Kövér nő alázza a tönk szélén táncoló ruhamárkát

Zanza!

Bármivel is próbálkozik amerika egykori legnépszerűbb (well, hipszterek körében imádott) ruhamárkája, botrány lesz belőle. A tavaly a csőd szélére kerülő cég egymás után hoz hibás döntéseket: stratégiailag rossz lépéseket tesz, és még azok a kezdeményezéseik is botrányba fulladnak, amik eredetileg jó célt szolgálnának.

Szexuális botrányoktól, hátrányos megkülönböztetéstől és feminista hőzöngéstől hangos az utóbbi hónapokban az American Apparel háza tája. Az egykor fiatalos, szociálisan érzékeny, a jófejségre vállalati szinten építő cég mostanra eljutott odáig: bármit tesz, rossz néven veszik tőle a fogyasztók. Tavaly nyár elején robbant ki az első komolyabb botrány, amikor egy volt alkalmazott keresete nyomán kiderült, hogy az egyenlőségre, feminizmusra, zöld gondolatkörre a közlemények szintjén kínosan ügyelő cég igazi, öregsulis diszkriminációt alkalmaz az eladónők kiválasztásánál.

Eladói munkára ugyanis kizárólag csinos nők jöhettek szóba, és aki ezt az akadályt sikerrel vette, annak a továbbiakban is komoly külalaki előírásoknak kellett eleget tennie. A nehezen kommunikálható botrány tovább rontott a cég addig sem túl rózsás helyzetén (a válság miatt csökkenő eladások már-már a csőd szélére sodorták az AA-t), amit azóta sem sikerült megnyugtatóan rendezni. A szexuális tartalmú, provokatív hirdetéseiről híres cég legutóbbi kampánya is visszafelé kezd elsülni.

Dagikat a plakátokra

Az elmúlt hónapban a cég PR-osainak egy feltehetően elszabadult hangulatú míting után az az ötletük támadt, hogy ha mostanában úgyis mindenki azért szívatja őket, mert szexisták, csinálnak egy olyan kampányt, ami pont az ellenkezőjét bizonyítja. Ezt úgy képzelték el, hogy pályázatot hirdetnek a nagyobb darab nők számára, és a verseny nyertesét később a cég modellként alkalmazza. A szeptember 8-án lezárt megmérettetésre 976 testesebb nő jelentkezett fotókkal, és a közönség szavazatai alapján hirdettek győztest.

Visszafelé sült el a kétélű fegyver

Az egyik legnépszerűbb versenyző a provokatív képekkel induló, amerikai méret szerint 12-es Nancy Upton volt, Dallasból. A duci hölgy egy kád salátaöntetben fürdik, meggyes pitével az ölén pózol, grillcsirkét zabál egy medencében, és közben olyanokat írt bemutatkozásként, hogy "egyszerűen nem bírom abbahagyni azt evést". A szavazók imádták, Nancy sokáig a verseny második helyezettje volt, de a hajrában érkezett szavazatok végül a dobogó legfelső fokára röpítették - valószínűleg az AA marketingeseinek legnagyobb sajnálatára.

A hölgy ugyanis bevallottan azért jelentkezett a versenyre, mert felháborította a cég szexista hozzáállása, és az, ahogyan a túlsúlyos nőkkel bánnak. A képeit provokatív szándékkal küldte be, és semmi más célja nem volt, minthogy egy kis botrányt kavarjon a szerinte sértő kampány körül. "Nem hiszem, hogy a szépség a méret függvénye lenne. Valaki nem a mérete miatt, vagy a mérete ellenére szép, a szépség egy teljesen objektív valami" - mondta Upton a Daily Mail szerint.

A feministák elégedetlenek

Nancy Upton megmozdulása hatalmas egyetértésre talált - leszámítva a feministákat, akik szerint kifejezetten nem volt jófejség tőle, hogy el akarta rontani a kampányt. A Feministe egyik olvasója szerint Upton nemcsak a kampányban résztvevő nőket alázta meg, de kifejezetten szörnyen néz ki, miközben állítólag valami nemes üzenetet próbál közvetíteni.

Blogmustra