Boldogtalanná tesz az egészséges étkezés

Zanza!

Nem kevesen vannak, akik számára az ételek két kategóriába sorolhatóak: egészségesek vagy sem. Nem élvezik az ízeket, csak azzal foglalkoznak, hogy amit megesznek, jót tegyen a szervezetüknek. És közben persze mocsok boldogtalanok.

A Mail Online foglalkozott a jelenséggel, azokról írva, akik számára nem az a fontos, hogy ízletes legyen amit megesznek, hanem, hogy egészséges. A szindrómának már neve is van, ortorexiának hívják, ami kábé egészségesétel-függőséget jelent.

stockfresh 1688060 pensive-woman-on-bed-watching-an-apple sizeM

Ortorexia

Az ortorexia olyan evészavart jelöl, amelyre jellemző, hogy az érintett kényszeresen olyan étrendet állít össze magának, amelyben csak egészséges ételek, italok szerepelhetnek. Azok eredete, típusa, elkészítése szigorúan meghatározott, bárminemű kilengés bűntudatot, önvádaskodást, szorongást kelt, amelyet aztán sokszor még nagyobb szigor, akár böjt is követhet.

(Forrás: Dívány)

Mary McCartney amerikai fotós reggelije a következőképp néz ki: „Készitek egy ínycsiklandó smoothie-t, összekeverem búzafű kivonattal, egy kanál búzaproteinnel, egy pohár rizstejjel, omega 3-6-9 olajjal és egy kevés lenmaggal, amit még banánnal édesítek. Ez sokkal jobb mint egy pirítós, és izgalmasabb is."

Michael Pollan az In Defence Of Food szerzője szerint, az emberiség évszázadokon át ette amit talált, de a számos információ hatására megváltozott a viszonyunk az ételekkel. Ma már az lett fontos, hogy mit ehetünk, ahelyett, hogy mi esne jól. Emiatt a vegánok és a nyersevők nagy része nem jut hozzá a szerotoninszintet növelő élelmiszerekhez, amitől az ember boldogságérzete fokozódik.

Ian Marber dietetikus és táplálkozási szakértő szerint az is hizlalhat, ha állandóan azt figyeli az ember, hogy mi egészséges és mi nem. „Több baj is van azzal, hogy az ételeket jó és rossz kategóriákba soroljuk. Ha valaki azt gondolja az adott étel jó, azaz egészséges,akkor azt is feltételezi, hogy abból annyit ehet, amennyit akar. De minden étel hizlal, ha sokat eszünk belőle."

Victoria Wills dietetikus mindezt alátámasztja, „Ha valami jó, attól nem biztos, hogy sokat kell belőle enni. Az olívaolaj például egészséges, de ez nem azt jelenti, hogy kenyérrel kéne belőle hatalmas adagokat enni. Sokan gondolják azt, hogyha esznek valami egészségeset, akkor utána már bármit megehetnek. Egy adag búzafű megivása után nem feltétlenül kell egészségtelen ételeket enni. Mások azt hiszik, hogy spirulinát (kék-zöld alga) esznek és ezzel mindent szükséges tápanyag a szervezetükbe került. Ez persze nincs így" – mutat rá Wills, aki azt javasolja, hogy hetente egyszer egyen mindenki azt, amit szeretne. Ez lehet hamburger, chips vagy bármi más, amit kíván. „ Az ügyfelek eljönnek hozzám, hogy lefogyjanak. De nehéz úgy lefogyni, hogy nem élvezi az ember, és minden perc szenvedés. Az ételnek élvezetet kell okoznia” – vallja a dietetikus.

stockfresh 1050972 counting-calories sizeM

A 35 éves Emma sikeres üzletasszony és rendkívül tájékozott. Ezt arra is használja, hogy olyan étrendet állítson össze, amely a legmegfelelőbb táplálkozási szempontból - legalábbis a szakirodalom szerint. Olyan ételeket eszik, melyekről azt állítják, hogy fiatal marad tőlük. Reggelire céklalét iszik (mert az méregtelenít) citromlével (amely lúgosítja a szervezetét), és tesz bele egy kevés kurkumát, amely gyulladáscsökkentő hatású. A tej helyet mandulatejet használ. „Nem igazán szeretem ezt, de az anti-ageing szakácsönyvem azt javasolta, kerüljem a tejtermékeket. Először szójával próbálkoztam, de az tele van fito-ösztrogénekkel, amelyek problémát okozhatnak a teherbeesésnél.”

Ebédre lencsét vagy csicseriborsót eszik párolt brokkolival vagy kelkáposztával, amit kókuszolajban pirít át. A kókuszolajat azért szeretik az egészségmániások,mert stabil marad magas hőfokon is, ezért ajánlott sütéshez. Emma a barátját is próbálja kicsit nevelni. „Túl sok vörös húst eszik, ezért én inkább pulykát készítek neki”.

"Kemény szabályok vonatkoznak az alkoholra is. Ivási naplót vezetek. Mindennap leírom, mit ittam. Minden ital a gyengeség jele, ezért alkoholmentes sört iszom, és sosem iszom bort. Ez egyfajta pszichológia. Oda kell figyelnem magamra. Ez az életem része. Minden alkalommal, amikor kelkáposztát eszem, úgy érzem, hogy ez jót tesz nekem. Ha lenne gyerekem, nem lenne időm ennyit aggódni az étkezésen, de azért egészséges ételeket főznék neki is."

Ian Marber dietetikus szerint Emma félelmei csapdát rejtenek magukban. "A diétája tökéletes, de nem boldog tőle. Szorong, és nincs megbékélve az egészséges ételekkel. Elvesztette az élvezetet és az örömet az étkezésben."

Lisa Sture Devonban él, és egy online nyersétel boltot üzemeltet. Hét éve kezdett a nyers táplálkozásra áttérni, hogy a fizikai aktivitását növelje. „45 voltam és úgy éreztem magam mint egy 80 éves. Néhány héttel a diéta megkezdése után, már máshogy éreztem magam. Egy csomót fogytam, és a barátaim azt mondták, hogy nem nézek ki jól, de ez azelőtt volt, hogy elkezdtem tornázni. Nem hitték el, hogy túlélem az étrendet mely csak gyümölcslevekből, zöldségekből és magokból áll.

Lisa zöld turmixot iszik reggelire, amelyet zeller, alma, uborka, gyömbér és spenót alkot. „Érzem, hogy élő ételeket eszem meg. Ebédre répát, nyers humuszt, avokádót, mandulát és smoothie-t fogyasztok.

Vacsorára jöhet a chia puding (dél-amerikai mag, melynek magas az omega-3 tartalma) gyógynövényteákat és vizet iszom. Lisa chlorellát (algafajta) is eszik, amely szerinte a legjobb fehérjeforrás. „Nem szeretem ezt az algát, de ha összekeverem házi csokoládéval, amit én készítek, akkor már nem érződik az íze."

stockfresh 114098 unimpressed-with-salad sizeM

Lisa rendkívül szigorú életmódja lemondásokkal jár. Ha elmegy valahová akkor visz magával vízbe áztatott mandulát – a könnyebb emészthetőség kedvéért - vagy csokoládét, amit nyers kakaóbabból készül. Egy kis macagyökeret adok hozzá (ez egy dél-amerikai gyökérféleség ami a hormonszintet szabályozza), vagy egy kis pollent, ami sok fehérjét és mikroelemeket tartalmaz. A normál csokoládé tele van egészségtelen zsírokkal és finomított cukorral. „Nagyon nehéz jó ételeket találni a mi társadalmunkban. Minden a cukorról szól.”

Marber szerint ez az étkezés nem éri meg a fáradtságot, de Lisa szerint az ő diétája egyáltalán nem bonyolult és korlátozó. „Megfőzni valamit sokkal bonyolultabb, mint néhány csírát megmosni a csap alatt. A barátaim először bolondnak néztek, de már elfogadnak így”

Lysette Anthony színésznő az étkezés áldozata lett. „Fantasztikusan neurotikus lettem attól, amit megettem. Minden reggel lébárba mentem és iszonyatosan sok pénzt fizettem ki egy pohár fűléért. Aztán öt percig ültem, hogy ne legyek rosszul. Fehérjeomlettet ettem, mert féltem a sárgájában található koleszterintől. Baromi unalmas volt az étkezésem. Nyomorúságos volt az életem.”

Anthony azóta visszatért Angliába, ahol rájött, hogy legalább négyszer kell ennie, hogy dolgozni tudjon. Reggelire pirítóst eszik, ebédre avokádós szendvicset, és fehérjét és zöldséget vacsorára. „Nem ehetek szénhidrátot, mielőtt belebújok egy fűzőbe.De még mindig kényszerítem magam, hogy lilakáposztát egyek, mert gyulladáscsökkentő hatású."

Marber szerint, aki arra fókuszál, hogy amit megeszik, az milyen tápanyagokat tartalmaz, az elvesztette az ösztönös képességét arra, hogy tudja, mi a jó számára. „Az emberek elfelejtették, hogy az ételeknek ízletesnek kell lenniük, és örömet kell, hogy okozzanak.Lehet enni süteményt, csak ne minden étkezéshez. Minden azon múlik, mennyit fogyasztunk valamiből. Szerencsénk van, hogy van választási lehetőségünk. Sokaknak nincs.”

Blogmustra