#ÉLETEM

Duplán hízik fenékre az ülőmunkától

2013. január 28., hétfő 10:16

A mozgásszegény életmód káros, de ha egyszer olyan kényelmes - és bár állítólag elég lenne napi tíz perc torna az egészséghez, mégis sokan inkább a kényelmet választják. Pedig a lusták veszélyben vannak, és ez hatványozottan igaz azokra, akik ülőmunkát végeznek, mivel ha hosszú órákat töltünk mozdulatlanul egy széken, az egy idő után nem csupán a gerincet és a hátizmokat fogja kikezdeni, hanem szervezetünk alapvető működését is.

Ezért ne üljön egész nap

Pár éve a Women’s Health magazin már felhívta az ülésből fakadó betegségekre az olvasók figyelmét Az internet elterjedésével egyre inkább a székhez vagyunk ragadva, ismerőseinkkel már alig találkozunk személyesen, a banki ügyeinket egyszerűen elvégezhetjük otthonról, sőt, akár még a heti bevásárlásunkat is megoldhatjuk a gép elől, így jóformán alig állunk fel. Ez pedig azt jelenti, hogy lassan már olyan sok időt töltünk ülve, hogy ha napi 30 percet mozognánk, az se tudná ezt ellensúlyozni. Pedig fontos lenne, hogy kb. fél óránként felálljunk a székről és jól kimozgassuk magunkat, máskülönben keringés- és anyagcserezavarok léphetnek fel, megnő a cukorbetegség kialakulásának kockázata, ráadásul még a gerincünk egészsége is a kárát láthatja.

Dr. James Levine PhD, a Mayo Klinika orvosprofesszora mindenkit óvaint attól, hogy egy helyben töltsük a napjainkat, ugyanis az emberi test arra lett kitalálva, hogy mozogjon. Való igaz, olykor muszáj, hogy leüljünk, azonban még sosem voltunk annyira egyetlen ponthoz kötve, mint manapság. Ez amellett, hogy természetellenes, az egészségünket is veszélyezteti. Hogy kiket érint leginkább? Bizony, a nőket, akik az erősebbik nemhez képest lényegesen több időt töltenek a fenekükön, ami sajnos nagyobb pusztítást okoz, mint azt gondolnánk. Hogy mi mindenhez vezethet?

Alvási szokások megváltozása

Amennyiben órákon keresztül ücsörgünk, a gravitáció és a lelassult keringés miatt a folyadék felgyűlhet az alsó lábszárunkban, így az megdagadhat. Azonban nem az elefántláb a legrosszabb: dr. Douglas Bradley, a Torontoi Egyetem, és az SMC (Centre for Sleep Medicine) munkatársa szerint amikor este lefekszünk, az alsó végtagokban felgyűlt folyadék eloszlik a testben, a nyak felé vándorol, és torok megduzzadását okozhatja. Ezáltal éjszaka légzési nehézségek léphetnek fel, súlyosabb esetben akár alvási apnoe is (alvás közbeni légzéskimaradás), ami által nem tudjuk kipihenni magunkat, nappal pedig már csak zombiszerűen tudunk létezni.

Növekvő fenék

Persze tudjuk, hogy ha egész nap csak ülünk és nem mozgunk semmit, akkor bizony felszaladnak ránk a kilók. De amit eddig nem tudtunk, az az, hogy nem arányosan, az összes zsírpárnánk nő, hanem konkrétan az a testrész, amelyet a legnagyobb terhelésér (ülve tehát a fenéken). A szervezet ugyanis azt az utasítást kapja, hogy az ily módon terhelt testrészeken kétszer annyi zsírt hozzon létre. Amit Gefen  PhD, a Tel Avivi Egyetem orvosbiológiai mérnöke szerint ezáltal több triglicerid is termelődik, ami megnöveli a stroke esélyét.

Vércukorszint megváltozása

Egy olyan embernél, aki rendszeresen mozog, sokkal kevesebb az esély arra, hogy cukorbetegség alakuljon ki. Azonban manapság már alig teszünk meg pár lépést, így a szervezetünk is elkezd előbb-utóbb máshogy működni, például étkezések után a vércukorszintünk megugorhat, függetlenül attól, mit is fogyasztottunk. John P. Thyfault PhD, a Missouri Egyetem fiziológia professzora szerint a mozgásszegénység a 2-es típusú diabétesz kialakulásának kockázatát isnagy mértékben megnöveli.

Memóriaromlás

Meglehet, hogy épp azért ülünk a számítógép előtt egész nap, hogy tanuljunk, új információkkal gazdagodjunk. Azt azonban nem árt tudni, hogy ha nem állunk fel rendszeresen, annak a memóriánk (is) látja majd a kárát, mivel a sok ülés miatt előbb elérhet minket az időskori szenilitás. Néha legalább egy-egy kiadós nyújtózkodásra szakítsunk időt, mert egyes tanulmányok szerint a gyakori mozgással a hippocampus mérete megnövelhető.

Veszélyben a keringés

A hosszan tartó ülésnek további veszélyes oldala, hogy megnövelheti az embólia esélyét, mivel ekkor a véráramlás nagymértékben lelassul, így könnyebben képződhetnek rögök. Ez leginkább azoknál veszélyes, akik mindemellett fogamzásgátló tablettát is szednek, főleg, ha még dohányoznak is.

Mit tehetünk a megelőzés érdekében?

Alpa Patel PhD epidemiológus szerint az első és legfontosabb, hogy ne gondoljuk azt, hogy mi immunisak lehetünk ezekre a dolgokra, mivel ha ülő életmódot folytatunk és nem figyelünk oda magunkra, akkor bizony mi is veszélyeztetettek vagyunk. Tehát ha lehet, csökkentsük a székben töltött időt, mellette pedig mozogjunk rendszeresen!

Dr. Michael Frederickson a Stanfordi Egyetem sportorvos professzora arra figyelmeztet bennünket, hogy ha sokat ülünk, akkor a csípő, illetve a hát alsó részén lévő izmok, valamint a combhajlítók befeszülnek, így ha hirtelen kemény edzésbe vetjük magunkat, akkor könnyen lehet sérülés a vége. De akkor mégis mit tanácsolnak a szakemberek?

Mivel nem jó, ha hirtelen megerőltető gyakorlatokat kezdünk el végezni, az orvosok azt mondják, keressünk olyan mindennapi, annyira nem megerőltető tevékenységeket, melyekkel anyagcserénket és vérkeringésünket felpörgethetjük: ilyen például a kertészkedés, a főzés, a munkahelyen egy kis mászkálás, no és persze a szex. A lényeg, hogy a mozgás kíméletes legyen!

 Ne tegye  Tegye
Ne telefonáljon ülve Sétálgasson telefonálás közben
Ne használja mindig a liftet Menjen fel lépcsőn
Ne rendeljen ebédet Főzzön gyakrabban
Munkatársaival ne e-mailezzen Menjen oda a munkatársaihoz személyesen
Ne intézze mindig online az ügyeit Ha ráér, menjen postára, bankba

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta