Edzőtermi illemtan kezdőknek és haladóknak

Zanza!

Ha nem bízunk abban, hogy az otthoni mozgással komoly eredményeket érnénk el, akkor vagy valamilyen szabadtéri sportot választunk, vagy szépen elmegyünk az edzőterembe.

stockfresh 85936 group-of-people-weight-training-at-gym sizeM

Igen ám, de itt általában nagy a tömeg és mindenki magával hozza az idegesítő szokásait. Pedig van ám edzőtermi illemtan is, amihez érdemes tartani magunkat. Részletek a hajtás után!

Semmi meztelenkedés!

Vannak szégyenlős emberek, olyanok, akik nemcsak attól érzik kellemetlenül magukat, ha ők pucérok, de attól is, ha vadidegenek rohangálnak körülöttük meztelenül. Ezt érdemes akkor is tiszteletben tartani, ha mi nem vagyunk a szigorúan póló alatt melltartócsere hívei, sőt, kifejezetten szívesen mutogatjuk az edzés eredményeit. És nem, egy szál semmiben nem illik leállni ismerkedni, beszélgetni, sőt, lehetőleg a közös padra se üljünk le, mert ez meg amúgy sem higiénikus, szóval érdemes ilyenkor egy törülközőt magunk köré tekernünk. Persze a szégyellősebbeknek sem megengedett minden, nem illik a vécét vagy a zuhanyfülkét átöltözésre lefoglalni, hiszen ezekből kevés van, és csúcsidőben kiadós torlódást okozhatnak ezzel.

Az edzőterem nem kifutó!

Vannak nők, akik nem mennek edzőterembe, mert úgy vélik, pocsékul mutatnak a testhezálló latexnadrágban vagy a kevéssé divatos macinaciban. Természetesen van ellentábor is, akik az edzőtermet is kifutónak tekintik, ezért tökéletes frizurával, sminkben, a legmenőbb, legkihívóbb cuccokban mennek le edzeni, amit persze nem feltétlenül visznek túlzásba, hiszen akkor annyi a tökéletes külsőnek. Mindenkinek szíve joga, hogy miben érzi jól magát, de nem, az edzésre járás nem erről szól. Az internetes vélemények szerint egyébként sokak számára zavaró a túlzott parfüm- és kölni használat is, ezekre sincs szükség, ellentétben egy jó kis izzadásgátló dezodorral.

tk3s 096mpo04993

Hagyj helyet magad mellett!

A legtöbben nyilván munka után érnek rá csak edzeni, ami tömegjelenetekhez vezet az öltözőben és azon kívül is. Ezért, ha vannak szabad szekrények, gépek egymás mellett, akkor ne akarjunk mindenáron behatolni a másik intim szférájába, válasszuk inkább a távolabb eső tárolót vagy eszközt. Persze szükség törvényt bont, ha nagy a népsűrűség, aki kapja, marja alapon működik minden, és igen, előfordulhat, hogy valaki elfoglalja azt a helyet a teremben, ahol egyébként mi szoktunk tornázni. Óra előtt egyébként érdemes megnézni, hogy elég helyünk lesz-e mozogni, nem zavarunk-e másokat. Ha ez óra közben derül ki, próbáljunk máshogy helyezkedni, kevesen tolerálják, ha minden egyes ismétlésnél összeér a kéz, a láb, esetleg egy kellemes összefejeléssel ismerkedünk.

Tilos a területfoglalás!

Csúcsidőben nehéz odajutni a gépekhez és egyéb eszközökhöz, de akkor sem illik a törülközőnkkel vagy valamilyen más tárggyal "lefoglalni", jelezve, hogy azt senki ne merje használni. Ugyanígy nem illik telepakolni az öltözőben található padot – írja az Etiquette Hell egyik hozzászólója. Apropó, az öltöző nem arra való, hogy itt nyújtsunk, és a terem padlója sem arra, hogy odapakoljuk a tornazsákunkat: ez utóbbinak a szekrényben van a helye, még mielőtt hasraesik benne valaki. És még valami: ha a súlyzók közül kiválasztottuk a megfelelőket, akkor menjünk szépen arrébb, mielőtt edzeni kezdünk velük, hogy más is odaférjen az állványhoz.

Nem otthon vagyunk!

Ezért ne kiabáljon, ne hangoskodjon, ne tartson pletykapartit a barátnőkkel, ne hagyja szanaszét a cuccait, ne szemeteljen! Bár nyilván van takarító személyzet, nyitva tartás közben mindenkinek maga után kell összepakolni, letörölgetni a gépeket használat után, vagy visszapakolni a súlyzókat. Szerencsére a legtöbb helyen már minden méteren van papírtörlő és tisztítófolyadék, amivel eltüntethetjük az izzadtságot.

tk3s mon213051

A ragacsos italokkal és ételekkel is vigyázni kell, ha mégis kiömlött, lecsöpögött, azt nekünk kell feltakarítani – figyelmeztet Jon Baraglia a Huffington Post egyik cikkében. És ami például az exercise.about.com gyűjtése szerint a legtöbb embert kihozza a sodrából: a telefonálás. Ha van zárható szekrény vagy értékmegőrző, akkor hagyjuk ott – lehetőleg lenémítva – a mobilunkat. Amennyiben nem bírunk létezni nélküle, akkor menjünk ki egy nem túl forgalmas helyre, és ott bonyolítsuk le a beszélgetést. Ha mindez nem volna elég meggyőző, a szakemberek különben is azt mondják, hogy ha van erőnk és levegőnk ahhoz, hogy hosszasan beszélgessünk edzés közben, akkor nem végezzük hatásosan a gyakorlatokat.

Adjuk meg a tiszteletet!

Ha az edzőgépek helyett inkább valamilyen órára járunk, ügyeljünk arra, hogy soha ne késsünk, és csak akkor próbáljunk besunnyogni, ha biztosan nem zavarunk meg ezzel senkit. Ha valami oknál fogva hamarabb kell lelépnünk, akkor még óra előtt szóljunk az edzőnek, és igyekezzünk az ajtó közelében helyet találni, hogy minél kevésbé zavarjuk távozásunkkal az óra menetét. Reméljük, azt már mondani sem kell, hogy akárcsak a tanórán, aerobik közben sem beszélgetünk (és mint azt már egyszer leírtuk, ha beszélgetni képes valaki, akkor hatástalanul végzi a gyakorlatot). Egy órán egyébként eltérő teherbírású emberek mozoghatnak együtt, ha nekünk nem elég erőteljes az edzés (vagy túlságosan is az), végezhetjük a mi képességeinknek megfelelőbben a gyakorlatokat, de ne csináljunk teljesen mást, mint amit kell. Ha nem bírjuk követni az utasításokat, akkor marad a magányos testmozgás.

És még sok minden más

Nem szabad túl hosszú ideig kisajátítani egy eszközt, egy kardiógépet maximum 20-30 percig illik használni, bár bizonyos esetekben állítólag a 60 perc is megengedett. Ha éppen hosszabb pihenőt tartunk, akkor engedjünk oda másokat, főleg, ha látványosan pont arra a gépre vár. Persze ez nem jelenti azt, hogy ha mi várakozunk gépre, akkor szúrós szemekkel körözzünk a szerencsés körül, hátha észreveszi magát.  Egy izomcsoportot egyébként is többféle módon meg lehet mozgatni, keressünk egy másik eszközt. Ha nem tudjuk, milyen választási lehetőségek vannak, kérdezzünk meg egy szakembert. Ha pedig valamire ki van írva, hogy elromlott, üzemen kívül van, akkor tényleg ne használjuk!

Colleen Rickenbacher protokollszakértő szerint egyébként először mindig udvariasan, mosollyal kell jelezni, ha valami nem tetszik, esetenként szúrós pillantással nyomatékosítsuk szándékainkat. Ha pedig nincs más megoldás, szóljunk a személyzetnek – olvasható az Experience Life egyik vonatkozó bejegyzésében.

Blogmustra