Életmegoldó könyv döntésképteleneknek

Zanza!

Sokszor fordul elő, hogy nem tudjuk eldönteni, vajon mi a helyes, a jobb, az egészségesebb, és a döntéshozatalt többnyire a környezetünk és a média sem könnyíti meg: ahány ember, annyi vélemény, teória, tapasztalat. Átlagos, egészséges, felnőtt személyiségek azért előbb-utóbb képesek önálló döntést hozni olyan kérdésekben, mint hogy buborékos vagy szénsavmentes vizet fogyasszanak, vagy hogy lustálkodjanak-e felkelés helyett, ha egyszermegtehetik. Akik viszont erre se képesek, azoknak most itt van Hilly Janes Latte or Cappuccino?: 125 DecisionsThat Will Change Your Life (Latte vagy Cappucino?:125 döntés, ami megváltoztatja az életed) című könyve, melyben nem csupán válaszokat ad banális dilemmákra, de tudományosan alá is támasztja azokat. Azért reméljük, ön eddig is tudta, hogy szexelni jobb, mint aludni.

Szendvicset vagy tejet kell inni a nagy elhajlós éjszakák előtt?

Az odáig rendben van, hogy ha el szeretnénk kerülni a gigantikus másnapot, akkor érdemes felkészíteni magunkat a nagyobb alkoholbevitelre. Eddig azonban a szakemberek általában azt javasolják, hogy mielőtt elindulunk az éjszakába, kapjunk be legalább egy szendvicset, hogy megtöltsünk valamivel a gyomrunkat, mielőtt nekiállnánk hangulatba kerülni. Ezt nem kell cifrázni, lehetőleg egyszerű, de minél táplálóbb verziót érdemes készíteni, például tegyünk egy teljes kiőrlésű kenyérre egy kis sonkát és paradicsomot.

Való igaz, ez is hasznos, de minden bulizók örömére végre itt a tudományosan is alátámasztott javaslat, és eszerint legjobb mégis a tej, illetve a joghurt. Az ezekben lévő zsírokat ugyanis lényegesen lassabban emésztjük meg, így hosszabb időn keresztül védik a bélnyálkahártyánkat, mint a szendvics, ráadásul a joghurt a benne lévő probiotikumokkal még segíti is az emésztést.

Bor vagy gin tonic?

Általában a röviditalokat és a koktélokat tartják veszélyesebbnek, pedig 25 ml gin kalóriamentes tonikkal csupán 56 kalóriát, valamint egy egységnyi alkoholt tartalmaz, míg egy pohár (175ml) vörösbor 110 kalóriát és két egységnyi alkoholt. A ginben továbbá kevesebb olyan vegyület van, melyek hozzájárulnak a másnapossághoz. Mindez azt jelenti, hogy ha nem szeretnénk kiütni magunkat és másnap fejfájással fetrengeni két hányás közt, a helyes válasz egyértelműen a gin tonic

Diófélék vagy chips?

Nincs buli nass nélkül, a leggyakrabban földimogyoró, pisztácia, mandula van az asztalokon, és persze chips. Az előbbiek igaz, lassabban haladnak keresztül rajtunk, mivel sokkal több zsírt és fehérjét tartalmaznak, viszont egy kis zacskóban kb. 300 kalória és 25g zsír van. Egy zacskó chipsben (ami általában 35g) viszont csak 184 kalória és 11g zsír, és bármilyen hihetetlen, kevesebb benne még a só is.

Fekete vagy zöld olívabogyó?

Sokan egyértelműen az egyik ízét szeretik, a másikét meg nem, nekik csak akkor kell tovább olvasniuk most, ha fogyókúráznak. A legtöbben ugyanis nem tudják, mi a két bogyó közt a különbség, és nem, az nem jó válasz, hogy ez két külön fajta: a zöld olajbogyó ugyanis valójában csak a fekete kevésbé érett verziója. Ez azért érdekes, mert ezáltal alacsonyabb mind a zsír-, mind a kalóriatartalma: tíz darab zöld bogyóval kb. 30 kalóriát fogyasztunk, míg ugyanennyi sötét színűvel közel 70-et veszünk magunkhoz. Amennyiben olívaolajos olajbogyó-konzervbe futunk bele, ez az érték természetesen több, ha viszont szimpla sós vizes konzervünk van, attól megszomjazunk (nem véletlen, hogy a bárokban is kedvelt koktél-alapanyag és italkísérő a bogyó), alkohol helyett azonban inkább egy nagy pohár vizet igyunk rá.

Pletykáljunk vagy inkább maradjunk csendben?

Ha egy buliban beszélgetünk, az természetes, a néma csend eléggé lelombozó is lenne. Mégsem kell, hogy a témáink csak arról szóljanak, hogy kiről miket hallottunk, mit csinált, kivel és hogyan. A tapasztalatok ugyanis azt mutatják, hogy pletyka hallatójában öntudatlanul is a hír hozójához (is) kapcsolódnak azok a negatív információk, amelyekről az pletykál neki. Itt lehet akkor valóságalapja a régi szólásnak: ha jót nem tudsz mondani, inkább ne mondj semmit.

Szex vagy alvás?

Meglepő, hogy van, akinek ez dilemmát okoz, de ebből a csodálatos könyvből most megtudhatja, miért nem érdemes fejfájást hazudni. Egyrészt azért, mert ma már egyértelműen tudható, hogy a szex hiánya depresszióhoz vezethet, főleg egy hosszútávú kapcsolatban (ráadásul ekkor sokkal ingerültebbek is vagyunk, így többet veszekszünk). Másrészt azért, mert Rosemary Besson, a női szexuális vágy szakértője szerint még ha eleinte úgy is érezzük, nincs igazán kedvünk a szexhez, ne higgyük el: a nők nemi vágya lassabban ébred, ők nem azért szexelnek, mert kívánják, hanem attól/akkor jönnek izgalomba, ha csinálják. Lefordítjuk: igen, egyértelműen a szex. Aludni lehet utána is.

Lustálkodjunk vagy keljünk fel?

Hétvégén vagy a szabadságok alatt mindenki szeret felkelés helyett még lustálkodni egy kicsit, és élvezni, hogy most ezt is megteheti. Rossz hír viszont, hogy ezzel megzavarjuk azt a ritmust, amit a hétköznapokra beállítottunk magunknak, így sokkal nehezebb lesz visszarázódni a régi kerékvágásba. Szakértők szerint úgy is fel lehet töltődni energiával, ha a szokott időben kelünk, majd olyasmiket csinálunk, amik kikapcsolnak és amiket szeretünk.

Tejeskávé vagy cappuccino?

Egyesek szerint a népesség elhízásához a kávézók is nagyban hozzájárulnak. Ugyanis ha egy cappuccinót választunk félzsíros tejjel, akkor az csupán 96 kalóriát tartalmaz, míg ha lattét (tejeskávét) zsíros tejjel, akkor az már 171-et.  Ha tehát energiával szeretnénk feltöltődni, jobban tesszük, ha cappuccinót rendelünk, ajánlja a könyv. Mi azért nem vetnénk el teljesen a lattét sem, végül is létezik már sovány tej is.

Blogmustra