Így válasszon magának kardió edzést

Zanza!

Azzal nem mondunk újat, hogy az egészség megőrzéséhez, valamint az ideális alak elérése érdekében érdemes egy héten többször kardió edzéseket végezni. Azt azonban sokan nem tudják, vajon melyik mozgásforma hogyan hat, illetve hogy melyek a legjobbak, ha például a fogyásra szeretné tenni a hangsúlyt. A chatelaine.com ezt szedte össze egy csokorba.

A kardió edzéseknek számtalan pozitív hatásuk van: kontrollálják az étvágyat, fejlesztik az állóképességet, és nem utolsó sorban hozzájárulnak a jó alak eléréséhez. Viszont ezeknél a sportoknál is vannak különbségek, így míg az egyikkel alig éget kalóriát, addig egy másikkal lehet, hogy lemozogja az aznapi ebédjét.

Testsúlyra és az egészségre gyakorolt hatások

Közepes: csak minimálisan van testsúlyra gyakorolt hatása, ám több betegség kialakulásának kockázatát is csökkenti.

Jó: valamivel jobban fogyaszt, valamint javítja az általános egészségi állapotot, és csökkenti a szív-és érrendszeri problémák, illetve a rák kialakulásának esélyét.

Nagyon jó: nagy mértékben hozzásegít a fogyáshoz, drámai javulást hoz az ember energiaszintjében, növeli az állóképességet és az élettartamot.

Kitűnő: ezáltal érhető el a legjobban fogyás, növeli a kognitív képességeket, és hozzájárul a hosszú, egészséges élethez.

Séta

Előny: a sétálás nagy előnye, hogy ingyen van, mivel nem kell hozzá semmilyen felszerelés, illetve bárki ki tud menni a friss levegőre járni egyet. Attól függően, hogy éppen milyen kedve van, űzheti akár egyedül is, de ha társaságra vágyik meginvitálhatja családját vagy barátait, hogy tartsanak önnel. Amennyiben van otthon futópadja, akkor még esős időben sem kell lemondani róla, hiszen gyalogolni azon is lehet, akár a TV előtt is, így nem marad le kedvenc sorozatáról sem. Ezeken kívül nagy előnye, hogy remekül kikapcsol, így egy nehéz, stresszes nap után tökéletes választás, ha nem akarja magát nagyon megerőltetni.

Hátrány: sajnos a gyaloglással nem járul hozzá nagy mértékben sem az egészségéhez, sem pedig a fogyásához. Persze, több mint a semmi, hisz addig sem otthon ül a kanapén, ám ezzel nem számítson valami nagy kalóriaégetésre, ráadásul a nassolás utáni sóvárgást sem fogja tudni tőle legyőzni.

Általános hatása a testsúlyra és az egészségre: közepes

Futás

Előny: igazán időtakarékos, hiszen bármikor le lehet ugrani futni pár kört, ráadásul ez az egyik legjobb kalóriaégető. A sétához hasonlóan ez is lehet magányos és csoportos tevékenység, és ha ösztönözni szeretné magát, akkor akár egy futóklubba is beléphet. Külön jó oldala, hogy remekül szabályozza étvágyközpontot, így hatására nem lesznek nagyobb falási rohamai.

Hátrány: a futásnak kevés hátránya van, talán a legtöbbet hangoztatott közülük az, hogy unalmas, és emiatt nehéz megszeretni. Hátrány lehet még, hogy ha valaki nem tartja be a szabályokat (nyújtás, mértékletesség), akkor könnyen sérülésekhez vezethet, illetve ha esőben és télen is szeretne mozogni, akkor speciális ruhadarabokat kell beszereznie hozzá (pl. "lélegző" ruházat, vízálló cipő).

Általános hatása a testsúlyra és az egészségre: a futás időtartamától és intenzitásától függően nagyon jó vagy kitűnő.

Edzés DVD-k

Előny: a DVD-k viszonylag olcsók – ha pedig online tornavideókra mozog, akkor még inkább -, és igen széles választék kapható belőlük, tehát bárki megtalálhatja a neki tetsző edzőt/mozgást. Mivel ezeket arra találták ki, hogy otthon is mozogjanak az emberek, ideális azoknak, akiknek például kisgyerekük van, így nem tudnak kimozdulni. Attól függően, hogy melyiket választja, igazán jó kalóriaégető is lehet.

Hátrány: egyetlen, de igen jelentős hátrányuk, hogy tényleg nagyon nagy lelkierő és motiváció kell ahhoz, hogy valóban rendszeresen végigcsinálja.

Általános hatása a testsúlyra és az egészségre: nehézségtől függ, de találhat olyat is, ami kiváló.

Kerékpározás

Előny: ha valaki bringára pattan, az nemcsak sok kalóriát égethet el, de összekötheti a kellemeset a hasznossal. Ez ugyanis, amellett, hogy kellemes időtöltés, még közlekedési eszköznek is kiváló. Tehát ha nincs ideje mozogni, akkor menjen kerékpárral munkába, így biztosan meglesz az aznapi sport adagja!

Hátrány: sajnos egy jobb bicikli nem egy olcsó mulatság, főleg, ha belegondol az ember, hogy csakis tavasszal és nyáron használhatja (bár ha nem akar venni, akkor már bérelni is lehet).  Illetve számolni kell azzal is, hogy ezzel főleg a test alsó részét formálja.

Általános hatása a testsúlyra és az egészségre: jó, nagyon jó.

Úszás

Előny: sokak szerint az úszás remekül kikapcsol, sőt, a futás mellett ez az egyik legjobb kalóriaégető sport. Emellett fantasztikus alakot csinál, mivel az egész testet jól megmozgatja.

Hátrány: bár nem drága egy uszoda bérlet, ennek ellenére sokan kifogásolják, hogy nincs helyben a medence, kell hozzá egy jó fürdőruha és úszószemüveg, ráadásul még a bőrt is kiszárítja a klóros víz, nem is szólva az átöltözés-hajszárítás időigényéről.

Általános hatása a testsúlyra és az egészségre: jó, nagyon jó

Aerobic gépek (pl. elliptikus tréner, lépcsőzőgép)

Előny: felpattanni egy-egy ilyen gépre nincs időjáráshoz kötve, illetve nyugodtan lehet közben zenét hallgatni, vagy TV-t nézni, hiszen nem kell nagyon koncentrálni közben.

Hátrány: a konditermi bérlet általában drága, így elég mélyen a pénztárcájába kell nyúlni, ha ezt az edzést választaná. Ráadásul nem is éri meg eléggé, hiszen eléggé monoton, és a kalóriákat nem nagyon égeti.

Általános hatása a testsúlyra és az egészségre: közepes.

Fitneszórák

Előny: a fitneszórák nagy előnye, hogy itt lehet kapni a legnagyobb löketet, mivel ha jó az edző, akkor megteremti azt a hangulatot és a motivációt, melynek hatására senki sem lustálkodik, mert szeretnék tartani a lépést. Ezen kívül az is pozitívum, hogy több helyen különböző csoportok vannak (kezdők, haladók), így egy idő után feljebb is léphet, akinek már többre van szüksége.

Hátrány: a bérletek legtöbbször drágák, valamint egy előre meghatározott órarendhez kell igazodni.  Emellett sokakat feszélyez a tömeg, így számukra az első pár alkalom rémisztő lehet.

Általános hatása a testsúlyra és az egészségre: nagyon jó, kitűnő.

Blogmustra