#ÉLETEM

Vezetni tanulok: a nőknek a Kreszt is másképp tanítják

2011. április 18., hétfő 14:27 |

A nőknek szánt KRESZ tanfolyam nem is volt olyan unalmas, mint amilyenre számítottam. Nem szégyelltem háromszor visszakérdezni, ha valamit nem értettem, hiába szenvedtek egyesek körülöttem látványosan a nehéz felfogásom miatt. A végén kiderült az is, valóban olyan hülye vagyok-e, mint amilyennek beállítottam magam. Ha nekem sikerül megtanulni vezetni, akkor bárkinek. Jogsinapló, 2. rész.

A KRESZ bármilyen fontos is, púp a hátunkon. Hetekig tanulni valamiről úgy, hogy közben még a volán mögé sem ülhetünk, elég idegesítő. A baj nem is azzal van, hogy alapvető dolgokat megtanuljunk elméletben is, sokkal inkább azzal, hogy a tesztkérdések legalább fele teljesen elrugaszkodik a valóságtól, így olyan felesleges információkkal terheli az agyunkat, aminek a világon semmi értelme nincs.

Ami az elméleti oktatást illeti, én sem számítottam sok jóra, szinte biztos voltam benne, hogy egy fél óra után ólmos fáradtság tör majd rám, és kénytelen leszek könyvből bemagolni az egészet. Elképzelni nem tudtam, hogy érdekesen is lehet beszélni erről az egészről, de tévedtem.

Összeszedtük a lányok jegyzeteit

Ebben az iskolában a KRESZ oktatás is saját módszer szerint zajlik, itt ugyanis hat modulra van osztva a tananyag. A lényeg, hogy bármelyik modulnál be lehet kapcsolódni, mivel ezek nem épülnek egymásra. A vizsgára bocsájtás feltétele azonban, hogy az ember az összes modult megcsinálja, mindezt abban a sorrendben és tempóban, ahogy szeretné, vagy időbeosztása engedi. Én részemről rövidre zártam a dolgot, és lineárisan haladtam végig.

A modulrendszernek lényege, hogy ne zúdítsa egyszerre az összes közlekedési táblát, vagy műszaki adatot, hanem egy-egy alkalommal mindenből még emészthető mennyiséget kapjunk. Ez a rendszer útközben kissé esetlegesnek tűnt nekem, nem igazán értettem, miért ugrálunk a témák között, de érdekes módon a végére tényleg kerek egésszé állt össze. Kapunk egy kis füzetet is, amit az iskola vezetője állított össze, a modulrendszernek megfelelően. Pető elmondta, hogy az oktatási segédlet úgy született,  hogy a náluk tanuló lányok jegyzeteit összeszedve igyekeztek a női agy logikájának megfelelően tálalni a tudnivalókat.

Minek a két szemüveg?

A beiratkozás simán ment, egy csomó papírt ki kellett tölteni, aztán rögtön jött az orvosi vizsgálat is. Aki volt már ilyen alkalmasságin, az tudja, hogy alig jut néhány perc egy-egy emberre, de a doki meglepően alaposan kikérdezett, vérnyomást mért, meghallgatott, felhívta a figyelmem az allergia ellen szedett gyógyszerem hatásaira, és rám parancsolt, hogy azonnal csináltassak szemüveget, mert csak azzal enged vezetni. Nem örültem, de legalább végre rávettem magam, hogy elmenjek szemészetre, mert tényleg nem látok rendesen. Többek között azt is megtudtam, hogy két darab szemüveg nélkül (egy az orromra és egy tartalékba) el se induljak a rutin pályára.

Az elméleti oktatónk meglepően lelkes volt, bár néha inkább tűnt eltévedt stand up comedy-snek mint pedagógusnak. Egy idő után aztán rájöttem, hogy a poénok nem öncélúak, hanem sztoriba ágyazzák a tudnivalókat, így pedig sokkal könnyebb volt mindent megjegyezni. A tanárunkhoz tartozott Duracell, az izgága Yorkshire terrier is, kissé szürreális volt, mikor az óra közepén nyalogatni kezdte a lábamat.

Bár a KRESZ-t tudni és nem érteni kell, az oktató mégis arra törekedett, hogy a műszaki alapokkal is tisztába jöjjünk. Ha valaki veszi a fáradtságot, hogy Ádámtól és Évától kezdve elmesélje az autó felépítését, működését, és még szemléltesse is, akkor fel lehet fogni, és le lehet számolni egy csomó korlátozó hiedelemmel. A fékrendszer működését például két fecskendővel és egy kis csővel mutatták be, és én tényleg örültem, hogy értem, hogy mi történik, ha fékezek, vagy miért válik rugalmassá a pedál, ha levegő kerül a rendszerbe.

Nem félek kérdezni

Ezután felhívta a figyelmet arra, ha valami az életben is nagyon fontos, és kellő iróniával kezelte a hülyébbnél hülyébb tesztkérdéseket (eleve nem értem például, hogy a mezőgazdasági vontató miért olyan fontos eleme a közlekedésnek, hogy minden második kérdésben szerepeljen).

A közlekedési szituációknál volt olyan, hogy valamire ötször rákérdeztem, és igyekeztem nem zavartatni magam az előttem teátrálisan sóhajtozó, arcukat a tenyerükbe temető fiúkkal. Mielőtt nagyon hülyének kezdtem volna magam érezni, a közelemben ülők azért oda-oda súgták, hogy ezt amúgy ők sem értették, csak nincs olyan nagy szájuk, mint nekem. Szerintem pedig inkább most derüljön ki, hogy a balról jövő villamosnak mégiscsak elsőbbséget kell adni, mint kinn az úton. Az oktató állta a sarat, bár azért nagyon finoman egyszer megjegyezte, hogy olyan gyakorlati oktatót ajánl nekem, akinek tényleg kötélből vannak az idegei, mert ezt az állandó kérdezősködést azért nem mindig könnyű tolerálni.

A mellettem ülő középkorú nő például kifejezetten szégyellős volt, mert attól félt, hogy neki nehezebb a felfogása, mint a nála fiatalabbaknak, emiatt nem is nagyon mert kérdezni. Nyilván közel ötven évesen sokkal nehezebb megtanulni egy teljesen új dolgot, de én becsülöm, hogy volt bátorsága belevágni. Az említett hölggyel együtt azon voltunk leginkább ledöbbenve, hogy mennyi mindenre kell vezetés közben figyelni. Igazából utasként az ember csak azt látja, hogy megyünk, de hogy közben a vezető mi mindent csinál, abba így még nem gondoltam bele.

Két perces rekord

A jelentkezés után néhány nappal e-mailben kaptam egy meghívót, amivel hozzáfértem az online tesztkérdésekhez. Én igazából a vizsga előtt egy héttel kezdtem el aktívan gyakorolni, általában napi 3-4 teszttel, ez a mennyiség utolsó két napban pánikszerűen emelkedett. Az eredményeim eleinte nyilván pocsékak voltak, de a vizsga előtti napokban egyre gyakrabban sikerült átmennem.  Az iskolának van egy érdekes ösztönző programja, miszerint aki megdönti a rekordot, és 2 percnél rövidebb idő alatt megoldja száz százalékosra a tesztet, az utána ingyen vezethet. Részemről ezt kilátástalannak éreztem, és az iskolavezető a saját bevallása szerint maga sem képes ilyen sebességre, de ha valaki komolyan ráfekszik,  talán meg lehet csinálni.

A vizsgára nyugodtan és felkészülten mentem, bár az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a tanulás nálam a tesztek gyakorlásából állt, nem igazán forgattam sem a könyvet, sem a jegyzeteimet. 10 perc alatt végeztem az egésszel, de kicsit aggódtam, mert több olyan kérdés is volt, amivel a rengeteg gyakorlás ellenére sem találkoztam azelőtt. Viszont arra nagyon odafigyeltem, hogy ne nyomjam reflexből a válaszokat, hanem kétszer-háromszor átgondoljam, hogy nincs-e benne átverés, vagy nincsenek-e felcserélve a válaszok.

A végén a gép számomra meglepő, 99 százalékos eredményt dobott ki. Egyetlen egy kérdést rontottam el, nem tudtam, hogy a centrifugális erő minek a szorzata. Azt hiszem, kinn nem ezen fog múlni az életem. Meg azt is tudom, hogy ettől még nem leszek jó sofőr, de kezdetnek azért nem rossz. Büszkén robogtam be az iskolába oktatót választani. Pesten fogok vezetni, és az oktatóm messze földön híres a birkatürelméről. Meglátjuk.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2011.04.18 16:53:58Yumurdzsak

    ez valami fizetett hirdetés?

  • 2011.04.18 17:08:29Ferenczi

    Első bekezdés elolvasása után.: LÉGYSZÍVES SOHA NE ÜLJ VOLÁN MÖGÉ! Köszönöm!

  • 2011.04.18 17:22:41TH

    "A KRESZ bármilyen fontos is, púp a hátunkon. Hetekig tanulni valamiről úgy, hogy közben még a volán mögé sem ülhetünk, elég idegesítő. A baj nem is azzal van, hogy alapvető dolgokat megtanuljunk elméletben is, sokkal inkább azzal, hogy a tesztkérdések legalább fele teljesen elrugaszkodik a valóságtól, így olyan felesleges információkkal terheli az agyunkat, aminek a világon semmi értelme nincs."
    Úristen. Ez most komoly? a KRESZ púp a hátunkon? Ha meg nem voltál még volán mögött, honnan tudod, hogy melyik tesztkérdések rugaszkodnak el a valóságtól? Van pár, ami tényleg nagy hülyeség, meg felesleges szőrszálhasogatás, de szerintem a kérdések többsége jó és hasznos.

    "Bár a KRESZ-t tudni és nem érteni kell"
    Ezen mit értesz? Ha nem érted, hogyan fogod alkalmazni vezetés közben?

  • 2011.04.18 17:24:59DeeJay(HUN)

    Atyaúristen.... Igaza volt a haveromnak, intelligenciateszthez kéne kötni a jogosítvány megszerzését.

  • 2011.04.18 17:39:46Bambano

    mivel centrifugális erő nem létezik, nem lehet semminek a szorzata sem.

    és csatlakozom: ilyen hozzáállással ne vezess soha autót. Az úton nincs olyan szabály, hogy két percen belül juss el a duna plázától a nyugatiig, sőt, olyan sincs, hogy na ezt elrontottam, akkor klikkelésre új lehetőséget kapok, ezzel szemben van önrész meg karosszéria-lakatos. jó esetben...

  • 2011.04.18 17:40:47fagzal

    Ez egy sz*ros KRESZ vizsga, könyörgök! Hát vaze, ennyi erővel arról is lehetne cikket írni, hogy sz*rni mekkora feladat... mert ugye pl. ki kell törölni, amit tudni kell, nem érteni, hogy minek :)

    (Ez a két szemüveg ez vicces amúgy, főleg nőknél. Kontaktlencséről még nem hallott a magyar törvényhozó?)

  • 2011.04.18 17:46:03Bambano

    fagzal: ne csinálj úgy, mintha még nem láttál volna egy cikket sem arról, hogy hogyan kell üríteni és mi van az egyéb testnyílások kimenetében:))

  • 2011.04.18 17:48:15borboleta

    Az első bekezdést komolyan gondolta a cikk írója?! Úgy adja elő, mintha űrhajós kiképzésen venne részt a NASA-nál. Számalom.

  • 2011.04.18 18:28:57DrEaMeR

    Nos, azt hiszem, ennek a sorozatnak nincs más célja, mint hogy a nőkről kialakult sztereotípiákat erősítse. Tavaly nyáron,17 évesen szereztem a jogsim. Lány létemre minden egyes KRESZ oktatást élveztem, és a vizsgára sem a kérdések begyakorlásával készültem, hanem megtanlultam, amit meg kellett. Mert az életben sajnos nem csak olyan szitukkal fogsz találkozni, amiről épp kérdés szól. Gratulálok, tényleg.

  • 2011.04.18 18:31:59Aggie

    Csatlakozom az előttem szólókhoz, kicsit túl van ez spilázva! Sem 15+ éve sem most nem értem, minek ekkora feneket keríteni a Kreszvizsgának, főleg ennek az értelmetlen tesztkitöltének, ami semmi másról nem szól, csak arról, hogy megtanulom a kérdésekre a jó választ. Miért nem arról szól, hogy elolvassuk a törvényt és aztán értelmezzük?

  • 2011.04.18 18:32:11Peter_x

    Elég tipikus női sofőr lesz belőle, valahogy lenyomja a vizsgát, aztán elfelejti az egészet, és utána felháborodott arccal néz ki a kocsiból, "hát ez a hülye meg mért dudál??" (pl autópálya Bp-Siófok távon végig belső sávból...)

  • 2011.04.18 18:35:05nyomasek_bobo

    Nekem meg 100% lett a teszt anno, na és?
    A vezetni tudás nem ezen múlik.

  • 2011.04.18 18:53:33Bambano

    nyomasek_bobo: de, a vezetni tudás ezen is múlik. a közlekedni tudás az, ami másik kategória.

  • 2011.04.18 19:33:01Nancsi

    Az egészben az a szörnyű, hogy a cikkben szereplő - tök mind1 hogy nőnek-e - valószínűleg van diplomája, és azt gondolja hogy ennek a diplomának értéke van. Holott egy szakmunkásképzőt végzett traktoros simán meg tudja csinálni a KRESZ vizsgát, ergo intelligensebb mint az illető hölgyemény...

  • 2011.04.18 20:36:15DiabloRojo

    „miért válik rugalmassá a pedál, ha levegő kerül a rendszerbe”

    Ezt általános iskolai fizikatudással meg lehet érteni. De hát jobb későn...

  • 2011.04.18 20:39:31f.nero

    Akit gyerekkorában nem érdekelt az autó, hogy hogyan működik, mitől megy, stb., abból sosem lesz jó sofőr.
    Aki az iskolában tudja meg először, hogy a három pedál közül melyik a kuplung, az nem fogja érezni az autó apró rezdüléseit, visszajelzéseit sem, egyszerűen azért, mert nem is érdekli a technika.
    Persze sok ilyen ember gondolja, hogy ő aztán jól vezet, mégsem szívesen lennék az autójuk. De az utasuk se. :)

  • 2011.04.18 21:29:04xyzxyz123123

    Nem küldte el a hozzászólásomat...

  • 2011.04.18 21:39:56xyzxyz123123

    Na, most nem írom le még egyszer, mert agyfszt kapok. A cikkhez nem hiszem, hogy így már reagálni fogok.

    [link]

    Tessék... itt is egy sofőr, akinek el kéne törni kezét-lábát, hogy ne tudjon vezetni, mint a 17 éves friss jogsis rally sofőröktől, akiknek apuci/anyuci alá vágta a 160 lovas Honda Civic-et, vagy egy Subaru-t, stb...

    Felőlem ezek el is pusztulhatnának, de utóbbiak gyakran másokat is berántanak a halálba, előbbiek jobb esetben meg csak összetörik más kocsiját, mellette mindenkit felbosszantanak a jelenlétükkel.

    ( akik a fogukhoz szorított kormánnyal vezetnek kevesebb halálos balesetet okoznak, mert a Váci úton se mennek 30-nál gyorsabban, viszont minden 3. parkolásnál meghúznak egy autót és elég gyakran nagyobb bajt is okoznak )

  • 2011.04.18 21:47:38xyzxyz123123

    De, mégis folytatom... valami hasonlót próbálok írni, amit először akartam...

    Szóval aranyosdrágakisszívem... egy KRESZ-től egy rutintól és egy forgalmi vizsgától még nem fogsz tudni vezetni.

    Egy jól fejlett 9 éves gyerek, ha feléri a kormányt, pár perces tanulás/gyakorlás után hibátlanul végig megy egy rutin pályán.

    Ha jó a felfogása és látta az oviban a KRESZ kutyust és cicust rajzfilmen és dián, akkor kb. 1 óra alatt elsajátítja a KRESZ vizsga tananyagának a 80%-át. Ha értelmesebb, mint az átlag, akkor 90%-át. 10-15 éves gyerek már a maradékot is.

    Miket írtál te leányzó??? A KRESZ-ben tök evidens dolgok vannak leírva. Olyanok, amiket józan ésszel is megmond az ember. Ez nem egy PhD fokozat.

  • 2011.04.18 21:51:47xyzxyz123123

    Na... szóval van kb. 5 db olyan dolog, amit tényleg meg kell jegyezni. Pl. hogy hánytól hány óráig hajthat be a sárga villogós kukás autó egy irányú utcába szembe.

    De azt most komolyan meg kell TANULNI, hogyha jön velem valaki szembe, akkor lekapcsolom a reflektort? Vagy hogy éjszaka felkapcsolom a lámpát????

    A múltkor láttam vidéken két falu között éjjel 10-kor tök sötétben egy nőt, akit miután megelőztem, akkor döbbent rá, hogy nem kapcsolta fel a tompított fényszóróját és csak helyzetjelzővel ment.

    Ilyenek hogy léteznek ????

  • 2011.04.18 21:59:00xyzxyz123123

    Gondolom azt is MEGTANULJÁK, hogyha jobbra akarunk kanyarodni, akkor az óramutató járásával egyező, vagy ellentétes irányba tekerjék a kormányt (erre én pl. hirtelen nem is tudnék válaszolni csak másodpercek múlván, mert én qrvára nem így vagyok összerakva.)

  • 2011.04.18 22:00:54xyzxyz123123

    A múltkor láttam egy embert (nő volt), aki egy éppen akkor kietlen 2x2 sávos út mellé, ahol emellett az út szélére le lehet állni és volt kb. 4 kocsinyi hely, hogy úgy tolatott egyenletesen 2-3 km/h sebességgel, hogy leparkoljon, hogy nem hogy a jobb hátsó kereke nekiment a padkának, de szinte akkor már KERESZTBEN ÁLLT!!!!!! Mikor az út vonalával párhuzamosan lehetett parkolni a padka mellé.

    Ezt sosem fogom megérteni.

  • 2011.04.18 22:06:44xyzxyz123123

    Mint akik bemennek egy egy sávra leszűkített utcába, mikor jönnek szemben és emellett a szemből jövőnek van elsőbbsége (aki mögött még közvetlenül jönnek ketten). És akkor megáll és néz. Nem érti mi történik. Várja, hogy megoldódjon a probléma. Ő megállt. Nem is sejti, hogy mit tehetne még. Meg hogy 1 perc múlva miért dudálnak rá. Hiszen ő megállt és nem is tud tovább menni, mert előtte állnak az autók, vele szemben. Nem is érti mi folyik körülötte....

  • 2011.04.18 22:09:01xyzxyz123123

    A legjobb, mikor kiszáll és mondja, hogy de hát ő meg arra menne...

    (Volt építkezés az irodám ablaka melletti utcában... le volt szűkítve az út. Naponta legalább 10 ilyenre lehetett felfigyelni.)

  • 2011.04.18 22:54:29Morcos Tanár

    Hú de örülök, hogy a KRESZ vizsgát ennyire lefikázza majd mindenki.
    Csak a fene tudja akkor, hogy az miért van, hogy az országos átlag alig haladja meg a hatvan százalékot, és amikor egy 10-20 éve jogsival rendelkezőnek kezébe nyomunk egy tesztlapot, kapásból csinál vagy húsz hibát.

  • 2011.04.18 23:25:20Zsolesz74

    Kedves Cikkíró!

    Akkor most egy fizikai feladvány! Egy mezőgazdasági vontató felhajt eléd az útra, kb 100 méter távolságra tőled, miközben te országúton 90km/h sebességgel haladsz. Szemből kamion jön, nem előzhetsz.
    Kérdés: Hány másodperc maradt hátra az életedből a találkozásig?

  • 2011.04.18 23:26:50Zsolesz74

    Kérlek szépen, ha levizsgázol és megkapod a jogsid, kereteztesd be és mondd el mindenkinek, hogy neked ilyened is van, de ne ülj volánhoz és ne vezess inkább. Köszönöm.

  • 2011.04.18 23:40:01inf3rno

    A kresz szerintem alapvetően egy jó rendszer, és kevesebb lenne a baleset, ha mindenki betartaná. A probléma ott van, hogy pl építkezések után kint felejtik hónapokra a 30-as táblákat főúton, meg hasonló jóságokkal. A kresz az alapja az egész közlekedésnek, ezen felül ami igazán fontos, az az, hogy állandóan figyelni kell, hogy mások mit csinálnak körülötted. Ha mondjuk tudod, hogy elsőbbséged van, akkor attól még nem biztos, hogy a másik is tudja és meg is adja. Van még rengeteg ilyen szituáció, nekem a legkiborítóbb, amikor nem indexelnek a körforgalomnál, és azért kell megállnom, hogy lássam, hogy szerencsétlenek merre akarnak menni. Lassan megszokom, hogy ilyen az élet... :-P

  • 2011.04.18 23:48:48inf3rno

    @Nancsi:
    Az intelligenciához hozzá tartozik az is, hogy nem fikázol másokat teljesen értelmetlenül. A kresz vizsga meg nem iq teszt, bár az sem bizonyítana semmit, mert eddig nem sikerült összehozni olyan tesztet, ami hitelesen mérné. Abban egyetértek veled, hogy a papírnak nincs jelentősége, csak a tudásnak, ami mögötte kéne, hogy legyen.

  • 2011.04.19 00:27:33Bumpi

    nálunk pont a héten halt meg egy úr mert a szembejövő hölgy megijedt egy fácántól és átrántotta az autót...

  • 2011.04.19 08:04:17a balfék

    Kedves "Zsolesz 74" a kis fizikai kérdésedre a válasz kb.30 méter -- ,mert 90-nél 25 métert haladsz 1 sec alatt(ez idö alatt cselekszel,kezdesz fékezni)majd kb 30 méter fékuton megállsz,ami összegezve 55 méter.:)))Remélem nem olyan a vezetési tudásod mint a fizikai?????

  • 2011.04.19 08:32:04Nancsi

    inf3rno: nem az én intelligenciámról beszéltem, hanem a hölgyeményéről és egy traktoroséról. Persze az is intelligencia kérdése, hogy ezt felfogd...

  • 2011.04.19 10:02:33Vérnyúl, Döme, Dagi, Fufu, avagy a Jó, a Rossz, és az Állatkert

    posztíró,

    a kedves édesanyád és édesapád nem tanított meg téged biciklizni gyerekkorodban? sosem vittek ki gyerekkreszpályára, és soha nem magyarázták el neked, hogy a járdáról való lelépéskor körül kell nézni?

    a kreszt nem csak autósként, hanem sima puhatestű gyalogosként is tudnod kellene, a SAJÁT ÉRDEKEDBEN!!!

    a hozzád hasonlóak miatt gondolják a nőkről, hogy ostoba picsák, és semmi helyük a volán mögött. az értelmesebb szülők pedig a lánygyereküknek is már kora gyerekkorában megtanítják - már a bringatanulás és járnitanulás mellett - hogy milyen kreszszabályok vonatkoznak rájuk, mert a közlekedésnek akkor is résztvevője vagy, ha még gyerek vagy!!! ezek után a kresz letétele csupán egy mellékes formaság (de olyan formaság, amely nélkül kinyúvadsz)

    és képzeld el, vannak olyan nők, akik 14 éves korukban teszik le a kreszvizsgát, azért, hogy segédmotorkerékpárra jogosítványt kaphassanak, és nagyon jól tudják, mitől esik be a fék, miért olyan hangos a motor kipufogó nélkül, vagy hogy működik a sebváltó (nem, nem úgy, hogy beleülünk).

    csoda, hogy eddig életben maradtál az utakon. a társadalom érdekében maradj a járdán.

  • 2011.04.19 12:30:18antiszociális exlúzer

    A cikk ölég gáz, egy KRESZ-vizsga azért nem atomfizikusi doktori, de a hozzászólások is megmosolyogtatók. A sofőrök többsége a szabályok jelentős részét elfelejti az évek, évtizedek során, és nem csak a nők. Vagy leszarja, de az se jobb (sőt).

  • 2011.04.19 13:22:37Border

    Zsolesz74,
    legrosszabb esetben 4 mp.
    Szerencsére ez az idő több is lehet, a sebesség is csökkenhet, így az esetleges ütközés sem biztos, hogy halálos.
    Min múlhat, hogy az ütközést elkerüljük, vagy minimalizáljuk?
    - reakcióidő,
    - ok-okozati összefüggések elővételezése (pld. messziről látom, hogy a szántóföldön az út felé közeledik egy mg-i jármű, feltételezni fogom, hogy szeretne a főútra kijutni, vagyis jobban figyelem a mozgását, és mondjuk leveszem a lábam a gázról)
    - fékek állapota, ASB, stb.
    - gumik minősége,
    - idegrendszeri stabilitás

  • 2011.04.19 17:06:51pora

    Bambano: Tényleg szerepel a KRESZ vizsga kérdései között egy olyan erő, ami nem is létezik? Hát ez elég gáz... :)

    A többieknek: Úgy látszik a szerző létező és égető társadalmi problémákat hoz felszínre. Az való és igaz, hogy ha csak olyanok kaphatnának jogsit, akik a péniszükkel is elérik a kuplung, fék, gázpedálok közül a legtávolabb levőt, - gondoljatok csak bele, mit csinálnak a többiek, ha görcsöt kap vezetés közben mindkét lábuk?! -, akkor aztán lenne rend az utakon.

    Node hordhasson-e kardigánt, aki nem tud kötni? Felkapcsolhatja-e a villanyt, aki nem tud bekötött szemmel összerakni egy csomag gyufából egy nyomtatott áramkört? Ehet-e kenyeret, aki nem tudja felsorolni az aratógép főbb szerkezeti egységeit?

    És különben is, miért csak az autógyártóktól nem követeljük meg, hogy olyan terméket dobjanak piacra, amit minden hülye biztonságosan tud kezelni?

    Az tény, hogy Balaton-Budapest viszonylatban egy úrvezető szinte biztosan ráver annyi menetidőt egy hölgyvezetőre, amennyit Érd magasságában elkurvázhat, és nem azért üti el a nagymamát az unokával a buszmegállóban, mert bepánikolt, tekergette a kormányt és nem találta meg a féket, hanem mert be van tépve, mint stólbuci, de ezek mind a nemzetgazdaság, mind a nagymama szempontjából irreleváns mellékkörülmények.

    Én azt gondolom, hogy a témafelvetés jogos, az indulatok csak fortyogjanak, az a dolguk, a 99%-os teszteredmény szép, gratulálok, aztán próbálj meg életben maradni az utakon, mert sok a hülye, többek közt itt vagyok én is.

  • 2011.04.19 20:57:14Bambano

    Zsolesz74: az én szekerem 100-ról kevesebb, mint 40 méteren belül megáll. 100 km/h az ugye kevesebb, mint 30 m/sec, akinek a reakcióideje jobb, mint egy döglött reumás lótetűé, az max.1 másodperc alatt reagál mindennel együtt, azalatt megtesz kevesebb, mint 30 métert az autó, majd lassulni kezd, összesen kevesebb, mint 70 méteren belül meg is áll. Jóval kevesebb. Ergo ha 100 méterre előttem ugrik ki a trakis, nagy dolog, anyázok egyet, de baj nem lesz belőle.

    _fű a szénakazalban: igazi fizikus tudja, hogy nincs centrifugális erő, csak egynémely pótfizikus meg tanár nem tudja. Centripetális erőt se nagyon szoktunk emlegetni, centripetális gyorsulás van, amit a kör középpontja felé ható valamilyen erő hoz létre, ez lehet kötélerő vagy tapadás.

    Nem kell erő ahhoz, hogy a centripetális erőnek "ellenttartson" valami, valójában nem is tart ellent semmi. Ugyanis a testeknek megvan az a buta szokásuk, hogy arra gyorsulnak el, amerre a rájuk ható erők eredője mutat. Ha lenne olyan erő, amelyik a centripetális erőnek ellentart, esetleg pontosan ugyanakkora, akkor nem körpályán mozogna a test, hanem egyenesen. muszáj, hogy legyen egy középpont felé mutató erő, Newton óta, mivel ha egy testre ható erők eredője zérus, akkor vagy nyugalomban marad, vagy azonos sebességgel és irányban halad tovább. Az erő ahhoz kell, hogy változtasd a test haladási irányát, körpályára kényszerítsd, szükségképpen ez az erő nem lehet nulla.

    Folyomány: inerciarendszerben nincs centrifugális erő.

    Folyomány2: ha a viszonyítási rendszered nem inerciarendszer, akkor viszont van, csak azt nem newtoni mechanika keretén belül tanítják.

    Képlete nem a centrifugális erőnek van, hanem a körpályára kényszerített test tehetetlenségi nyomatékának. Nagy különbség.

  • 2011.04.20 09:59:38kudarc

    Írjuk le mégjobban a nőket. Kezdek mérges lenni. Ott van a másik oldal is, nem vagyunk egyformák!!! Ennek örülök, nagyon. Az ilyenek miatt nézik a nőket idiótának, alkalmatlannak a vezetésre, ezért szorul össze mindenki gyomra, ha női vezetőt lát (mondom ezt nőként).
    Egyetértek az néhány hozzászólással. Nem a kresszen kell megtanulni az összes táblát pl., a nagyrészével tisztában kell legyél!

  • 2013.04.25 09:59:57marika31

    Ezek szerint(egy előző hozzászóló szerint),én könnyebben megtanulhatok vezetni,mert gyerekkoromban baba helyett mindig autót kértem ajándékba.Később a nagybátyámnak is segítettem a szerelésben.....A kresz (legalábis az én koromban)egy részét már az általánosban tanultuk.Egyébként úgy veszem észre tényleg sok felesleges dolgot tanítanak máshol.Ugyanúgy mint minden suliban.Ahelyett hogy "fikázzátok"a nőket(már megint!)hüly... EGO-ista férfiak!Inkább figyeljétek már meg vezetés közben mi az ami jár a fejetekben.Gondolom nem a kresz,vagy a műszaki dolgokat futtatjátok végig az agyatokban.Még csak a sebváltót sem pontosan úgy használjátok ahogy tanultátok.....

  • 2013.04.25 11:49:47marika31

    attól mert valamit máshogy tanítanak nem biztos h rossz.....

SZÓLJON HOZZÁ!

Blogok, amiket olvasunk

MENŐ LAKÁS Hangulatos nappalik fehér téglákkal

A fehérre festett téglafal olyan visszafogott dizájnelem, ami egyből érdekesebbé tesz bármilyen lakást. Mutatjuk a jó példákat: modern, szellős, világos.

KETTŐS MÉRCE Kinek járjanak a segélyek?

Aki megérdemli? Aki rászorul? Aki balszerencsés? Az igazságos újraelosztás rendszere nem is olyan egyszerű.

GADGET Menő mobil 26 ezer alatt

A Xiaomi Redmi 4A az egyik legkedveltebb telefon hazánkban a gyártó kínálatából. Nem is csoda, mert ilyen tudást ilyen áron kevesen adnak!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta