#ÉLETEM

Végre rászántam magam: megtanulok vezetni!

2011. március 27., vasárnap 09:46

Igyekszünk pszichológiai továbbképzést is nyújtani tanárainknak arról, hogy mi a teendő, ha a nő elsírja magát a kocsiban, mert ez mindennapos - mondja leendő autós oktatóm. Úgy éreztem, itt az ideje szembenézni a komplexusaimmal, és megtanulni vezetni. Egy speciális, nőknek szóló képzést választottam, mert nehéz eset vagyok. Ha nekem sikerül, akkor bárkinek. Új sorozat indul: Jogsinapló, 1. rész.

Vannak olyan szerencsés nők, akiknek a vezetés teljesen problémamentes terület az életükben. Én nem tartozom közéjük. És az a rengeteg csaj sem a környezetemben, akinek ugyan van jogsija, de inkább a metrón nyomorog, vagy taxira költi a fizetését, minthogy volán mögé üljön.

Az oktató porig alázott

Ők azok, akik az oktatáson annyira inkompetensnek érezték magukat, hogy az élményt azóta sem sikerült kiheverniük. Mindenkinek van minimum egy hajmeresztő sztorija a oktatójáról, aki válogatott módszerekkel, de biztosan porig alázta.

Belátom, én sem vagyok könnyű eset. Nem érzem az irányokat, borzasztóan rosszul tájékozódom, nehezemre esik koncentrálni (egyszer egy bringó hintót vezetve majdnem tömegkarambolt okoztam, mert elbambultam), félek a balesetektől, ráadásul műszaki analfabéta vagyok. Nem véletlen, hogy eddig messze elkerültem az egész felhajtást. Sokáig ellenálltam, hiába presszionált szinte mindenki a környezetemben, aki tudta, hogy nincs jogosítványom.

A nők rosszul vezetnek: ez mélyen bennem van

A sztereotípia, hogy a nők rosszul vezetnek, annyira mélyen benne van a köztudatban, hogy sokszor önbeteljesítő jóslatként működik. Utálok általánosítani, de maradjunk annyiban, hogy nekünk tényleg nehezebben megy a parkolás, és gyakrabban remeg meg a kezünk a kormányon, viszont sokkal biztonságosabban vezetünk, és nem az a napunk fénypontja, ha végre bőszen mutogathatjuk a középső ujjunkat kifelé a többi szerencsétlen autósnak.

Azt gondolom, hogy minden vélt vagy valós hiányosságom ellenére nem vagyok butább a férfiaknál, csak egyszerűen másképp működöm, mint ők. Ráadásul nem az érzelmi stabilitásomról vagyok híres, ha üvöltenek velem, akkor darabokra esek, és bőgni kezdek. Ha dicsérnek, akkor persze szárnyalok, azért ezt ki lehetne használni. Azt szeretném, ha valaki mindezt figyelembe véve tanítaná meg nekem a vezetés fortélyait, és ha szükséges, ötödször is elmagyarázná, amit nem értek. Közben persze ne legyek hülyének nézve, mert attól teljesen leblokkolok. Szóval vannak elvárásaim.

Női autós iskolára gondoltam

Mivel újabban tudatosan vágok neki minden kihívásnak, és direkt szembemegyek a félelmeimmel, mostanra érett meg bennem az elhatározás. A neten böngészve meg is találtam, amit kerestem: autós iskola nőknek.

Aztán kiderült, hogy a speciális nőknek szóló vezetési módszer Smink&Drive névre hallgat, és azonnal feltört belőlem a mélyről jövő ellenszenv. A névről azonnal egy sztereotíp vízió ugrott be, amiben egy szőke nő, vezetés közben (helyett) a sminkjét igazgatja a visszapillantó tükörben.  A férjem epésen megjegyezte, szerinte nekem nem sminkelni, hanem vezetni kellene megtanulnom. Én viszont azért sem csináltam ebből híúsági kérdést, és beiratkoztam egy partner iskolába, akik Mosolyzónának nevezik női vezetés módszerüket - ezt azért már jóval kevésbé éreztem megalázónak.

Az iskolában aztán gyorsan kiderült, ide férfiak is jönnek tanulni – erre mondjuk nem számítottam. Később az iskolavezetővel Pető Attilával beszélgettem a női módszerről, és arról, hogy akkor most ez valójában kinek szól.

„A módszert szakemberek, marketingesek és pszichológusok dolgozták ki, mikor rájöttek arra, hogy a nőknek általában legalább 14 órával több vezetésre van szükségük, mint a férfitársaiknak, és érzelmileg is nehezebben veszik az akadályokat. Kezdetben elég sok iskolában lehetett ezzel találkozni, de azt senki nem vállalta be, hogy csak nőket tanítson. Mi is hagyományos iskolaként kezdtük a pályafutásunkat, aztán szép fokozatosan törtük meg a férfi dominanciát, és álltunk át a női módszerre. A fiúkat azért mi sem küldjük el, az elméleten egyenesen spannolja őket, hogy egy csomó nő előtt bizonyíthatnak, a gyakorlaton pedig általában már hagyományos módszerrel dolgozó oktatóhoz kerülnek."

Ebben a szakmában alig van női oktató

"Az egész metodika azon alapul, hogy figyelembe vesszük a női agy működésének a sajátosságait – tágabb értelemben véve is. Figyelünk arra, hogy a vezetéshez kapcsolódó első élmény lehetőleg pozitív legyen. Ez egy nagyon kiszolgáltatott helyzet, mert a nő ott ül bezárva a férfival egy autóban, megsértik egymás intim zónáját, ráadásul mindeközben a tanuló többnyire komplett idiótának érzi magát" - folytatta tapasztalatai alapján Pető.

"Ebben a szakmában alig találunk női oktatókat, így a férfiakat kellene arra tanítani, hogyan kezeljék a női tanulókat úgy, hogy az egész ne egy nagy kudarcélmény legyen. Igyekszünk pszichológiai továbbképzést is nyújtani tanárainknak arról, hogy mi a teendő, ha a nő elsírja magát a kocsiban, mert ez mindennapos. Ráadásul a tanulók nem csak az oktató előtt érzik hülyének magukat, de még azon is problémáznak, mit gondol róluk a többi autós. Szóval a lélektani háttér itt kardinális kérdés. Persze lehet ehhez az egészhez úgy hozzáállni, hogy rossz lesz, de túl kell rajta esni, de ha van jobb alternatíva, akkor miért ne?"

Az ég világon semmi köze a butasághoz

"A módszer nem merül ki abban, hogy érzelmileg másképp állunk a hölgyekhez, hanem komolyan foglalkozunk azzal, hogy megértsük a női agy működését, és kisebb trükkökkel könnyítsük meg a tanulást. Például néhány oktatókocsiban különböző színű szalagok jelzik a jobb és a bal oldalt, mert rengeteg nő összekeveri az irányokat. De ettől nem nézzük őket hülyének, csak tudomásul vesszük, hogy ez egy olyan plusz nehézség, amin segíteni kell. Ráadásul az egészre tudományos magyarázat is van: már az őskor óta a nőké a tanító szerep, emiatt sokakban a rendezői jobb és bal oldal keveredik a valódi irányokkal. Ennek az ég világon semmi köze a butasághoz.”

Az iskolavezető szerint a náluk tanuló nők átlag életkora kissé magasabb, mint más iskolákban, sok jelentkezőnek már kialakult egyfajta stabil női identitástudata. Érkeznek negatív visszajelzések is, miszerint ez egyszerűen diszkrimináció, sok nő kikéri magának, hogy máshogy kezeljék. Pető Attila szerint azonban nem csak elégedettebbek tanulók, de a vizsgaeredmények is őket igazolják.

Hogy a módszer csak egy jól hangzó marketing fogás, puszta pszichológia, vagy tényleg vannak különbségek az oktatásban, ki fog derülni. Az azonban biztos, hogy magabiztosabban, női identitásomban megerősödve kezdek neki ennek az egész kalandnak, és remélem, hogy tényleg megengedhetem magamnak azt a luxust, hogy nő legyek. Az is előfordulhat, hogy a végén még tényleg meglesz a jogsim.

Folytatjuk.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2011.03.27 11:42:07netrunner71

    Leírom másképp: Az, hogy kevesebb balesetet okoznak az statisztikailag azt jelenti, hogy kevesebb balesetet okoznak és nem azt, hogy jobban is vezetnek.
    Egyébként mi volt a mintavételezés alapja a statisztika megállapítására?
    Lényegesen kevesebb nő vezet és lényegesen kevesebbet. Torz statisztikai adat.

  • 2011.03.27 11:46:29mildi

    a faékeknek: hol írtam, hogy mindig lassan menni biztonságos?

  • 2011.03.27 11:54:09mildi

    @netrunner71: valszeg azért okoznak kevesebbet balesetet, mert kevesebbet vezetnek.

    a "ne hajts gyorsabban, mint amennyivel az őrangyalod repül" szólást át kellene írni "ne hajts gyorsabban annál, amennyi az iq-d"-ra :D
    és akkor az a barom, aki megelőzött tegnap a felüljárón(!) záróvonal, tiltó tábla ellenére úgy, hogy én is gyorsabban mentem a megengedettnél (40 helyett 45-tel), közlekedhetne gyalog

  • 2011.03.27 11:55:35Gazdagréti Jack Bauer

    McDobbent: >Teny, hogy a nok kevesebb balesetet okoznak, vagyis statisztikailag jobban vezetnek, mint mi ferfial...

    Erre csak a régi viccet másolnám ide:

    Egy mérnök, egy fizikus és egy statisztikus elmennek vadászni. Hirtelen észrevesznek egy szarvast vagy 150 méterre. A mérnök felemeli a puskáját, céloz, lő. A golyó 3 méterre a szarvastól jobbra csapódik be a földbe.
    - Nem vetted figyelembe az oldalirányú szelet! - mondja a fizikus, majd ő is felemeli a puskáját, céloz és lő. A golyó 3 méterrel a szarvastól balra csapódik be.
    A statisztikus elkezd ugrálni:
    - Eltaláltuk, eltaláltuk!

  • 2011.03.27 11:56:40Mankacsek

    Elszámoltam tízig, csak hogy ne indulatból írjam meg a lefikázó véleményeitekre a kommentet...Szóval: azt gondolom igenis van létjogosultsága egy ilyen módszernek, hiszen teljesen átérzem a cikk írójának érzéseit, mert gyakorlatilag én is írhattam volna. :-) Pető Attilát pedig a neten találtam meg és nekem pl. e-mailben is rengeteg jó tanácsot adott, és szépen, lépésről lépésre sikerült végre először úgy kimennem az autóval forgalomba, hogy nem rettegtem. (10 éve van jogsim de ez nem azt jelenti hogy tudok is vezetni, viszont a helyzet úgy hozta, hogy most már muszáj vezetnem). Kedves fikázó kommentelők: ti rally nagydíjjal a kezetekben születtetek meg? Emlékezzetek kérlek arra amikor először mentetek ki autóval. De őszintén.

  • 2011.03.27 12:09:54Gazdagréti Jack Bauer

    Ja, még annyit hozzátennék a női oktató vs. nem női oktató témához:

    amikor tanultam vezetni, egy rendes, normális férfi oktatót sikerült kifogni, aki rendesen elmagyarázta, hogy mit miért, merre, meddig, miért lehet baj abból, és miért helyes az, ahogy csináltam. Pont egy parkolóban álltunk, és jött egy női oktató, és srác tanulóval. Meg is jegyeztem viccből, hogy milyen jó lehet a gyereknek. Erre az oktatóm mondta, hogy ő még nem látott olyan női oktatót, aki nem kezdett azonnal durva cirkuszolásba, bőgésbe és hisztizésbe, ha valami nem sikerült a tanulónak sokadszorra sem. Na, ezért nincs túl sok női oktató. Egyszerűen senki nem bírja a hisztit. Azok a férfi oktatók is kezdenek kikopni, akik folyamatosan vörös fejjel üvöltöznek a tanulóval a legapróbb semmiségért is, mert egyszerűen senki nem akar náluk tanulni.

  • 2011.03.27 12:32:49ezeröcsi

    "Belátom, én sem vagyok könnyű eset. Nem érzem az irányokat, borzasztóan rosszul tájékozódom, nehezemre esik koncentrálni (egyszer egy bringó hintót vezetve majdnem tömegkarambolt okoztam, mert elbambultam), félek a balesetektől, ráadásul műszaki analfabéta vagyok. Nem véletlen, hogy eddig messze elkerültem az egész felhajtást. Sokáig ellenálltam, hiába presszionált szinte mindenki a környezetemben, aki tudta, hogy nincs jogosítványom."

    Pontosan itt a válasz... Nem kell neki vezetnie és kész. Ez egy ugyanolyan képesség, mint bármi más. A volán mögött határozottnak, következetesnek, és érzelmileg stabilnak kell maradni, ol.: ha rossz irányba mentél, nem beletaposni a fékbe, hanem "hidegvérrel" továbbmenni az első megfordulási lehetőségig.

    Ha ledudálnak, nem szabad megijedni (direkt nem "sírva fakadni"-t írtam), hanem pillanatok alatt fel mérni, hogy mi történt, és ez alapján valamit cselekedni.

    És már nem azért, de lehet egy bármilyen okos nő is, de hol van ez összefüggésben azzal, hogy tud-e vezetni? A BKV buszokat sem egyetemi doktorok vezetik :-)

    Szóval vezetést elsősorban érezni kell, semmi köze ahoz, hogy okos vagy-e.

    Ami még nagyon fontos, az a józan ítélőképesség, és felelősség érzet. Ez a kettő viszont a férfi vezetők elég nagy részééből hiányzik. Ezzel együtt tagadhatatlan, hogy joban vezetnek.

  • 2011.03.27 12:38:05szubjektivblog

    férfi vagyok, női oktatóm volt, és minden rendben volt.

  • 2011.03.27 12:41:13T3raYon

    Borzasztó, hogy mennyi felszines és egyszerű buta posztoló van itt aki azon makog, hogy minek kell specializált módszer a női autós oktatásra. Miért ne lehetne? Miért gondolja a sok beképzelt véleményalkotó, hogy mindent csak egyféleképpen lehet tanulni???? Van aki autodidakta, van aki szeret kvázi felfedező lenni, van aki szereti ha részletesen elmagyaráznak neki dolgokat. Van aki a részletek embere, van aki az átfogó összefüggéseket kedveli. Autóvezetés MEGTANULÁSÁBAN miért lenne ez másképp? És miért baj az, ha egy autós iskola odafigyel és képzi az oktatóit, hogy bizonyos esetekben hogyan kell viselkedni?
    Imádom ezeket a nagy arcokat akik kijelentik, hogy valaki nem alkalmas autóvezetésre. Borzasztó csőlátás és beképzeltség ilyet állitani.
    A mai világban itt nálunk kis országunkban is az autóvezetés az nem kiváltság vagy hobbi, hanem a mindennapi élet része. Ezen aki nem érti gondolkodjon picit. A rendszer úgy van kitalálva, hogy nagyon pici kivételektől eltekintve mindenki alkalmassá tehető rá. Az a beképzelt magyar férfi (és néha női) autóstársadalom hibája, hogy nem respektáljuk a szabályokat, nem segitjük egymást az utakon, száguldozunk, furakodunk és bunkók vagyunk ezzel nehezitve (néha lehetetlenné téve) a normális közlekedést.

  • 2011.03.27 12:47:43Agatha

    Hát, jogsim nincs. Vezetni sem tudok, és sajnos anyag lehetőségeim még mindig nem adnak rá esélyt, hogy megtanuljak. De egy robogóval már elboldogulok :D

    Kedves férfiak! Nem hiszem, hogy mindaz, amit genetikailag magatoknak tudhattok, feljogosítana arra, hogy így beszéljetek a hölgyekről, még akkor is, ha azok női autósiskolát keresnek. Persze a nők iránti ellenszenv érthető azok részéről, akiknek nincs önbizalmuk, hiszen az ablakon kilendülő középső ujjuk háromszor akkora, mint a péniszük álló helyzetben.

  • 2011.03.27 12:48:11Coyote82

    @Kremyy: végre valaki, aki elismeri, és jól dönt.
    Én ugyanígy vagyok a főzéssel (pedig szeretnék főzni, és jó lenne ha tudnék, de egyszerűen béna vagyok hozzá), és a kisgyerekekkel is. A gyerkőcökkel el-el játszogatok, de ha komoly tettekre van szükség, azt se tudom hogyan fogjak hozzá.

  • 2011.03.27 12:52:58Coyote82

    Fel kellene fogni, hogy a nők pszichésen különböznek (mondjuk manapság a férfi vagy női gondolkodásmód nem egyenlő a nemi szervek típusától :-) )
    A nőknek nem megy az előregondolkodás (tipikus példa a hétköznapokból: hol és hogyan parkoljak, előre vagy tolatva?. A barátnőm aránylag ügyesen vezet, de pl. nem tud egyszerre jól manőverezni és ügyesen váltani. Ha ez össze is jön, akkor nem lát előre, és nem tudja mit fog csinálni a következő 100 méteren.
    Neki ez nem megy, én meg otthon vagyok analfabéta sok minden másban.
    Én maradok a sofőr és a barkácsguru, ő meg minden más - amiben én gáz vagyok, és ez így van rendjén.

    Az előttem szólókhoz annyit, hogy a lassan haladás nem egyenlő a biztonságos vezetéssel. A lassú haladás rengeteg veszélyhelyzetet generál, elsősorban azzal, hogy előzésre kényszerít másokat. Ha megtörtént a baj, akkor meg a lassan haladó beszól, hogy neki semmi köze hozzá, hogy az előző meg a szembejövő csattant, tehát statisztikailag ő biztonságosabban vezet. Peeeerszeeee....

  • 2011.03.27 12:57:35nick:

    ha az "cikket" író nem tud koncentrálni, nem ismeri az irányokat, és nem tud tájékozódni, akkor először ezeket a készségeket fejlessze ki magában, és csak utána menjen már jogsiért, ha lehet...

    előre is köszönöm

    (szuper, hogy bevallott képzetlenségből és gyenge képességekből egyes elvakult hülyék mégis inkább hímsovinizmust hoznak ki - az ennyivel egyszerűbb, ugye?! - vagy nem is értik a különbséget?...)

  • 2011.03.27 13:03:16Mankacsek

    Arról, hogy valaki úgy dönt, hogy ez neki nem megy egy jó példa egy barátnőm, aki két pici gyerek mellett rávette magát hogy megtanul vezetni de nem jött be neki. Pedig nagyon akarta. Mivel baromira félt, nem is érezte az autót ezért el is adta és maradt a helyi közelekedésnél... Ha azt üvöltik a bunkó pasik kifelé az ablakon, hogy "Háztartást vezessé' ba..meg, ne autót!" akkor szerintem is jobban járt. Mindenki jobban járt. :-)

  • 2011.03.27 13:10:34Budapesti Brigaderos

    Nos, anno angliaban beszelgettem errol a noi oktatommal, es az ottani statisztikak szerint a nok valoban kevesebb balesetben vesznek reszt, viszont a balesetek elkepeszto reszet okozzak noi vezetok (es a baleset azert kovetkezik be, mert megprobaljak elkerulni). Mas kerdes, hogy a vezetok tulnyomo resze sem balesetet nem okoz, es reszt sem vesz benne.
    Valaki itt mondta, hogy a lassan vezeto jo vezeto - nos, en ugy tanultam, hogy a jo vezeto az, aki a forgalomnak es utviszonynak megfelelo tempoban halad. Es ez nem feltetlenul a cammogas...

    Csak megjegyzeskent - Magyarorszagon soha nem vezettem, a hazai viszonyokhoz nem tudok hozzaszolni.

  • 2011.03.27 13:12:34Zéé-e

    Szerintem pedig ha a nő nehezebben tanul meg vezetni, akkor keressen egy üres parkolót, pakoljon le bólyákat, és veszélytelen környezetben gyakoroljon orrvérzésig. Tegye ezt egészen addig amíg minimum 10cm-es pontossággal nem érzi a kocsija széleit. Gyakorlással megszerzett magabiztossággal kompenzálható a probléma.
    Aki bizonytalan nem csak lassú, hanem kiszámíthatatlan. Sose tudhatod hogy mikor lép rá pánikból a fékre, sose tudhatod hogy mikor rántja vissza a kormányt mert sávot akart váltani és meggondolta magát.
    Sok - veszélytelen környezetben történő - gyakorlással kéne kompenzálni, nem stresszből fakadó óvatoskodással.
    Nekem egyébként olyan oktatóm volt aki elsősorban veszélyelkerülő módon tanított. És nem azt mondta hogy lassan menj, sőt. Inkább az a lényeg, hogy mindig tudd hogy honnan jöhet a veszély, és minél fürgébben hagyd el a veszélyes környezetet. Balra kanyarodás volt a legtipikusabb példa: ha meggyőződtél hogy tényleg biztonságos, akkor lépj oda neki és fordulj ki határozottan, tűnj el a veszélyes helyről!
    Szerintem jó oktatóm volt.

  • 2011.03.27 13:15:20Coyote82

    @Mankacsek: egyetértek vele is.

  • 2011.03.27 13:17:49fotós p.

    az autós iskolákban, csak az alapot oktatják! vezetni szerintem csak akkor lehet megtanulni, ha saját maga ül az autóba és nincs mellette valaki aki nyomkodja a pedálokat! nekem nő oktatóm volt és a kocsisokat megszégyenítő szókinccsel rendelkezett! egyszer, nagyon rosszul lett azt mondta, hogy vigyem haza, ott szenvedett az anyósülésen és nem csinált semmit! utólag kiderült, hogy semmi baja nem volt, csupán minden diákjával eljátsza ezt!

  • 2011.03.27 13:36:50bonafide

    "Ami még nagyon fontos, az a józan ítélőképesség, és felelősség érzet. Ez a kettő viszont a férfi vezetők elég nagy részééből hiányzik. Ezzel együtt tagadhatatlan, hogy joban vezetnek."

    Ez a kettő bennem találkozik! :o)

  • 2011.03.27 13:43:47Sword

    Én inkább úgy fogalmaznék, hogy több nő vezet rosszul, mint férfi.
    Ezt nem sértésként kell felfogni, mert a női és a férfiagy alapvetően különbözik. Miért kéne egy adott feladatot ugyanúgy megoldani?
    Ettől függetlenül ismerek nőket, akik nagyon jól vezetnek, meg férfiakat, akik borzasztóan.
    A nők egy része csak szükséges rossznak tekinti az autót, amivel eljuthat A-ból B-be. Nem fogja érdekelni önmaga fejlesztése, gondolok itt főleg parkolásra, amit sok jól vezető nő is elismer, hogy bizony nem szeret parkolni, mert nem érzi az egészet. Pedig a lényegét kéne megérteni, aztán nagyon sokat gyakorolni és ezzel sem lenne probléma. Csak máshogy kéne megközelíteni a női agyat, hogy a parkolás, manőverezés lényegét értse meg, nem azt, hogy mikor hova kell tekergetni a kormányt.

  • 2011.03.27 13:46:28XEP

    Ha valaki bénát látok az úton, aki rendszerint az se tudja mit csinál és hol van. Mindig megnézem ki vezeti. 10-ből 9-szer nő.

  • 2011.03.27 14:00:28netrunner71

    T3raYon:

    Persze, hogy lehet minden másképpen is tanulni.
    De az a minimum, hogy felnőtt korára az ember azért tudja, hogy melyik a jobb és melyik a bal keze.
    Ezt lehet így is, úgy is tanulni, de még az óvodában. Ott még lehet színes masnikkal jelölni.
    Ezt az autós iskolában megtanulni picit későnek találom.

    Nem vagyok én sem tökéletes, és ami nem megy azt nem erőltetem. Pláne, ha az mások életébe is kerülhet.

  • 2011.03.27 14:23:46sanyesz84

    A nők többsége igenis nem tud autót vezetni. Sajnos vagy nem sajnos, ez így van, és erről a nem a gonosz hímsoviniszták tehetnek, akik direkt szánt szándékkal így alakították ki a világot, hanem egyszerűen a biológia.
    Míg a férfiagy úgy alakult ki, hogy például mamutvadászat vagy akármi közben tudja, merre kell menni, vagy hogy hova kell dobni a dárdát hogy eltalálja azt a mamutot, így tehát jobban fel tudja mérni a tárgyak mozgását, és jobban meg tudja ítélni hogy merre fognak vagy akarnak majd menni az állatok, addig a női agy a védekezésre van berendezkedve, mivel neki addig a gyerekekre kellett vigyáznia vagy őrizni a lakhelyet, és ezért egyszerre több helyre kellett figyelnie.
    Ezért van, hogy a férfiak két utcával előrébb már tudják, hogy ki fog fordulni az az autó előttük, és bemennek a belső sávba, hogy beengedjék, míg a nők egyenes egyenletes haladás közben sem tudják, hogy melyik a bal és a jobb kezük.
    Ellenben ezért van, hogy a nők egyszerre több dologra tudnak figyelni, és egyszerre több folyamatot képesek átlátni, míg a férfiak csak egyre képesek koncentrálni.
    Csak erről nem posztokat meg kommenteket kellene írni, hogy a csúnya gonosz férfiak így meg úgy, hanem el kellene ismerni és kész. Hölgyeim, hány olyan cikket olvastak, ami arról szól például, hogy férfiak (nem melegek) bizonygatják, hogy mennyire jó lakberendezők, vagy styleist-ok, és csak a gonosz nősoviniszták alakították ki így a világot? Amikor én építkeztem, igenis áthívtam több hölgy ismerősömet is, hogy segítsenek mi milyen színű legyen, hol legyen, stb., mert elismerem, hogy egy férfinak ehhez nincs érzéke. Hölgyeim, Önöknek ez miért nem megy? Ha valamiben Önök a jobbak, akkor az egyértelműen így van, ellenben ha valamiben nem, akkor az meg a gonosz férfi központú társadalom hibája?

  • 2011.03.27 14:36:15Parajpuding

    Nulla helyzetfelismerés, bizonytalanság, tötyögés, veszélyforrás....no ez a női vezető (tisztelet a kevés kivételnek, mert azért olyan is van). Minekutána mindenki igyekszik nagy ívben kerülni őket, ennélfogva kevesebb baleset részesei. Igen....tulajdonképpen ha innen nézzük, akkor tényleg biztonságosabban vezetnek.
    A cikkíró típusú nőknél az viszont tényleg sokkal rosszabb, aki meg van győződve arról, hogy jól vezet...

  • 2011.03.27 14:44:38Buci-Bigyo

    Szerintem -és tapasztalataim szerint is- az autóvezetés csak rutin és az autód ismeretének (pl. széle-hossza,indítás-gyorsulás) kérdése.Persze vannak itt is antitálentumok mint minden területen, de nem kell ezt a vezetés dolgot (sem)túlmisztifikálni.Még talán annyit,hogy én 18 évesen még nem voltam alkalmas, vagy elég érett -vagy nevezzük bárminek - a vezetésre most, pedig már igen.Nő vagyok.

  • 2011.03.27 14:49:22kapuka

    Hú, ezt a cikket akár én is írhattam volna :D

    30 elmúltam, amikor annyira elegem lett a MÁV-ból, hogy úgy döntöttem, beiratkozom autósiskolába. Én, aki egyébként világ életemben rosszul voltam autóban, a szüleimnek nem volt sosem kocsijuk, és a férjemnek sincs jogsija sem. Első órán azt sem tudtam, hova kell a slusszkulcsot bedugni :D

    Az első oktatóm egy kezdő srác volt, vele csináltam meg a rutin vizsgát, de örülök, hogy végül kirúgták az autósiskolából, mert asszem életveszélyesen vezetnék, ha nála maradok. Nem vette észre, hogy pl. úgy kanyarodok, hogy a kuplungot nyomom.
    Aztán kaptam egy öreg róka oktatót, azóta is hálával gondolok rá. Úgy kezdtem nála az első órán, hogy mondtam, pénz nem számít, úgy tanítson meg vezetni, hogy ha meg lesz a jogsim, nem lesz senki, aki segíthessen, csak magamra számíthatok majd.
    Elárulom, először is visszamentünk a rutinpályára, és ott addig gyakoroltunk, amíg pl. a szlalomot hátrafelé is megcsináltam.
    Forgalomban olyanokat csináltatott velem, hogy végig mondanom kellett, hogy milyen autó van előttem, mögöttem, mit jelentenek a táblák, milyen utcák jönnek (nem név szerint, hanem hogy jobbkezes, v. mackósajtos, pl.), végül már az egészet mondanom kellett.
    Tényleg rengeteg órát vettem, a végén már nem is számoltam, és azóta sem számoltam össze, hogy mennyibe került a tanfolyam.
    Elsőre sikerült a forgalmi, mondta is a vizsgabiztos, hogy látja, sok munka van benne, de megérte.

    Aztán 3 hónapig nem vezettem, majd vettünk egy autót. Akkor kerestem egy másik oktatót, aki egy olyan autón oktatott, amilyet vettünk, hogy megismerjem a kezelését.
    Ő pl. még meg is kérdezte, hogy ki volt az oktatóm, mert azt mondta, hogy 10 kollégája közül 9-re nem bízná rá a saját gyereke oktatását, de ha minden kezdő így tudna vezetni, ahogy én, az jó lenne.

  • 2011.03.27 14:51:33kapuka

    Folyt.

    Azóta 3 és fél év telt el, és bár nem vezettem túl sokat (közben szültem, úgyhogy nem kell melóba járnom), de azért abban Bp., vidék, autópálya minden volt. Egy karcolás sincs az autón, de ez nem érdem, majd ha több, mint 100ezer km-t vezettem le vele.

    Szóval, én azt mondom, igenis rá kell szánni a tanulásra az időt, és a pénzt, és persze szerencse is kell hozzá, hogy jó legyen az oktató. Az viszont nem biztos, hogy kiderül.

  • 2011.03.27 16:30:36Mylady

    "Vannak olyan szerencsés nők, akiknek a vezetés teljesen problémamentes terület az életükben. Én nem tartozom közéjük. És az a rengeteg csaj sem a környezetemben, akinek ugyan van jogsija, de inkább a metrón nyomorog, vagy taxira költi a fizetését, minthogy volán mögé üljön."

    Biztos, hogy akinek jogsija van és metrón nyomorog, az azért teszi, mert nem tud vezetni?
    Vajon hány olyan van, aki azért nem ül volán mögé, mert nem telik neki autóra és annak fenntartására?

  • 2011.03.27 17:50:15kasztanyetta

    Én 18 évesen szereztem a jogsim, annak ellenére, hogy a férfi oktatóm csak azzal foglalkozott, hogy megdöntsön, megfélelmlítsen és porig alázzon egyszerre. Nem volt jó élmény, ezért már az elején sikerült úgy megutálnom a vezetést, hogy 10 évig hozzá sem kezdtem, annak ellenére, hogy lett volna mit vezetni. Aztán a kényszer hatására nekiveselkedtem, és egy próbakör után kimentem a forgalomba. És láss csodát: beigazolódott, hogy nem bennem van a hiba, elismerten jól vezetek. Azóta is, ha rágondolok arra a mocsokra, aki megtanított, nem, nem vezetni, hanem rettegni és elhinni, hogy nem megy, a hátamon feláll a szőr, és bizony nagy önuralomra van szükségem, hogy ne látogassam meg egy kis csevelyre.

  • 2011.03.27 18:34:01Rowen

    Felesleges vita, a biztosítók statisztikáiból lejön egyértelműen, hogy sokkal több jó sofőr férfi van, de amelyik nő jól vezet, az nagyságrendekkel jobb bármelyik férfinál. Pont.

  • 2011.03.27 20:20:28antiszociális exlúzer

    Jellemző, hogy itt van egy nő, akinek nyilvánvalóan nincs tehetsége az autóvezetéshez, mire mindenki úgy vonja le a következtetéseket, hogy a fent leírtakat MINDEN nőre érvényesnek tekinti.

    sanyesz84

    Aki nem tudja, melyik a jobb- és balkeze, annak nem szabadna jogosítványt adni (ahogy annak sem, aki vészhelyzetben annyira bepánikol, hogy eldobja a kormányt). De a nők többsége azért tudja.
    Tény, hogy a férfiak jobb térlátással rendelkeznek, viszont a nők periférikus látása jobb, ami szintén nem hátrány az autóvezetésben.
    A "vezetni tudásnak" egyébként is jelentős része a gyakorlat, a rutin, ez adja azt a nyugodt biztonságérzetet, amely a hirtelen vészhelyzet helyes kezeléséhez kell.
    A nők többsége nem rutinos; mivel "a nők úgyis szarul vezetnek", félnek a vezetéstől - mivel félnek a vezetéstől, inkább nem vezetnek, ha nem muszáj, s mivel nem vezetnek, soha nem szerzik meg a kellő gyakorlatot. Van különbség a férfiak és nők között, de nem akkora, hogy tapasztalatszerzéssel ne lehetne áthidalni.
    Ennyiben nagyon igaza van a cikkben nyilatkozó hölgyeménynek: ha folyton azt hallod, hogy hülye vagy, egy idő után el is hiszed.

  • 2011.03.27 20:21:28Figyel Castro

    Nekem meg sose lesz jogsim, egyszerűen nem akarok vezetni, és kész. Viszont biciklizem (nék, ha nem várnék gyereket), és azzal tök jól elvagyok. Ja, olvastam KRESZ könyvet, és kérdezek, ha autózunk. Nekem ennyi elég, ha több kell, BKV. Sosem volt autónk gyerekkoromban, így abban nőttem fel, ha menni kell, irány a buszmegálló. Ezért nem is hiányzik.

  • 2011.03.27 20:37:47Nancsi

    Van nő aki jól tud vezetni, pl:[link] .
    Meg van pasi aki rosszul, ilyet inkább nem linkelek, szerintem mindenki ismer a saját ismerősei között. Szóval ez nem nemfüggő dolog, hanem intelligencia kérdése: felfogja-e valaki, hogy 5 csillag ide vagy oda, a vezetés veszélyes üzem. Apám levezetett 750ezer km-et anélkül hogy balesetet okozott volna, mégis 2x összetörték úgy, hogy kórházba került (emellett számtalan balesetet elkerült). Egy úrvezető statisztikailag pár100ezer km alatt 1x rábízza az őrangyalára az életét. Ez van.
    Városban, 5 csillagos autóban, szabályokat betartva simán meg lehet halni (mert jön egy 40 tonnás kamion oldalról, és onnan kezdve cseszheti a csillagokat). Aki nem érzi magát biztos kezű sofőrnek, és emellett nincs igazán szüksége rá, az ne vezessen. A sok tonnás BKV járműveken sokkal nagyobb biztonságban van.

  • 2011.03.27 20:38:13ColT

    "Nem érzem az irányokat, borzasztóan rosszul tájékozódom, nehezemre esik koncentrálni (egyszer egy bringó hintót vezetve majdnem tömegkarambolt okoztam, mert elbambultam), félek a balesetektől, ráadásul műszaki analfabéta vagyok. "
    Magyarul elkényelmesedett, életre alkalmatlan?

    Műszaki analfabetizmust meg jó kihangsúlyozni, mivel 2011 van, és gyakorlatilag minden méteren valamilyen műszaki berendezéssel találkozni, amiket a legtöbben azért szaroznak le, mert nem tudják kezelni... És igen, egy autót, meg egy számítógépet működtetni is tudást igényel. És ez egyáltalán nem függ attól, milyen nemű vagy.

  • 2011.03.27 20:40:48ColT

    Mondjuk nekem is volt olyan exem, aki mellett sohe nem féltem, mert nagyon ügyes volt, de ez a ritkább.

  • 2011.03.27 20:44:35ColT

    Jaj igen, és ha nőknek differenciált dolgoknál tartunk, akkor hol van az a nagy emancipáció?

  • 2011.03.27 21:03:56antiszociális exlúzer

    ColT

    A műszaki analfabetizmus kihangsúlyozása sokszor csak a lustaság leplezése, ahogy férfiaknál az "én genetikailag tökhülye vagyok a mosogatáshoz" szöveg.
    A legtöbb nő nem azért nem ért - teszemazt - a kerékcseréhez, mert veleszületetten hülye hozzá, hanem azért, mert sosem volt rá szüksége, hogy megtanulja, mindig megcsinálta valaki helyette. Ugyanez érvényes a férfiakra a "női munkák" tekintetében.
    Vagyis ez nemfüggetlen tulajdonság; az ember már csak ilyen.

  • 2011.03.27 21:09:37antiszociális exlúzer

    BÜSZKESÉG ÉS BALÍTÉLET
    Női sofőrök: a statisztikáknak csak a biztosítók hisznek?
    [link]

  • 2011.03.27 21:48:18kcsilla84

    Nő vagyok, nem félek a vezetéstől, imádok vezetni! Sőt, jól is vezetek. Pesten elsőre meg lett a forgalmi vizsgám is, és még a vizsgabiztost sem kellett megkennem, és pótórákat sem vettem. Az oktatóm egy idősebb pasi volt, én sokszor felhúztam magam, ha kritizált (sosem sírtam), de ez ösztönzött arra, hogy legközelebb jobb legyek, mert idegesített, ha beszólt. Viszont kocsiban nőttem fel, sokszor figyeltem szüleimet, hogy vezetnek, miket csinálnak. Hiszem, ez sokat segített.

  • 2011.03.27 21:59:03ivanhu

    Sugi, kezdd azzal, hogy nem félsz. Akár meg is kérheted majd az oktatódat, hogy addig ne lépjen tovább, amíg az éppen gyakorolt dolgot nem tudod.

    Egyébként nem egy, nem két nőt ismerek, aki jobban vezet sok férfinál (magamat sem vonom ki alóla). Miért? Azért, mert bennem egyszerűen erősebb a késztetés a "nyerésre". Ha valaki negyvennel megy előttem, akkor igyekszem kikerülni, mert "feltart". Aztán a legtöbbször a lámpánál utolér. Persze van olyan is, amikor én még átérek, de ő már mögöttem nem. A párommal volt már, hogy ugyanonnan ugyanoda mentünk két autóval (mert egyikünk tovább maradt, vagy máshová is kellett mennie). Észak-Budáról Dél-Budára tudod mennyi volt a különbség csúcsidőn kívül (amikor haladni is lehet)? Kevesebb mint 10 perc. Na most ezért érdemes?

    Szóval nyugi, ne szívd fel. Ha mégis beszól az oktató, nyugodtan szólj vissza - ha tudnám, nem jönnék, és akkor kit oktatna, éhen halna? Törődjön bele, hogy alapvetően olyanok jönnek hozzá, akiknek kevés a gyakorlatuk...

  • 2011.03.27 23:08:00borboleta

    Én annak idején -nő létemre- 30 óra vezetés után elsőre átmentem, ráadásul úgy, hogy nem szoptam le a vizsgabiztost. Nyilván zseni vagyok. Színes szalagok??? Áááá... Lehúzás, parasztvakítás, meleg sör, hideg virsli. Szánalom, és azok as nők is, akik beveszik. Lateralitás zavarban szenvedők pedig NE üljenek volán mögé...

  • 2011.03.27 23:48:20Exminden

    Két oktatóm volt, a kettő között több, mint évtizedes szünet (a jogsi után sokáig mégsem lett autóm). Egyik sem ordibált, egyik sem volt bunkó, mégis, micsoda különbség... Az első lexarta, csak éppen jussak át a vizsgán, a második pedig meg akart tanítani vezetni - innen köszönöm! nem volt könnyű dolga az önbizalomhiányommal és a rettegésemmel, de sikerült neki, színes szalagok nélkül is. Csak nem elvárta a tudást, hanem folyamatosan adta át, hogy mit, mikor és hogyan.

  • 2011.03.28 15:23:37pora

    Minden tiszteletem a cikkíróé, mert szembe mer nézni saját félelmeivel és a nagyra becsült közönség előítéleteivel, és megpróbál túllépni a korlátain.

    Ha ehhez van segítség, van könnyebb út, miért is ne választaná azt?

    Ha egy nőtől elvárjuk, hogy részt vegyen a kenyérkeresésben, helyt álljon a munkahelyén, akkor elég visszás megtagadni tőle, hogy A-ból B-be átgurulhasson autóval ugyanúgy, mint egy férfi.

    Én drukkolok!

  • 2011.03.28 15:33:13krausz2

    A feleségem és a lányom is naponta /nagy autókat/ vezet,a Bp. -i csúcsban.
    Semmi túlzott óvatosságot nem látok vezetésükben.
    Ami biztos az erőszakos pasasokat nagyon utálják az utakon,nem árt ezen nekünk férfiaknak elgondolkozni...

  • 2011.03.28 15:44:45Clermont

    Ez a no a tipikus suger kategoria.

    A vezetes az egyik legjobb ellenpelda, hogy a nok zomeben nem tudnak tobb dologra figyelni.

  • 2011.03.28 16:32:10Ernoke

    "Nem érzem az irányokat, borzasztóan rosszul tájékozódom, nehezemre esik koncentrálni"
    nyugodtan kezdj neki a vezetésnek, mert amíg nem tapasztalod, h mennyire alkalmatlan vagy rá, úgyse fogod elhinni.
    a térbeli tájékozódás és a többirányú koncentrálás képessége adottság (az utóbbira eddig kizárólag férfiaknál láttam példát), akinek nincs, mindig életveszélyt fog jelenteni magára és másokra az utakon. de ehhez tényleg tapasztalni kell, h mennyire nem megy a dolog, utána pedig agy kell hozzá, h az ember levonja a megfelelő következtetést. nem kell mindenkinek jogosítvány.

  • 2011.03.29 10:29:42kudarc

    "műszaki analfabéta vagyok", szerintem nem kérnek sokat, az pedig megtanulható.
    Szerencsésnek mondhatom magam, kaptam egy olyan oktatót, aki nyugalmat sugároz magából, elmondja amit kell, megmutatja, majd gyakorlunk. Rettegtem autóvezetéstől én is, de most szeretem, és alig várom, hogy saját jogsim legyen :).

  • 2011.03.30 14:17:48kudarc

    vágtázó halottkém: én oktatót is tudok neked ajánlani. Én nála tanulok. Privátban elküdhetem.

  • 2011.03.30 16:11:18XXXXXXX

    vágtázó halottkém:
    monnyuk a dodzsem meg a gta pont ellenjavallt a témában :)

SZÓLJON HOZZÁ!

Blogok, amiket olvasunk

JÓ FÉNYEKET Szelfi tippek kezdőknek és függőknek

Fejlődni mindig lehet, és garantálom, hogy az itt felsorolt tippek közül még a Kardashian lányok sem ismerik mindegyiket! Sosem értetted, másnak hogy lesznek mindig tökéletesek a képei? Hát így

ÚTIKALAUZ ANATÓMIÁBA Miért olyan makacs az ekcéma?

A világ egyik legelterjedtebb bőrbetegsége, gyakran hosszú hónapokig vagy évekig is eltarthat, ameddig javulni kezd az állapot. Sőt, gyakran a terápia ellenére hullámzó ritmusban, újra és újra visszatérnek a tünetek. Min múlik a tartós gyógyulás?

LELKI ZÓNA A szépség mellékhatásai

Ami szép, az jó is! Ez az összefüggés automatikus működésbe lép, ha más emberekről mondunk ítéltet – akkor is, ha racionális énünk nem ért egyet vele. A kedvező fizikai megjelenés átterjed az egyén megítélésének más dimenzióira is.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta