Természetesen mindig fel van tűntetve, ha valami teljes kiőrlésű, ilyenkor a whole szót találja a gabona neve előtt. Amennyiben helyette az enriched kifejezést látja, az azt jelenti, hogy az élelmiszer finomított (pl. enriched flour-finomított liszt), tehát már nem tartalmazza a csírát, illetve a korpát, ami pedig fontos lenne az emésztés és az egészséges bélműködés szempontjából.

Blogmustra