#ÉLETEM

A Bikram jóga egészséges, de nem fogyaszt

2013. augusztus 14., szerda 16:12

Először Hollywoodot hódította meg a jógának az a fajtája, amikor 40 fokos hőségben kell elvégezni a bonyolult gyakorlatokat. A sztárok között Madonna, Gwyneth Paltrow, illetve Eva Mendez népszerűsítette leginkább ezt a sportot, így nem csoda, hogy rövid időn belül szinte az egész világot meghódította a Bikram jóga, függetlenül attól, hogy normális embernek amúgy esze ágában sincs nagy hőségben még megmozdulni sem. Azonban celebek ide vagy oda, a Daily Mail végre kiderítette: bár egészséges mozgásformáról van szó, ha fogyni vágyik, akkor nem muszáj a 40 fokban szenvednie!

Mi az a Bikram jóga?

A jógának ezt az ágazatát az indiai Bikram Choudhury fejlesztette ki a '70-es években, bár állítólag már 4 évesen megszállottja volt ennek a mozgásformának. 1973-ban még Richard Nixon is a bizalmát fejezte ki, és felkérte őt, hogy segítsen neki visszaállítani, majd megőrizni az egészségét.

A 40 fokos hőségben elvégzett ászanák (jóga gyakorlatok) a hatha jóg alapjaira épülnek, és segítségükkel miközben a szervezet méregtelenít, az emberi test hajlékonyabbá válik, megerősödik, ráadásul – egyesek szerint – még a fogyásban is segít.

Bár a hot (forró) jógák lényege, hogy iszonyú hőségben kell a gyakorlatokat elvégezni, a legújabb kutatások szerint ez nem oszt, nem szoroz: végeredmény szempontjából ezek semmivel sem jobbak, mint a más típusú jógák, ráadásul még zsírégetésben sem eredményesebbek a hagyományosnál. A kutatók megnyugtatóan azt is hozzáteszik, hogy ha a jógázók megfelelően végzik a gyakorlatokat és betartják a szabályokat, akkor legalább nem is ártalmas számukra ez a mozgás, mivel nem készteti a szervezetet nagyobb munkára.

Dr Cedric Bryant, az American Council on Exercise (ACE) tudományos munkatársa szerint az emberek körében azért ilyen népszerű ez a fajta mozgás, mert azt hiszik, hogy ha sokat izzadnak, azt összefügg az edzés minőségével és eredményességével, pedig ez egyáltalán nincs így, és nem éget ezáltal több kalóriát a illető.

A University of Wisconsin-La Crosse az ACE támogatása által végzett tanulmány során ugyanis fény derült mindenre. Egészséges, felnőtt önkénteseket osztottak két csoportra: az egyik csapat hot jógát végzett, míg a másik hagyományosat, és ezalatt kiderítették, hogy a fizikai hatásokat vizsgálva semmiféle különbség nincs a 60 perces órák során. Azt azonban hozzátették, hogy a résztvevők ennek ellenére igenis élvezték a forró közegben lévő mozgást, mivel úgy érezték, sokkal rugalmasabbak lettek. Ugyanakkor a kutatók megnyugtatásként elmondták, a forró közeg veszélyesnek egyáltalán nem mondható, annak ellenére sem, hogy sokak szerint a megnövekedett testhőmérséklet miatt nagyobb a sérülésveszély.

Ez igazán jó hír azok számára, akik magasabb hőmérsékleten szeretnek edzeni, azonban azt nem árt tudni, hogy a kísérletet kb. 33 fokon végezték, így a 40 fokos Bikram jóga esetében további vizsgálatok szükségesek.

A forró teremben végzett jóga szerelmesei és rendszeres űzői általában úgy vélik, igenis több zsírt lehet égetni ezen a hőmérsékleten, mivel a szervezetet arra kényszeríti, hogy  keményebben dolgozzon és többet izzadjon. A jógaoktató és személyi edző Claire Finlay azonban egyetért a tanulmány eredményeivel. Szerinte ugyanis a zsírégetéshez nagy mennyiségű oxigén szükséges, ami kemény edzések során meg is lehet szerezni, és bár a Bikram esetében ez meg is van, viszont ezen kívül az össze többi jógafajtánál is. Így tehát teljesen mindegy, hogy a fogyni vágyó 40 fokban szenved, vagy kellemes 23 fokon végzi a gyakorlatokat. És bár az igaz, hogy a Bikram után nagyobb súlyvesztést mutat a mérleg, de ez csupán az izzadás miatti vízveszteségnek tudható be, nem pedig a zsírégetésnek; a vízveszteség pótlásakor (aka: ivás) jó része vissza is jön.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta