#ÉLETEM

Hét tévhit a lakberendezőkről

2012. március 26., hétfő 15:18

Az emberek többsége nehezen szánja rá magát, hogy lakberendezőre költsön, sokak szemében pedig egyenesen a sznobság netovábbja, ha az ember még a lakását is mással rendezteti be. Pedig ha egy rossz döntés helyrehozása akár százezrekbe kerülhet, akkor indokolt lehet a külső segítség.

Két lakberendezőt kérdeztünk a munkafolyamatokról, árakról, és azokról a kérdésekről, amik egy laikusban felmerülhetnek.

Beszélgetőpartnereink, Karl Ildikó és Mécs Eszter – hét általánosan elterjedt tévhitet igyekeztek eloszlatni. Már a beszélgetés elején elmondták, hogy a kollázsok, alaprajzok és falnézetek elengedhetetlen részei a tervezésnek és a megrendelővel való folyamatos egyeztetésnek. Az aktuális tervezőprogramok megkönnyítik a lakberendezők munkáját, de sokan dolgoznak a digitális tervek mellett kézzel készítettekkel is. Megrendelőként dönthetünk róla, melyiket találjuk szimpatikusabbnak. Megijedni csak akkor érdemes, ha egyáltalán nem látunk terveket. Van, ami miatt viszont fölöslegesen aggódnánk. Hogy mik ezek, az kiderül a következő tévhitekből:

1. Csak az fordul lakberendezőhöz, akinek nincsen ízlése.

Van, aki anyagi okokból, mások saját jó ízlésük presztízsét féltve mondanak nemet a lakberendező segítségére. A döntés olykor jogos, bizonyos esetekben azonban érdemes megfontolni a dolgot. Mint kiderült, a lakberendezés során rengeteg olyan szempontot figyelembe kell venni, amire hozzám hasonló laikusok nem feltétlenül gondolnának. Vagy legalábbis nem egyszerre. Csak hogy néhányat említsünk: funkcionalitás, térkihasználás, arányok, stílus, világítás, burkolatok, a rendelkezésre álló anyagi keret, és hasonlók. Nem véletlen, hogy lakberendezővé nem válhat az ember egy két napos képzés alatt. A legprofibbak sem tudják azonnal megmondani, hogy milyen színűre kellene festeni a falat, vagy hogy milyen bútor kerüljön a jobb sarokba. Mindehhez komoly tervezőmunka kell. Aki laikusként vállalja ezt, méltán lehet büszke magára. Ha viszont nem vagyunk biztosak magunkban, jobb, ha szakértőhöz fordulunk. Komoly pénzkidobással járhat ugyanis, egy elrontott átalakítás hibáinak korrigálása.

2. A lakberendezők alkalmazását csak a felső tízezer engedheti meg magának.

Hogy valaki lakberendezőhöz fordul-e, azt az anyagiak is nagyban befolyásolják. Csakhogy közben a legtöbb embernek fogalma sincs arról, hogy mennyibe kerül egy lakberendező alkalmazása. „A tapasztalat az, hogy általában drágábbnak gondolják, mint amennyi valójában. – mesélik beszélgetőpartnereink. - Alsó hangon pár tízezer forintról is beszélhetünk attól függően, hogy mihez kéri a megrendelő a segítséget (csak tanácsadás, csak színterv, csak elrendezés, stb.). A felső határ meg nyilván a csillagos ég.” A szakmabeliek tapasztalata szerint az árak évről-évre lejjebb mennek, köszönhetően az egyre nagyobb piaci versenynek és a válság okozta pénzhiánynak. Árajánlatot kérni nem kerül semmibe, kellemes csalódás is érheti az embert. Az ár meghatározása egyébként rengeteg tényező alapján történhet. Ilyenek: a berendezendő tér alapterülete, a beruházási költség díja, időráfordítás stb. A Lakberendezők Országos Szövetségének hivatalos honlapján található egy Ajánlott Honoráriumszámítási Szabályzat, ami nem csak a lakberendezők, de a megrendelők számára is tartogathat további információkat.

A megrendelő kérésére a tervek a takarékosság jegyében is készülhetnek.
A megrendelő kérésére a tervek a takarékosság jegyében is készülhetnek.

3. Csak a tervezés legelején fordulhatunk lakberendezőhöz.

A lakberendező bármelyik fázisban bekapcsolódhat a munkákba, bár a legideálisabb, minél előbb kikérni a véleményét (persze csak akkor, ha nem kifejezetten magunk szeretnénk megoldani a problémát). Az is előfordulhat, hogy csak egy-egy dologgal kapcsolatban fordulunk segítségért, például csak a bútorok funkcionális elrendezése, vagy a színterv elkészítése, a kiegészítők, vagy csak a textilek összeválogatása esetében. A lényeg hogy döntsük el, mire van szükség, mit nem tudunk magunk megoldani. A hagyományos munkafázisok egyébként a következőek:

1. Igényfelmérés

Az igényfelmérésnél többek között a következő kérdésekre kell választ találni:

Mire van szükség? Hányan laknak a berendezendő helyiségekben? Milyen funkciók betöltésére kell tereket kialakítani? Milyen stílusokat kedvelnek? Mik a problémás pontok? Milyen egyéb tevékenységet végeznek a lakók az otthonukban? Milyen stílusokat/színeket/anyagokat/formákat kedvel?

2. Tervek készítése a megbeszéltek alapján.

3. Egyeztetés a megrendelővel.

4. Kivitelezés lebonyolítása.

A tervezési folyamat igen sokrétű. Az egyes munkafolyamatok részletesebb leírása a LOSZ(Lakberendezők Országos Szövetsége) honlapján található.

Az alaprajzzal a munkafolyamat első szakaszaiban szembesül a megrendelő.
Az alaprajzzal a munkafolyamat első szakaszaiban szembesül a megrendelő.

4. Az igényfelmérés hosszadalmas és hiábavaló folyamat, mert ha a végén mégsem tetszik az eredmény, akkor már úgyis mindegy

Ideális esetben a munka megkezdése előtt elegendő egyszer vagy kétszer találkozni ahhoz, hogy az igények és az elvárások egyaránt tisztázódjanak. A folyamatot meggyorsítja, ha az igényfelméréskor a megrendelő minden fontos információval ellátja a lakberendezőt. Mesélnünk kell az életkörülményeinkről, arról hogy hogyan folynak a hétköznapjaink, milyen tevékenységeket végzünk otthonunkban. Fontos az is, hogy a tervek elkészültekor a megrendelő minden kétségét elmondja. Az esetek többségében az első munka amit látni fogunk, egy kollázs lesz. Ezt látva, nyugodtan mondjuk el esetleges ellenvetéseinket. Érdemes minél pontosabban megfogalmazni mi nem tetszik a terven, és azt is, hogy mi jó úgy, ahogy van. Sem a megrendelőnek, sem a lakberendezőnek nem érdeke, hogy a végeredmény elégedetlenséget szüljön.

A kollázs jól szemlélteti, hogy a tervező jó úton indul-e a megrendelő elképzeléseinek megvalósításában.
A kollázs jól szemlélteti, hogy a tervező jó úton indul-e a megrendelő elképzeléseinek megvalósításában.

5. Egy jó lakberendezőnek értenie kell, mire gondolok, amikor azt mondom: „Barátságos, meleg szobát szeretnék! ”

Jobb, ha hozzászokunk: nem mindenkinek ugyanazt jelenti a „nyugodt”, a „kellemes”, vagy az „energikus”. Lehet, hogy én egy színes patchwork látványától érzek melegnek egy szobát, más pedig egy szürke, minimalista dohányzóasztaltól. Az ilyen félreértéseket érdemes elkerülni. „Volt, aki képeket gyűjtve mutatta meg, hogy mi mért tetszik neki, - mesélik a lakberendezők - aztán ebből gyorsan kirajzolódott, hogy mik is az elképzelések. A „meleg szoba” leírásokkal az a probléma, hogy mindenki képi világa egyedi, és nem ugyanazt képzeljük el alatta. Mindenkinek más és mást jelent.”

6. A lakberendezőt csak az érdekli, hogy milyen stílusokat kedvelek, nem megy semmire azzal, ha elmesélem, mitől ráz ki a hideg.

A szakmabeliek többsége külön hangsúlyt fektet arra, hogy kiderítse, mi az, ami kívül esik megrendelője esztétikai elképzelésein. A színek, stílusok, formák, anyagok, amiket utál, jobb, ha eleve lekerülnek a lehetőségek listájáról. Készüljön tehát fel, és vegye magában sorra, mi is az, aminek a látványát nem bírná elviselni.

7. Lehetetlen előre tudni, hogy be fog-e válni a kiválasztott lakberendező.

Lakberendezőt találni manapság elég könnyű, csak be kell ütni a google-ba és máris válogathatunk. Sokuknak van saját weboldala, ahol a munkáik is megtalálhatóak. Mások blogjaikon mutatják be mit tudnak. Ezekből többnyire leszűrhető, hogy milyen munkák születnek majd. A LOSZ (Lakberendezők Országos Szövetsége) weboldalán, kereshetünk lakberendezőt régiók szerint is. A legnagyobb biztosítékot nyilván az elégedett megrendelő jelenti, így ha tehetjük, ajánlás útján keressünk lakberendezőt.

Nem mi vagyunk a lakásért, hanem az van értünk.

Ez nem tévhit, hanem tény. Érdemes szem előtt tartanunk, ha esetleg az újságokban látott csodás képek elterelnék róla a figyelmünket. Karl Ildikó és Mécs Eszter búcsúzóul a következő tanáccsal látott el minket:

„Az otthonunk nem egy múzeum. Az első és legfontosabb tényező, hogy abban élünk tehát a cél, hogy kiszolgáljon bennünket, és nem az, hogy mi szolgáljuk ki azt. A lakásunk ne váljon a folytonos munka színhelyévé, azért van, hogy otthon érezzük magunkat, hogy a hosszas munka után megpihenjünk, hogy ott neveljünk gyereket és megéljük a boldog pillanatokat. Ne fáradozzunk folyton folyvást azzal, hogy tiszta legyen, szép legyen, és minden katonás rendben álljon. Tartsuk szem előtt, hogy az újságokban és interneten, megmutatott lakások mind-mind tervezők, belsőépítészek, lakberendezők, formatervezők, designerek, és stylistok munkái. Gyönyörűen megkomponált fotók, még akkor is, ha valakinek az otthonaként vannak bemutatva! Nekünk, egyszerű halandóknak számolnunk kell azzal, hogy valószínűleg nem tudjuk egyszerre megvenni mindazokat a lakberendezési tárgyakat és bútorokat (hát még a fotóst és az egész stábot). Így mindig legyünk következetesek. Egy lakberendező tanácsa akkor is segítheti ezt a következetességet, ha teljes átalakításra még sokáig nem kerülhet sor.”

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2012.03.27 00:23:50Zed is not dead yet

    Az alapfelvetésre nekem is az a válaszom: igen. Fölösleges, drága, stb. De ez teljesen egyéni dolog, szóval megint sikerült vitát nyitni olyan dolgon, ami pedig nem vita kérdése.

    A "kedvencem" az mikor a lakberendező ügyesen elhelyez a térben olyan tárgyakat, amikre jobb esetben simán csak nincs szüksége a lakóknak, rosszabb esetben totál zavaróak és fölöslegesen foglalják el a helyet. Az biztos, hogy fotón jól mutat majd az egész, de lakva és élve ... ehh. Lakberendező, grafológus, ilyen-olyan szaktanácsadók, trénerek és hasonlók ... le a kalappal az előtt aki ilyen semmire se jó "szakmákban" meg tud élni és egyvalakitől esetleg több megrendelést is kap, netán ajánlják is. Mondjuk van az a lakás-bútor-funkció halmaz, amire kell szakember, de eleve a veszett fejsze nyele kategória.

  • 2012.03.27 02:32:38annamanna

    Lakberendező műsorban láttam már sírni kuncsaftot az eredmény láttán (nem örömében sírt, szegény). Trendi szürke lakást kalapáltak össze nekik.

  • 2012.03.27 06:44:21Nancsi

    Lakberendező annak éri meg, aki van olyan balf.sz, hogy először tapétáz/festet/parkettát rak/bútoroz, utána meg rájön hogy az elektromos hálózat 40 éves, és ha egyszerre megy a sütő meg a porszívó, akkor leveri a biztosítékot. Na itt az utólagos pluszköltség árából kijönne akármilyen lakberendező. Lehet röhögni: 3-ból 2 lakásfelújító ismerősöm járt így (harmadiknak a lelkére kötöttem, hogy először a villanyt, utána minden mást, sőt illusztráltam is, hogy mi lesz ha elrontja a sorrendet).

    Szóval nem hülyeség ez a lakberendezősdi, de csak úgy, hogy az egész kivitelezésre ad egy árajánlatot, és ha ettől akár felfelé, akár lefelé eltér, akkor az az övé. Elhiszem hogy nem 2 órás tanfolyamot végzett, de azért ahhoz, hogy óradíjat kapjon ettől magasabb szintű tudás kell, mivel akárhogy is nézzük, a lakberendezés az egy költségileg jól tervezhető iparos munka, nem K+F, ahol indokolt volna az óradíj. Ha meg tud spórolni több 100eFt-t ahhoz képest amit én kinézek az OBI/Bricostore/Baumax katalógusból, akkor felőlem kereshet annyit:-)

  • 2012.03.27 08:09:08ccvv

    Üdv!

    Öröm látni, hogy ekézik itt páran egymást; sok mindent akartam írni, de a lényeget már leírták helyettem. Egy szempontot emelnék ki, ami nem hangzott el.

    Szerintem a lakás akkor élhető, emberbarát, ha változik. Mégpedig a tulajdonos igényének megfelelően. Ha a lakberendező rakja össze, akkor időről időre vissza kell hívni, hogy megváltozott a munkaköröm, kell egy otthoni íróasztal, hova tegyem; örököltem kétezer könyvet, hova tegyem, becsajoztam/bepasiztam, van macskája, hova tegyem.

    Ezeket a változásokat egy lakberendező nélkül élő lakástulaj folyamatosan menedzseli. Aki meg lakberendezőt kér fel (egyszer), az meg utána jól-rosszul toldoz a "műalkotáson".

  • 2012.03.27 08:22:22Plumper_

    Lakberendező
    Tanácsadó
    ------------
    ez a két kaszt, akiket sosem alkalmazok, és főleg nem fizetnék nekik. elmondják azt, amit én is tudok, jó pénzért.
    ilyenek még: biztosítási ügynök, porszívóügynök...:-P

  • 2012.03.27 08:51:12szájhúzó kutya

    Az, hogy kinek mi drága, mire van ideje, igénye az nagyon relatív. Ha valaki úgy dönt, hogy nincs kedve/ideje/elég biztos ízlése és lakberendezőt válasz, érdemes arra figyelni hogy olyat válasszon aki szimpatikus, tetszenek a rajzai, vázlatai és nem utolsósorban a referenciái. Én a cikk stílusa, a rajz/kollázs "keresetlen egyszerűsége" és közhelyes volta alapján a szerzőt nem választanám és nem is javasolnám. Az Ikeából telehordani a lakást ócska vackokkal, ahhoz tényleg nem kell lakberendező!

  • 2012.03.27 09:04:37Achilles

    Jó dolog lenne az a lakberendezés, de sajna nem láttam még olyan lakberendezőt akinek a munkáit kompromisszum nélkül el tudnám fogadni.
    +1 az nekem nem lakberendezés hogy a legdrágább designer kanapét egy méregdrága designer lámpával egy betonfalú szoba közepére organizálunk ... méregdrágán mert hogy ott van a hozzáadott szellemi érték.

  • 2012.03.27 09:09:47Plumper_

    szájhúzó kutya: ócska vackoknak nevezni az ikeás bútorokat, enyhén szólva is full lenézés és sznobizmus. te nyilván egyedileg tervezett, kézzel hónapokig gyártott empire bútorokkal hordtad tele a lakásod, bérből és fizetésből, természetesen. kilóg a festékesvödör a 7-es béemvé csomagtartójából.:-D

  • 2012.03.27 09:24:45Nancsi

    @szájhúzó kutya: ikeás cuccok ár/teljesítmény arányban verhetetlenek. Értsd: van jobb, de az legalább 3x drágább, mert ami csak kevéssel drágább (esetleg olcsóbb), az egyszerűen vacak minőségű/bűn ronda. Egyébként IKEA bútort a variálhatóság, semlegesség miatt is szeretik a lakberendezők, meg úgy általában mindenki, akinek 1 millió alatt van a havi nettó bevétele család szinten (valójában találkoztam már olyannal is az ikeában, akinek tudom hogy bőven fölötte van). Persze mindenre az ikea se nyújt megoldást, mert mondjuk ágyat nem onnan vettem én se (hanem csináltattam, ágyakra szakosodott helyen) - de a legtöbb bútortípusból hiába néztem meg 5 másik bútorboltot, toronymagasan az IKEA nyert.

  • 2012.03.27 09:33:15A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél

    Marjorie
    "Szívügyem a lakberendezés:)Hitvallás..."

    Aha, jó. Nekem meg észügyem és pénzügyem. Na, ezért nem hívok én lakberendezőt.

  • 2012.03.27 09:33:51tejcsokoládé

    itthon az emberek jelentős része azzal küzd, hogy túléljen, fizesse a részleteit, rezsit, iskolába járassa a gyereket. szerintem igen, határozottan sznob dolog lakberendezőt hívni, hacsak nem rendezvénytermet, szállodát akarunk berendezni. az átlagnak erre se pénze, se igénye, se kulturája. ez itt magyarhon...

  • 2012.03.27 09:36:21nanim

    Az ikea több árfekvésben kínál dolgokat, kinek mire telik. Van amiben jó és olcsó, van amiben nem. Személy szerint utoljára pár éve nézegettem jobban az ikeaás termékeket, mikor étkezőgarnitúrát kerestem. Aztán a Kikában láttam olyat, ami igazán tetszett, de annak éppen az ára csillagászati volt, felét sem érte volna meg. Végül egészen másutt, kisebb helyen vettem faasztalt, hozzáillő, kárpitozott ülőfelületű székekkel. Azóta is imádom. Ikeában egy kb akkora tömörfa asztal önmagában került volna annyiba, mint az én garnitúrám székekkel kompletten. Ráadásul, szeretem a cseresznye színt az étkezőbútoromnál, de ikeás katalógusban, nem nagyon láttam olyan asztalt. Nyír, fenyő, stb, de cseresznyét pont nem láttam. Azóta nem tudom mi a helyzet.

    Viszont az ikeában az egészen kis pénzűek is találnak maguknak, ha mást nem műanyag asztalt, de tömörfa is van. Kinek mit engednek a lehetőségei.

  • 2012.03.27 09:46:47tejcsokoládé

    és még valami... ez a lakberendezés dolog olyan, mint az 'átalakítjuk'. akinek előtte nem volt ízlése, ötlete, igénye arra, hogy normálisan nézzen ki, az az első 3 fényképig fog jól kinézni (bár akkor sem önmagát adja), majd egy hét múlva ugyanúgy szakadt gatyában, egy hónap múlva lenőtt hajjal és bozontos szemöldökkel fog járni.
    aki nincs ötlete, ízlése, ideje berendezni egy lakást, annak nem lesz arra sem, hogy frissítse, átalakítsa, átrendezze. nem fog tudni egyedül venni egy új függönyt.
    hát nem tudom, én az étteremben sem hívok segítséget, hogy kaját válasszak.

  • 2012.03.27 09:51:12Marjorie

    Igen,egyet tudok érteni tejcsokoládéval,különösen a hozzászólása végével:se igénye,se kultúrája nincs az embereknek a lakberendezéssel foglalkozni.
    Igen,ruhaszállító kötél,már óvodás koromban babaszobákat alakítottam ki a család könyveit használtam falaknak,gyufásdobozokból készítettem bútorokat,majd kb.10 évesen egy 30cm-es és egy derékszögű vonalzó segítségével készítettem azt a rajzot,amivel a szüleimnek akartam demonstrálni,lehetséges a fiú testvéreimmel közös szobámat a családi ruhásszekrénnyel elválasztani úgy,hogy "külön szobám" legyen.Ekkor még nem tudtam,hogy a rajzom 1:100 méretarányban készült,de biztos voltam benne:arányos!

  • 2012.03.27 09:52:36nanim

    tejcsokoládé:
    "én az étteremben sem hívok segítséget, hogy kaját válasszak."

    Ott pedig nem árt, főleg ha kínai, stb :D

    Mondjuk ha nem kis lakásban élnék, hanem új házat lenne lehetőségem kompletten építettni, netán többszinteset, ott már biztos alkalmaznék belső épatész mellett lakberendezőt (ízlések, igényeim egyeztetése után). A franc futkosna annyi bútorért ;) Sőt, kertészt is fizetnék :)

  • 2012.03.27 10:53:53tejcsokoládé

    nanim: nem eszem meg bármit amit elém tesznek és azt mondják rá, hogy jó. így van ez a lakberendezéssel is... hiába mondja a kínai, hogy az bizony csirke, ha kutya...

  • 2012.03.27 10:56:10nemecsek ernő áruló

    Nem az a baj, hogy drága egy lakberendező (bár lehet valóban drága is), hanem hogy amiket kitalál az a drága. Eltervezi mi mutatna jól, felkutatja a dolgokat és utána kijön egy végszámla. Na az a sok. Én is nézegetem álmaim szobáit, konyháit, fürdőit, és még ha be is férnének a 35 nm-es lakásomba az áruk több mint az éves fizetésem...

  • 2012.03.27 11:06:31nanim

    tejcsokoládé: :)
    Of. kínai étteremben sosem a helyi pincértől kérdezek, hanem kínai ételekben valóban járatossal megyek eleve. De nyugi, hazánkban nem kell félni, hogy csirke helyett kutyát kapsz, nem csak azért, mert nem is éri meg nekik (szankciók) nálunk nem engedett ételt árusítani. Állítólag a "piacon" amúgy drágább a kutya, mint a csirke. Esélyesebbnek látnám, hogy valakinek kuyaként adnának csirkét, mint fordítva ;)

    Hát, a lakberendezőkkel sem árt az óvatosság :)

  • 2012.03.27 11:10:59sussudio

    A jó lakberendező elsősorban nem arról szól, hogy pótolja a kliens hiányzó ízlését...

    Szép házunk volt és most is szép: először én rendeztem be egyedül, másodjára, a felújítás során lakberendezővel együtt rendeztük be.

    Az eredmény: sokkal több és jobban használható tárolóhely, helykihasználás, tágasabbaknak tűnő terek, teljes harmónia, kisebb energiafogyasztás.

    Semmi gond szerintem az ízlésemmel, régen is szép volt a lakás. Mondom, mit tudott a lakberendező, amit én nem tudtam volna:
    - fal mögötti "beugrók", kiszögellések teljes kihasználási lehetőségét megtervezni, gardróbok praktikus kialakítása, olyan típusú saroktároló rendszerek kialakítása, amilyet még nem is láttam, nemhogy eszembe jutott volna
    - fények, tükröződések megtervezése (ez nem ízlés, anyagismeret, fényismeret és tapasztalat dolga)
    - mit/hol érdemes, lehet, kell nézni...

    A színvilágot és az alapbútorokat egy az egyben én határoztam meg, választottam ki. Ugyanakkor az ahhoz illő egyéb dolgok (parkett, tapéta, munkalap stb) felleléséhez nagyon sokat segített. Évekkel előtte kinéztem pl egy parkettamintát egy nem lakberendezési tárgyú magazinban- a lakberendező pillanatok alatt tudta, honnan lehet megrendelni... Én valószínűleg évekig kerestem volna.

    Vagyis rengeteg időt is spórol neked - illetve épp abban segíthet, hogy ne kelljen kompromisszumokat kötnöd.

  • 2012.03.27 11:28:435perc

    Valaki írta, hogy 1000 forintos óradíjért szárazon análozna kórházi betegellátóval. Hát megteheti, de szerintem érdemes a dolgot profira bíznia. Nem vagyok híve az "az a biztos amit maga csinál az ember" elvnek sem, mert bár a villanyszereléshez is megvan minden információ a Magyar Szabványban, mégsem látok neki egymagam gyakorlat nélkül és nem bízom vízvezeték szerelőre sem.
    Felesleges ennyire lenézően és ellenségesen viszonyulni a lakberendezőkhöz, ha valakinek nincs szüksége rá, akkor ne vegye igénybe, ha meg bizonytalan, legalább kaphat tapasztalattal rendelkező emberektől támpontot.
    Visszatérve a díjazáshoz: nekem egyszerű, mert alkalmazott vagyok és a munkahelyemen töltött 8 órát kifizetik, ha tudnak biztosítani a teljes időre, ha nem. De egy lakberendezőnek gondolom nem az a tipikus, hogy heti 5x8 órában van megrendelőnél, ráadásul biztos vagyok benne, hogy a munkája nagy része gondolkodásból áll, ami ugyan rajta kívülről nem látszik, de hiánya az eredményben annál inkább.

  • 2012.03.27 11:34:46oliva

    nem csak azért nem kell lakberendező, mert nekem drága (igen, én is az ő munkadíjából komplett átbútorozom a lakást), hanem azért sem, mert mániákusan szeretek lekberendezni, kipróbálni új megoldásokat, havi rendszerességgel elkövetni reformokat, és nem baj, ha néha mellényúlok, olcsó mellényúlásaim vannak, szóval, nem fizetek senkinek azért, hogy a kedvenc szórakozásomtól megfosszon.

  • 2012.03.27 11:52:19sussudio

    Oliva,

    akkor miért nem állsz Te lakberendezőnek? (A kérdés nem ironikus!:)

  • 2012.03.27 11:57:44daytona500

    Nem sok teteje van azon vitázni, hogy kell-e lakberendező vagy sem. Már az áraikkal belőtték a célcsoportot.
    Aki 40-50m2-en él, annak jellemzően nem az a legnagyobb gondja, hogy a legfrissebb divat szerint nézzen ki a lakás. Viszont már 120 m2 berendezése is elég komoly feladat, ha valakinek nincs ideje rá.
    Mi azért kerestünk lakberendezőt, mert túl sok minden tetszett nekünk és kellett valaki aki rendszerbe foglalja. Étteremben ugyanez a helyzet, tudom miket szeretek, de olykor megkérdezem mit ajánlanak, mert ők meg értenek hozzá. Mihez mi passzol, mit érdemes hozzá inni - zseniális dolgokat tudnak mutatni.

    Egyébként lehet, hogy az ország is másképp állna, ha nem mindenki maga barkácsolna mindent, oszt' jóvan az. Nyugatabbra szakembert hívnak a problémához, aki így szintén tud szakembert hívni a saját problémáihoz és az egész gazdaság kicsit jobban pörög.

  • 2012.03.27 12:16:43oliva

    sussudio

    hát csak azért nem, mert ez a szakma azért egy komoly szakma, amit én men tanultam, attól, hogy nem veszem igénybe a lakberendezőt, még azt gondolom, hogy ő azért többet tud nálam... ok, nekem van egy kis ízlésem, meg kreatív is vagyok, és ennyi nekem elég, de a szakmai fogásokat, amikről a cikk is ír, sajnos én nem ismerem. Már gondolkodtam rajta, hogy tanulni kellene, de azt is tudom, hogy a lakberendezők eladóként dolgoznak itt-ott, vagyis nincs szükség még többre, asszem...

  • 2012.03.27 12:28:32A-D

    Szia Flóra!
    Fel lehetne veled venni a kapcsolatot?Tudnál adni egy email címet?

    Témához hozzászólva,nekem is jó ízlésem van,főleg öltözködés terén,de ott is a színek stílusok a fontosak,be tudnám rendezni egyedül is a lakásom,végül is a felét már megterveztem,de pont amiről többen írtak,hogy a helykihasználás miatt venném igénybe ezt a segítséget.Olyan lehetőségeket is tudnak mondani,amiről nem is tudok,megláthat olyan dolgokat amiket én nem,hisz nem hiába tanulják ezt.
    Eddig 2 tapasztalaton van lakberendezőkről,az egyik 150ezerért 1 órát volt ott a 3 gyerekével,mert nem tudta hova tenni,rajzolt pár dolgot,válasszak melyik tetszik.Ennyi volt a közreműködése,hát 1500at sem ért,nem 150ezret.(Ez nem velem,bnőmmel történt,de könnyem volt E/1személyben írni)
    Másik személyes tapasztalatom,nagyon tetszettek a munkái,ezért felkerestem,200ezret mondott,de miután megtudta h apukám festő,és nagyon sok mindent ő csinálna a házban,nem jelentkezett,mert ő kivitelezőkkel dolgozik.Ha mi csináljuk meg családon belül nem olyan nagy pénzt..
    Szóval vannak érdekes dolgok...nehéz megtalálni a megfelelő szakember,csak úgy mint egy fodrásznál,vagy nőgyógyásznál vagy bárhol máshol.

  • 2012.03.27 12:31:48oliva

    daytona500

    Anglia úgy a jobb országok közé tartozik, és az angolok büszkék arra, hogy házilag meg tudnak oldani egy komplett átalakítást... úgy tűnik nem ezen múlik egy ország jóléte

  • 2012.03.27 12:35:45Popeye76

    Szerintem a lakberendező nagyon jó dolog és jó esetben az utolsó fillérig megéri a rá kiadott, egyébként nem néhány 10, hanem jópár 100eft-ot.
    Saját tapasztalat: mi első teljes lakásfelújításunkhoz alkalmaztunk lakberendezőt (nő az illető), akiről menet közben kiderült, hogy (sajnos nincs jobb szó) tökhülye. Szépeket rajzolt (többnyire) de legtöbbször használhatatlan (értsd: NEM MŰKÖDŐ) megoldásokat alkalmazott + bejött a "múzeumlakás" érzés is. (2 példa:
    1. az első alaprajzon, mivel falakat is mozgattunk megszüntette a kamrát. Oszt a kaját meg hová rakjuk, he?,
    2. Tervezett ezen felül egy olyan gipszkarton betétet a mennyezetre, amitől nem lehetett kinyitni az egyik ablakot. A kartonos szólt, hogy ezt így nem kéne megépíteni. Tervezőnk válasza: szellőztessünk az erkélyajtón át. Nóóóórmális? Szerencsére mindkét hibát javítottuk menet közben, de nem őrajta múlt a dolog. Igazi Mekk Mester)
    A legtöbb tévedését kijavítottuk, sok marhaságra mondtunk nemet, de sajnos az elején (míg azt hittük: szakember, és tudja mit csinál) jópár dolgot hagytunk megcsinálni, és azóta is szívunk ezekkel.

  • 2012.03.27 12:40:55daytona500

    oliva

    Éltem Angliában egy ideig. Pont nem a házilag barkácsolós fajtából valók, esetleg olcsósítanak a kelet eu. munkaerővel, de olyanok mint az amerikaiak, maguktól a villanykapcsolót sem találják meg. És hol máshol virágozna a lakberendezés, mint a sznobéria feltalálóinál?

  • 2012.03.27 12:42:24troutman

    oliva: az angolok kb. kettő perc alatt eldobnák a festőhengert és a körfűrészt ha (az itthonról nézve persze egyáltalán nem olcsó) magyar árakon dolgoztathatnának.

    Amúgy - bár lakberendezési kultúrában valószínűleg messze előttünk
    járnak - gyanítom az átlag angol lakása nem teljesen úgy van berendezve ahogy egy Terence Conran-könyvből gondolná az ember.

  • 2012.03.27 12:43:30Popeye76

    Hogy miért éri meg szerintem a jó lakberendező, ellentétes tapasztalataim ellenére?
    Egyszerű: egyrészt a felújítás egészén átívelő koncepciót ad, remélhetőleg egymással harmonizáló színekkel és megoldásokkal és részletes tervekkel (utóbbit úgysem tudod kikerülni, ha jót akarsz)
    másrészt kreatív, jó megoldásokat alkalmaz, ami az építtetőnek nem feltétlen jut eszébe, de neki mindennapi gyakorlat és az anyag/mesterember beszerzési árakban (és minőségben! ez nagyon fontos!) ad tanácsot, segít alkudni, ügyes mestert találni stb.
    A beszerzésnél ez forintosítható hasznot jelent.
    Forintosítható hasznot hoz ezen felül a harmonikus, praktikusan és szépen kialakított lakás. Ezt könnyebb eladni és magasabb árat is fizetnek érte, amikor erre kerül a sor.
    Szóval lakberendező kell, de nem tudom, hogyan lehet kiszűrni az igazán hülyéket. Gondolom belőlük jóval több van, mint épeszűből.
    Utolsó megjegyzés: a mi "hülyénket" többen ajánlották, mint a lakberendezés istennőjét, aki kifogástalanul dolgozik. Sajnos hittünk az egyébként megbízhatónak gondolt referencia forrásoknak.

  • 2012.03.27 12:45:27oliva

    Popeye76
    Húúúú, ez rémes... azóta nem járok fodrászhoz, mióta egy csaj valamiért annyira nagy művésznek akarta beállítani magát, hogy jó 3-4 cm-t csak művészkedős ollócsattogtatás miatt vágott le (vagyis a kelleténél annyival lett rövidebb a hajam, ami nem esett jól), szóval most már én vagyok a fodrászom is. A művészt játszó kóklerek úgy látszik minden területen jelen vannak és Isten óvjon tőlük mindenkit. Pedig ebben a munkában pont az a lényeg, hogy az ember kihozza a lehetőségekből a maximumot, hogy olyan legyen a végeredmény, amire azt mondják, hogy ezt nem is lehetett volna máshogy, csak így...

  • 2012.03.27 12:45:32nanim

    A-D, remélem Flóra megkeres téged.

    Számomra szörnyű amiket írsz. Mondjuk én a barátnőd helyében nem fizettem volna ki egy órára 150 ezret, remélem ő sem tette. Meg, ha normális tarifája lenne, akkor is, a lakberendező a gyerekeit hagyja otthon, az nem a megrendelő problémája, hogy hova tegye a lakberendező a gyerekeit. Mondjuk kíváncsi lettem volna a lakberendező képére, ha ahogy az eg yórás munkájára közölte, hogy 150 ezer, hogy mit szólt volna, ha erre barátnőd fapofával közlte volna, hogy oké, ám, a három gyereknek a lakásomban való hozása meg egy órára 300 ezer :D

    Azt meg nem is értem, hogy a lakberendező mi alapon nem fogadja el a megrendelő családtagját festőnek, ha az hivatásos szakember. Meg amúgy is, egy lakberendező, fogadja el, hogy van aki csak tanácsot kér, és a színt, festést megoldják a háziak. Nagyon rossz lakberendezőbe botlottál.

  • 2012.03.27 12:54:22Popeye76

    oliva 2012.03.27 12:45:27

    Nem tudom, hogy ezt a fodrászos példát ilyen kis viccesnek szántad-e, de a hajam akkor is megnő 2 hónap alatt, ha kopaszra vágja valaki, a lakás meg már 2 éve olyan, aminek tervezték, és még vagy 10 évig olyan lesz, ami qrvára nem vicces.
    Annak ellenére, hogy igyekeztünk minden hibát kijavítani + óvatosan, referencia alapján választani szakembert. Az ország, sőt a világ sajnos tele van kókler hülyékkel, a lakberendezők különös sűrűségben vonultatják fel ezeket. És igazad van: nem hívok 2 havonta lakberendezőt, hogy meggyőződjem az ellenkezőjéről, nekem csak a saját tapasztalatom + pár ismerős sztorija jutott, de ebből is sokat tanultam már.
    Szerintem ez tipikusan olyan szolgáltatási terület, ahol szerencse is kell a választáshoz, nem kicsi. + nem árt ha értesz hozzá, de akkor meg minek a szakember?

  • 2012.03.27 12:58:41HencegőLajos

    A cikk érdekes, de az igazi csemege a kommentek olvasása. Nagyon jól tükrözi a hozzáállást. Erre a rovatra (Dívány) általában azok kattintanak, akiket eleve érdekel a belső építészet, a lakberendezés. Szóval nem is az átlag, hanem egy szűkebb közönség. Megdöbbentő mennyire elvetik legtöbben a lakberendező igénybevételét.
    Szerintem akinek van pénze és belevág egy lakásfelújításba, az igenis vegye igénybe szakemberek segítségét. Ez olyan amikor elmegy az ember a komolyabb betegségével egy orvoshoz, vagy ügyvédet fogad ha bíróság előtti jogvitába keveredik. Profi autószerelő bütyköli meg a kocsinkat, fodrászhoz járunk. Pont a családi fészkünk megépítésénél nem kérünk tapasztalt szaktanácsot?? Szerintem egy korlátoltság.

  • 2012.03.27 13:00:59troutman

    HencegőLajos: ugyammá, a tízmillió lakberendező országa vagyunk.:)

  • 2012.03.27 13:01:52oliva

    Popeye76
    nem viccnek szántam, csak egy szomorú példának a művészkedő kóklerre... sajnálom ha nem fogalmaztam világosan, bocs! Szegényebb vagyok annál, hogy ilyenen viccelődjek :(

  • 2012.03.27 13:03:27oliva

    4 cm- rel rövoidebb haj pedig azt jelenti, hogy 4 hónapig utáltam tükörbe nézni, ez egy nőnek nagyobb baj, mint hiszed (ez sem vicc)

  • 2012.03.27 13:07:24nanim

    HencegőLajos: akit lakberendezés igazán érdekel, szűkebb közönség, az biztos nem díványt olvas.El sem jut eddig a rovatig... Az itteni cikkek nem az a színvonal. Ezzel most saját dívány olvasásomat is minősítettem :D

  • 2012.03.27 13:12:34oliva

    JÓ SZAKEMBER, ez a kulcs,
    én tele vagyok rossz tapasztalattal, ezért megpróbálom magam megoldani a dolgokat, de a JÓ SZAKEMBER-re szükség van (lenne)

  • 2012.03.27 13:20:31nanim

    oliva: of. én megértem a fodrász dolgot. tudom nem vigasz, de én is jártam így. Legutóbb annyira "csutka rövidre" vágták a hajam, hogy nem tudtam összefogni, holott ez feltétel volt, hogy maximum olyan "rövidre" vághatja, hogy ha nem kibontva akarom hordani, biztonsággal össze tudjam hátul fogni, hogy elég legyen a hajgumi. Ehhez képest, persze, hogy nem tudom összefogni. Ráadásul csatokat nem is használhatok, mivel mind a műanyag, mind a fémre érzékeny a fejbőröm, tehát nincs egyéb, köztes megoldás, a hajgumiból kicsúszó, oldalt lévő hajszálaimra... Egyáltalán nem vicces, hogy ahhoz rövid a hajam, hogy össze tudjam fogni, ám sportoláshoz, takarításhoz, meg kényelmetlen, hogy nem tudom összefogni, és összevissza az arcomba lóg, stb.

  • 2012.03.27 13:23:47oliva

    nanim

    hát erről beszélek... részvétem :(
    tényleg nem értem a fodrászokat, nyilván ők is csak emberek, és nincsenek mindig toppon, de lagalább azt a néhány "nagybetűs részt" megjegyezhetnék. Ez az eset szó szerint így történt: - a frufrut utálom, mondtam én, 3 perc múlva rákérdezett a csaj: akkor vágunk egy jó kis frufrut, és nem viccből mondta, akkor esett le, hogy egyszerűen nem figyel arra, amit mondok... ez mi???

  • 2012.03.27 13:30:05nanim

    oliva: hát, nagyon értenek a fodrászok ahhoz, hogy pont az ellenkezőjét csinálják, mint amit kérnek tőlük...tisztelet a kivételnek

  • 2012.03.27 15:25:40A-D

    Fodrászokkal én is jártam így...volt,hogy kiszőkítették a felsőmet is,amit persze aznap vásároltam és márkás volt,nem kínai(ezzel nem minősíteni akarom,mert hordok azt is ha az tetszik meg,csak h nem alacsony volt az ára)nem hiszem el hogy nem látták,mert hatalmas folt volt...és így mentem végig a városon..éreztem h nedves azt hitte csak a víz folyt le,de miután hazaértem és megláttam..azt hittem hanyatt vágódok.És nem akadtam volna ki,ha megmondja,és szól h te hülye 10ezer helyett fizess 7et,mert tönkretettem a pulcsidat,de így h elsumákolta,soha többet nem mentem vissza.Inkább hozzámentem egy fodrászhoz,megoldottam ezt a problémát.Egyébként sokszor kiakad a férjem h új frizurát szeretnének,de ne vágjon semmit...ezt azért elég nehéz kivitelezni,meg a 2cm-eket.Egyik nap felhív h egy csaj eperszőke hajszínt kér,az szerintem milyen,hát mondom sztem szőke rózsaszín csillogással:D Szóval vannak érdekes emberek és kérések is.

    Visszatérve,Nanim: a barátnőm kifizette,mert előre fizetett nem utána...szerintem egyébként nem gondolta h 1 konzultáció lesz,vagy hogy csak pár rajzot takar az ár.Ezután megoldották maguk a párjával,ketten felújították a kecót,sajnos pár hete meghalt a barátja.
    Én is remélem,hogy Flóra felkeres,nekem szimpatikus volt az írásai alapján,szívesen konzultálnék vele privátba.

  • 2012.03.27 15:45:22nanim

    A-D: Flóra nekem is szimpatikus, független attól, hogy nem keresek belsőépítész és/vagylakberendezőket.

    Sajnálom a barátnődet, de most még kevésbé értem. 150 ezer forintot nem utalnék át semmilyen szolgáltatásra senkinek, amíg nem tisztázzuk, konkrétan mi is tartozik hozzá. Egy órás rajzolgatás, az 15 ezer forintot sem ér meg, nem ám 150 ezret. No meg, ekkora összegnél, ha nem egyértelmű a szolgáltatás, szerződést is kérnék.

    Mert ez más mint pl. egy nyílászáró csere, ahol pontosan tudjuk, mit kapunk a pénzünkért cserébe. Elég volt régebben egy telefonos egyeztetés, kijöttek a helyszínre felmérték, egyeztettünk, megbeszéltük a dolgokat (ezért nem kértek semmi pénzt), későbbi megyeztettett időpontban hozták az új cuccot, kicserélték, kőműves munkákat is megcsinálták, helyreállítás, stb, összetakarították a sittet, mindent prímán a szakik jól és gyorsan elvégeztek, kiállították a számlát, odaadták a garancialevelet, és én csak utána fizettem (persze a szakmunkások jó munkáját borravalóval pluszban honoráltam is-súlyos ezrekkel).

    De egy lakberendezőnek, anélkül, hogy előre nem konkretizáljuk, hogy ő mit fog cserébe csinálni, a 150 ezer forint díj mit takar, mit nyújt ezért, nem fizetnék előre 150 ezret. Jujj, ez nagyon "horror".

  • 2012.03.27 16:11:50nanim

    A-D: sőt, ez még ma is így működik, hogy nincs is előre fizetés, mert egy ismerősöm meg bejárati ajtót cseréltetett nemrég, és ott amikor megcsinálták azután közvetlen állították ki a nyugtát/számlát és garancialevelet is kapott, és ekkor, arra fizetett ő is, igaz a helyszínen kp-ban. Van mód utalni is, akkor úgy kell első, kötelezettségekkel még nem járó találkozáskor megbeszélni a dolgokat.

    Szerintem, ha nem végez a lakberendező munkát, nincs mire, miért fizetni...Étteremben sem előre kérik a pénzt.

    Ne haragudj, csak nem fér a fejembe, hogyan utalhat valaki ekkora összeget, anélkül, hogy egyezetetné mit kap cserébe, és azt sem értem, hogy ezt simán annyiban hagyták barátnődék.
    Érdemes lenne megpróbálni visszakérni a pénzt. Minden lehetséges jogi eszközzel, fogyasztóvédelem, kamara, stb. is fordulni volna, ha érdemlegeset nem adott cserébe cserébe a 150 ezer forintomért. Tudja meg ország-világ, ki az a "senkiházi".

  • 2012.03.27 16:13:04nanim

    "forintomért"

    forintjukért!

  • 2012.03.27 16:18:54siroco

    Szia A-D És nanim!

    Igazán jól esett, amiket írtatok, köszönöm szépen. Tényleg nagyon sokat számít a tapasztalat is, Popeye76 remekül megfogalmazta a lényeget.
    Bocs, hogy eltűntem, munka,munka...
    Mi nem kérünk pénzt az első konzulációért, az első 1-2órás beszélgetés tényleg arról szól, hogy mennyire értjük meg egymást, milyen az első benyomás. Ez nagyon fontos. Ha átbeszéltük, hogy mit szertnél akkor küldök egy tételes árlistát, mert elképzelhető, hogy csak néhány stílusterv kell, vagy bútortervezés, de mondjuk 3d-s látványtervre nincsen szükséged.
    emailcímem: flora.orosz@siroco.hu
    Szia
    Flóra

  • 2012.03.27 16:29:53A-D

    Nem utalt,ott adta személyesen,csak már az elején.És sajna nem az a típus,akkor vissza meri kérni,ha elégedetlen.Ha a pasija is otthon lett volna,tuti nem fizetnek ki ennyit,de szegény kínosnak gondolta szólni,h ő pár rajznál többre gondolt azért,főleg h azokkal sem volt megelégedve.Vannak ilyen helyzetek,múltkor a szomszédasszonyom mesélte h látta h becsapják a hentesnél,de nem szólt,csak többet nem megy oda.Én nem hagynám annyiban és amint rajt kapok valakit h átvág,rákérdezek,de mint a példa is bizonyítja sokan félnek,ki tudja mitől-kitől,és inkább eltűrik,és max többet nem mennek arra a helyre.

  • 2012.03.27 17:56:23bungics

    Csak most találtam meg a cikket, nem is olvastam el az összes kommentet.
    Annyit tennék hozzá, így elsőre, hogy aki úri huncutságnak tartja a lakberendező alkalmazását, az kicsit nézzen körül a környezetében. Vagy pl. ingatlan hiredetéseket nézegessen, milyen siralmas a helyzet berendezkedés téren is kis hazánkban. Sok helyen megfordulok (lakberendező volnék), nem igen voltam még olyan lakásban, ahol nem tudnék ezt-azt betenni/kivenni/átfesteni/átépíteni stb, stb. A legmegdöbentőbb számomra még mindig az új építésű lakások elrendezése, hogy ott is mindig
    falbontással kell kezdeni, elképesztő ésszerűtlen tereket hoznak létre még ma is az építészek. Áh, szóval ez nagyon-nagyon nem egy olyan szakma, amit le kéne becsülni, sőt!

  • 2012.03.27 18:00:12bungics

    Az izlésről csak annyit, hogy olyan ember nincs, aki azt mondja magáról, hogy nekem nincs izlésem. Mindenkinek a saját ízlése "az ízléses". Ezért nehéz ízlésről vitatkozni.
    De hogy egy lakás vagy akár csak egy szoba jól berendezett legyen (funkcionáljon, használja ki a tereket maximálisan, legyen harmonikus, kényelmes), az már igenis művészet. Nem mindenkinek van szeme hozzá.

SZÓLJON HOZZÁ!

Blogok, amiket olvasunk

JEGYZETLAP Posztnyár szindróma

Ha csak sóhajtozunk, és utáljuk, hogy vége, egyre nyomorultabbul érezzük magunkat. Négy lépés, hogy a szeptembert is élvezni tudd!

STÍLER Netes szépségdilik: ezeknek ne dőlj be

Ha nem akarsz úgy kinézni, mint egy cirkuszból szabadult bohóc, ne a csodatévő appok képeinek higgy, hanem a tükörnek. Az ugyanis nem halványítja el a bőrhibákkal együtt a sminkedet is.

HOMÁR Fifikás, de bebukott parkolóteszt budán

Jó napot, miért büntetnek meg, ha még a fizetőövezet kezdetét jelző tábla előtt parkolok, a nem fizető zónában? Csak. Parkolócég, 12. kerületi módra.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta