#ÉLETEM

A kenyér a bűnös, avagy miért nem tudunk lefogyni

2012. február 8., szerda 19:46

Mi újat mondhat a dietetikus egy fogyókúrázó nőnek? Az átlagos fogyókúrázó nő már minden diétát kipróbált, minden kajának fejből tudja a 100 grammra levetített kalóriatartalmát, öt konditerembe is bérlete van, félretette egy egész havi fizetését, hogy egy hónapra személyi edzőt fogadhasson és mégis kövér. Vagy legalábbis van rajta néhány kiló felesleg.

Miért nem működnek a diéták, és hogyan lehetne hosszú távra és nem túl nehezen megszabadulni az extra kilóktól?

Heather Bauer, aki jelenleg New York egyik legnépszerűbb (és vélhetően az egyik legjobban kereső) dietetikusa, ezekre a kérdésekre próbált meg választ találni.

„Nem halat adunk, hanem megtanítunk halászni” – ez a jelmondata annak a Nu-Train (Nutrition Training) nevű táplálkozási tanácsadó központnak, amelyet 2001-ben alapított. Ez alatt azt érti, hogy a klienseknek nem elsősorban olyasmiket mond, hogy reggelire csak gyümölcsöt egyenek, vagy szakítsanak a szénhidráttal, hanem azt tanítja meg nekik, mihez kezdjenek amikor a nagyi vasárnapi ebédjén a nyolcadik fogást tolják az orruk elé, és a nagyi szemét elfutja a könny, ha nem kóstolják meg.

Dehát a csirke nem hízlal
Dehát a csirke nem hízlal

Nem működhet hosszú távon egy olyan diéta, amelyik szembe megy az ember életstílusával és táplálkozási szokásaival – állítja Bauer. Legújabb könyvében, melynek címe Bread is the Devil (A kenyér a bűnös) – azokat a tipikus „bűnösöket” gyűjti össze, amik általában gallyra vágják a fogyókúrát. Nemcsak felsorolja ezeket a diétagyilkos veszedelmeket, hanem abban is segítséget nyújt, hogy leszámolhassunk velük.

A Huffington Post majdnem egy teljes fejezetet közöl a könyvből, mégpedig azt, amelyikben az érzelmi kényszerevésről van szó. Szerintem mindenki számára ismerős a dolog...

Heather Bauer
Heather Bauer

„Velem is előfordult már, pedig én dietetikus vagyok” – mondja Bauer. (Hát lehet, hogy előfordult már vele, de biztosan nem túl gyakran. Csinos, jó alakú szőke nőt képzeljenek el, már a megjelenése is olyan, hogy látható, nem az a bort iszik - vizet prédikál típus.)

Érzelmi kényszerevésnek azt nevezzük, amikor nem azért eszünk, mert éhesek vagyunk, vagy mert a társaságban mindenki más is eszik, hanem azért, mert annyira stresszes volt a nap a munkahelyen, hogy hazafelé muszáj egy csokis fánkot venni a péknél. Vagy mert kiderül, hogy a húgodnak végre sikerült teherbe esnie, amit csak úgy lehet méltóképpen megünnepelni, ha felfalod az összes sajtot, amit a hűtőszekrényben találsz. A pillanatnyi hangulat, akár ideges, akár vidám, akár szomorú az ember, nagy hatással lehet arra, hogy mit és mennyit eszünk.

Heather Bauer szerint az érzelmi kényszerevés az egyik legveszedelmesebb dolog, ami az embert fenyegeti, még akkor is, ha az illető nem diétázik.

Ilyenkor az ember hirtelen jelentkező érzelmek hatására (frusztráció, düh, öröm, szomorúság, vagy akár valamilyen örömhír) kezd el enni, ezért fordulhat elő, hogy mire észbe kap, máris magába is tömött valami nagyon kalóriadús dolgot, ráadásul úgy, hogy sem éhes nem volt, sem a társasági evés adta örömben nem részesült. Ezért aztán bűntudat gyötri, szóval az elfogyasztott finomság keserű, rossz emlékké válik.

A kényszerevés nem csak a nőket érinti
A kényszerevés nem csak a nőket érinti

Pácienesei beszámolója szerint olyan, mintha tudattalanul cselekedne az ember. „Annyira kikészültem attól, hogy megint veszekedtünk a férjemmel, hogy idegességemben bekanalaztam egy egész doboz jégkrémet, pedig az ízét sem éreztem.” „Annyira felidegesített a főnök hülyesége, hogy muszáj volt lemennem a büfébe egy csokiért.”

Ilyenkor az ember agyatlanul, eszement módon ráveti magát az ételre, de az evés nem okoz örömet. Ha valóban éhes az ember, akkor képes várni egy kicsit mielőtt enni kezd, és átgondolni mit is kíván ebédre. A kényszerevés ezzel szemben – ahogyan a neve is sugallja, – olyan, mint egy kényszerítő erő, ami sok esetben kifejezetten egy bizonyos fajta élelmiszerre irányul. (Chips, jégkrém, pizza.) A legtöbb esetben az érzelmi kényszerevők szénhidrátot akarnak, édes, vagy sós formában.

Amikor nem az éhség miatt eszünk
Amikor nem az éhség miatt eszünk

Tovább nehezíti a dolgot, hogy nagyon könnyen ördögi körré válhat. Sok esetben a tudat, hogy valaki túlsúlyos és nem sikerül a fogyás, kiválthat akkora frusztrációt, vagy elkeseredettséget, ami elegendő ahhoz, hogy az illető rendszeresen túlegye magát.

Jó, de mit lehet tenni ellene?

Nem szabad hagyni, hogy az érzelmi kényszerevés áldozataivá váljunk - szögezi le írásában Bauer. Az efelé vezető első lépés pedig az, ha felismerjük, és az irányításunk alá vonjuk a problémát.

Először azt kell megérteni, hogy mi zajlik le az agyban, ami miatt enni kezd valaki akkor is, ha nem éhes, és nem is így tervezte. Azután meg kell vizsgálni az ilyenkor jellemző körülményeket. Végül azt kell megtanulni, hogy hogyan lehet kontrolálni az ilyen helyzeteket.

Az első tennivaló, hogy néhány napig vezessünk táplálkozási naplót. Nem nagy feladat, mindössze annyit kell tenni, hogy feljegyzést készítünk mindenről, amit aznap elfogyasztottunk. Plusz egy-egy szóban odaírni mellé, hogy evés közben éppen milyen volt a hangulatunk. Miért is ettük meg azt a Túró Rudit? Mert éhesek voltunk, vagy inkább azért, mert elegünk volt a kolléganő ordító telefonbeszélgetéseiből és fejkiszellőztetés közben arra jött a büfé? És a vacsora utáni Nutella-kanalazás? Éhesnek, vagy inkább magányosnak éreztük magunkat?

Már 2-3 nap után jól látható lesz, ha a túlevés mögött érzelmi okok húzódnak meg. De a tanácsom az, hogy aki komolyan gondolja, az ne 2-3 napig vezesse a táplálkozási naplót, hanem tovább. És mindenképpen írjon bele olyan, sikerként elkönyvelhető dolgokat is, amikről úgy érzi, hogy elősegítették a fogyást. Egészen apró dolgok is idekerülhetnek, például, hogy megvette ugyan a büfében a Túró Rudit, de aztán odaajándékozta valamelyik kollégájának.

Ezek után azt kell végiggondolni, hogy vajon mi okozza a stresszt, Nem kell hozzá pszichológus, ez a kérdés általában józan paraszti ésszel is megválaszolható. Sokszor a stressz okozó körülmények listázása már önmagában enyhíti a hatásukat. (Ez az első lépés a kontroll felé.)

Derítsük ki, mi okozza a stresszt
Derítsük ki, mi okozza a stresszt

Egyszer felbukkant nálam egy kétségbeesett páciens, - meséli könyvében Heather Bauer - hogy nem érti a dolgot, új munkahelye van, és négy hónap alatt majdnem 10 kilót felszedett. Mintha eltűnt volna az akaratereje, folyton eszik, semminek nem tud ellenállni. A beszélgetésünk során kiderült, hogy a főnöke maximalista, őneki pedig nagyon fontos, hogy megfeleljen az elvárásoknak.

Először azt kellett megértenie, hogy az akaraterejével semmi baj nincs. A nem szűnő stressz elől menekül az evéshez, ami vigaszt jelent számára, és néhány percre elszakítja a valóságtól. Már a második találkozó alkalmával kiderült, hogy ennek megértése nagy segítség volt. Ahelyett, hogy úgy érezte volna, hogy elvesztette irányítását az élete felett, rájött, hogy ha odafigyel, akkor időben megakadályozhatja a falásrohamokat.

A főnöke tulajdonságait nem tudja megváltoztatni, de azt, hogy ő maga hogyan reagál egy élethelyzetre, azt igen. Azt is elhatározta, hogy megpróbál a cégen belül egy másik pozícióba kerülni, ami nem sokkal később sikerült neki. Szenvedő alanyból az események irányítójává vált, és ettől fogva nem esett az érzelmi kényszerevés csapdájába.

Ennek a problémának a megoldása Bauer szerint a hatalom és a siker miatt érzett örömben rejlik. Tűzzünk ki célokat, magunk elé, amelyek először csak egészen aprók, például hogy délután négykor megeszem az uzsonnámat, aztán vacsoráig semmit. Sikerült? Szuper. De nem csak fogyással kapcsolatos lehet a cél. Ma este kitakarítom a cipős szekrényt, amit már régóta halogatok. És így tovább. A célok apránként növekedhetnek, a lényeg, hogy sikerre tervezzünk. Ettől annyira megnő az ember önbizalma, hogy egy idő után úgy érzi majd, hogy bármire képes, és ilyenkor ez általában valóban így is van.

A Wall Street diéta

Heather Bauer első könyve a Wall Street Diet hatalmas siker lett, a túlsúlyos menedzserek bibliája. Nemrég alkalmam nyílt beleolvasni, valóban nagyon praktikus könyvnek tűnik, sorra veszi azokat a tipikus élethelyzeteket, amikkel egy mindig rohanó üzletember, vagy üzletasszony szembesül. Konferencia, üzleti vacsorák, mit csináljon az ember a bőséges szállodai reggelivel, vagy akkor, amikor négy órát kell várnia egy repülőtéren és beül a kávézó-étterembe. Mit tegyen, aki nagy irodaházban dolgozik és majdnem mindennap meg kell ünnepelni valamelyik munkatárs születésnapját? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket vesz sorra a könyv, amit nem volt még alkalmam végigolvasni, de mint mondtam beleolvastam, és az alapján használhatónak tűnik.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2012.02.08 22:04:26penelope garcia

    Remek cikk.
    Na, erre eszünk!

  • 2012.02.08 22:25:19Ann1294

    Arra mar en is rajottem miert kapok este evesrohamot. Mert bunko volt a kollega, mert bevagtak elem kocsival, mert meg kell terveznem valamit amit nincs kedvem vagy mert megerdemlem.

    Nekem az jott be mint a gyereknel a hiszti kezelesere.
    Eltereles mielott kitor a balhe. Sport, rendrakas, ... barmi ami eltereli a figyelmemet arrol, hogy "ugy ennek valamit". Ilyenkor mindig tudom, hogy nem vagyok ehes, csak kivanos.

    Tovabba ha tultervezem a napom (aktiv) nem is tunik fel, hogy alig ettem.

    Az is jo ha tavol van a konyha a szobatol es ha nincs otthon mas, csak egeszseges etel. A boltba csak nem megyek el nassolnivaloert.

  • 2012.02.08 22:27:52Ann1294

    Nagyanyam tesztje:
    - Ehes vagyok.
    - Egyel egy almat.
    - Kosz nem, azt nem kivanom, de uuuuuugy ennek valamit.
    - Akkor nem vagy ehes.
    Na ilyenkor tudom, hogy tenyleg nem vagyok ehes. Amikor egy alma is jol esne akar, akkor ehes vagyok. Ha nem, az csak hiszti.

  • 2012.02.08 22:41:03bozs

    @Ann1294: Ez szuper módszer. Köszi! Neked is és Nagymamádnak is! :) Alkalmazni fogom.

  • 2012.02.08 23:10:13Benkea

    Ann, ez a teszt tényleg szuper.
    Csak kell, hogy ott legyen a nagyi, mert különben elsunnyogom a konklúziót és jön a Nutella. :-)

  • 2012.02.09 07:06:59lüke

    is
    a fehértöl

  • 2012.02.09 07:44:52Nazareus

    Hmm... en bármikor szivesen eszek egy almát :-)

    Csak hát abból is hizlal a sok :(

  • 2012.02.09 07:51:53lüke

    1200 kcal
    s minden más müsor,pénzkeresés, pátosz,körülírás és mükönny etc
    + akaraterö és utána is tartani kell

  • 2012.02.09 08:16:57Pisti a vérzivatarban

    Nazareus 2012.02.09 07:44:52

    Almából nem tudsz annyit enni, hogy hízlaljon. (Legalábbis úgy, hogy ne legyél rosszul tőle...) Az viszont nem mindegy, mi (és mennyi) más egyebet eszel.

  • 2012.02.09 09:57:27Mrs.Columbo

    @Nazareus: Mire annyi almát megeszel, hogy hízz tőle, kihányod az egészet. Akkor meg már kezdheted elölről..;)

    Ja, @lüke, az egyetlen módszer, ami tartható, hogy megszámolod a kalóriákat. Ebben sokan nem hisznek, mert nem hiszik el, hogy akár sültkrumplit is lehet enni, csak az egész napi bevitel ne legyen több, mint 1200 kcal. Ha valaki aztán elkezdi tényleg számolni, és rájön, hogy mennyi az az 1200 kcal, na akkor meg fog lepődni, én konkrétan szenvedtem az első pár napban annak idején, annyira kevés dolog fér bele ha nem zellerszárat akarsz ropogtatni, hanem tényleg normális kajákat enni.
    Persze mellette a sport (lehetőleg nem futás, nők esetében főleg) elengedhetetlen, az is sz.r az elején, aki az ellenkezőjét állítja, az hazudik vagy ebből él, de hozzá lehet szokni. Én egy lusta dög vagyok, a sportot a mai napig gyűlölöm, bármilyen formáját, kivéve talán a biciklizés meg a túrázás, mert ezeket miközben csinálod, megfeledkezel róla, hogy sportolsz. Viszont kell, ez tény, kifogásokat lehet keresni, csak nem érdemes.

  • 2012.02.09 10:19:21Ann1294

    @Benkea, vannak ilyen vegszukseg esetek amikor azonnal, mindenkepp ennem kell valamit. Nincs mas megoldas. Ilyenkor szoktam a kevesbe rosszat valasztani.

    Amikor meg nincs nagy roham akkor keszitek egy menta/kamilla-vanilia/korte-zoldteat stb. cukor nelkul, vagy egy limonadet (kis mezzel). Ha ez sem jon be akkor fagyobol ki eper vagy malna, hozza egy kis vanilia, mez es light joghurt (ez utobbi mindig van otthon, a tejfolt felesbe keverem vele). Turmix vagy csak bele a talba es osszekeverem. Raszorok par szem napraforgomagot (ha van otthon) vagy egy evokanal granolat es joizuen megeszem.

  • 2012.02.09 10:29:26Advanced Flight

    lüke: +1

    Annyival egészíteném ki, hogy férfiaknál inkább 1500 kalória, de egyébként totál így van. Érdemes dr. Pados Gyula könyvét elolvasni ebben a témában.

  • 2012.02.09 10:31:33Ann1294

    @Mrs.Columbo,

    En is utalom a sportokat. Ami bejott nekem az a csoportos vagy barati osszejoveteles mozgas, amikor a tobbiekkel egyutt szenvedunk/nevetunk es elvezzuk. Haverokkal egy bowling, tenisz/squash, turazas, uszas, nagy seta a levegon (valamelyik a heten) csajokkal Spinning/Zumba/Salsa (valamelyik, nem mind es heti 1) aerob mozgasnak es heti 1 Pilates erositesnek, ez utobbibol nem engedek.

    Nekem a sport ugy jott be, hogy minden csoportbol heti 1-et teljesitek ha sikerul, az heti 3*1 ora mozgas. Ez arra eleg, hogy szinten tartom a sulyomat es napi 1500-1800 kaloriat fogyaszthatok mellette (mert nem fizikai munkat vegzek).

    Amikor fogyni akartam akkor heti 5 mozgas es 1500 kaloria. Baromi unalmas szamolni,de azota szeretem a rukola salatat, a tonhalat sos leben, brokkolit, halakat es a gyumolcsoket. A megmentoim.

  • 2012.02.09 10:43:31Ann1294

    Meg valami, ez a heti 5 mozgas fogyas eseten legyen kemenyebb, tobb cardio/aerob, de ne hagyjuk el az erositest (core) es nyujtast sem. Lassan lehet igy fogyni, en havi 1-1.5 kilot fogytam, de a borom a nyujtas/erosites es lassu atalakulas miatt teljesen feszes lett, nem log.

    Inkabb lassabban fogyjunk es akkor nem kell plasztikai sebesz (szerintem). Lehet csak lusta vagyok es magyarazom a bizonyitvanyom. :)

  • 2012.02.09 10:51:42ork1234

    nem kell annyit zabálni és akkor le lehet fogyni
    ja, és ha szedsz a tányérodra akármennyit, annak mindig csak a felét edd meg
    kenyér, péksütemány alapból tilos, és tessék mozogni naponta
    elhiszem, hogy fárasztó, de pont úgy van értelme. kényelmesen nem lehet foggyni, csak szenvedve. viszont így van értelme és hatása.
    örülök, hogy segíthettem a tanácsokkal :)

  • 2012.02.09 11:04:46hegyilany

    Régebben bevált a sok evés, sok mozgás kombó, ha fogyni akartam.

    35 fölött viszont már nem működik, vissza kell venni az ételmennyiségből is, nincs mese. Mondjuk én alapból nem vagyok nagy szénhidrátpusztító, de este sokszor nem bírom megállni és rendesen belehúzok a férjem sörébe. :) Az pedig irgalmatlan kalóriabomba.

  • 2012.02.09 11:06:21Ann1294

    @ork1234: Kis Cernus. :) De igazad van.

  • 2012.02.09 11:08:50Ann1294

    bocs, Csernus... csak kihagyott az ujjam gepeleskor.

  • 2012.02.09 11:09:53Mrs.Columbo

    @Ann1294:

    Én annak idején szedtem le Pilates videókat, úgy voltam vele, hogy ha a nyugdíjasoknak megy, nekem is megfelel..:D Aztán soha nem tudtam rávenni magam.. Igazad van, tényleg könnyebb úgy, hogy csoportban, szóval az ilyen házi torna dvd-k felejtősek, nincs az az ember, aki hetente 3-4 alkalommal ráveszi magát, hogy egy 1 órás tornát végigcsináljon egyedül a nappali közepén..

    Szerintem aki az egész fogyást meg főleg a sportolást most akarja elkezdeni, annak bővel elég heti 1-2 alkalom bevezetőnek, aki nem sportolt semmit, elriasztja a heti 5 napos edzés. Én legalábbis sem a diéta alatt, sem azóta nem sportoltam soha heti 5 napot. :D Aztán fokozatosan lehet emelni.

    Szerintem amúgy az is számít valamit, hogy az ember lecsippent minden nap mondjuk oda is meg vissza is két-két megállót a tömegközlekedésből és gyalogol. Max. 10 perc, negyed óra.

  • 2012.02.09 11:10:09segabor

    Egy kis csiszolás a szövegen: "..., amik általában gallyra vágják a fogyókúrát ..." helyet "... gajra vágják a fogyókúrát .."

    Köszönöm a figyelmet!

  • 2012.02.09 11:12:58Mrs.Columbo

    @Mrs.Columbo

    Ja és ezt a lecsippentést hazafelé érdemesebb inkább úgy csinálni, hogy a munkahelytől gyalogolsz két megállót, mert hazafelé fix, hogy nem fogsz leszállni az otthontól két megállóval hamarabb..:)

  • 2012.02.09 11:26:16Ann1294

    @Mrs.Columbo: teljesen igazad van. Nekem is van otthon Reka, Pilates, Callanetics, Hastanc... nem megy egyedul. Nincs motivacio.

    Abban is igazad van, eloszor heti 2-szer tornaztam, aztan 3 azutan 5. Olyan 8-12 het kellett a heti 5-ig, es jo par honapig birtam, azota ujra csak heti 3. Ezt most tartom. Mar majdnem elegedett vagyok a sulyommal.

    Apro dolgok is szamitanak. Pl. kezi kosar a boltban ha keves dolog kell es nem tologatos. Ez a sulyzos edzesem valtott kezzel. :) Gyaloglas is jo. Amikor vonatoztam munkaba es minden reggel-este 30-45 perc gyaloglas volt az allomasig akkor olyan labam volt 2 honap utan. Nezegettem a tukorben! Azota kozelebb koltoztunk a munkahelyhez.

  • 2012.02.09 11:52:27Szarazinda

    Hú, de eredeti, komolyan. Forradalmian új gondolatok és megközelítés, ez a Heather Bauer most aztán megondta a tuttit.

    Hipp hipp hurrá.

    Röhej ez az egész

  • 2012.02.09 12:03:00GStarRaw

    @segabor: "helyet" helyett, gondolom "helyett"... ;)

  • 2012.02.09 12:32:09Perverz Matyesz

    Benyelte.

    1200, de még 1500 is nagyon kevés.
    Több internetes kalkulátort megnéztem és pl
    160 centis, 50 kilós 26 éves nő, 0 mozgás mellett ahhoz, hogy ne fogyjon ne hízzon minden kalkulátor több, mint 1600 kcalt ír.
    190 cm 30 év férfi 80 kg semmi mozgás 2300kcal körül.

  • 2012.02.09 13:06:12cucurbita pepo

    ork1234
    osztom a véleményt!
    Véleményem szerint, azért nem tudunk lefogyni, mert:
    - ugyan kipróbáljuk az összes létező diétás módszert, de nem tartjuk meg, csak kipróbáljuk, s mivel egy-két hét nem hozta meg a várt eredményt...nem működik..mást kell kipróbálni..

    - mert semmit sem mozgunk, lusták vagyunk, és jön a "majd a jövő héttől" szöveg!

    - mert esszük azokat az ételeket, melyeket szinte egyáltalán nem kéne fogyasztanunk, vagy csak igen kis mennyiségben (bla-bla-bla)

    - mert azt hisszük csak akkor jó, ha telepakoljuk a tányért..csak az agy úgy működik, hogy a telítettségérzést bizony az is befolyásolja, elfogyott e a tányérról minden kaja? Ha elfogyott akkor jó! Tessék kisebb adagokat szedni!

    - a sarki boltba ne kocsival menjünk..szégyen, hogy egyesek 500 -t képtelenek megtenni a két lábukon!

    - és most pedig nézzünk a tükörbe, tényleg megteszünk e mindent, annak érdekében, hogy normális súlyunk legyen, majd csapjunk magunkat arcon, mert sajnos egyáltalán nem...

    ennyi

  • 2012.02.09 22:46:58Urakura

    Azért,mert zabáltok!!!

  • 2012.02.10 09:36:09Epipapi

    Én nem eszem sokat, semmiből!

    D.Béla hajléktalan

SZÓLJON HOZZÁ!

Blogok, amiket olvasunk

STÍLER 6 ruhadarab, ami tiltólistás az irodában

Minden munkahelynek más dress code-ja van, és általában rugalmasak a határok. Ez azonban nem jelenti azt, hogy bármit felvehetünk. Legalábbis akkor nem, ha szeretnénk karriert építeni.

SZEMPONT 10 dolog, amiért óvatosan a népmesékkel

Elérkezett az ideje kimondani, hogy a népmesék már nem alkalmasak, vagy önmagukban nem alkalmasak arra, hogy pozitív, adaptív világképet közvetítsenek.

ESKÜVŐ Így néz ki egy 1,7 MILLIÁRD forintos esküvő

Egymillió fehér virág, többméter magas esküvői torta, a márványpadlóba arannyal gravírozott monogram.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta