#ÉLETEM

Kalóriaivás és stresszevés - 5 módszer, ami tönkreteszi a diétát

2011. március 12., szombat 09:01

Miután elmosogattál, és leülsz, hogy megnézd a kedvenc sorozatod, mi van a kezedben: egy doboz fagyi vagy egy bögre tea? És vajon hétvégén is ugyanannyira figyelsz a kalóriákra, mint hétfőtől péntekig, vagy az egészséges ételeket ilyenkor szabadságra küldöd? Íme az öt legrosszabb étkezési szokás, amitől csak hízhatsz.

Néhány megrögzött szokás, még a látszólag jelentéktelenek is, jelentősen befolyásolhatja a súlyunkat, írja a Shine.

Ezek azért különösen alattomosak, mert még akkor is, ha kifejezetten eldönti az ember, hogy több gyümölcsöt eszik vagy eggyel többször megy hetente edzeni, visszakúszhatnak a mindennapjainkba, aláásva ezzel az erőfeszítéseinket. Ezeket a rossz mintákat nagyjából öt étkezési típusba lehet csoportosítani. Előfordulhat, hogy több minta is igaz egy emberre, de amint felismerjük magunkban, máris személyre szabottan lehet stratégiát és megoldást találni ellene.

Az életmódváltás útjai

Dietetikusunk a Diéta Mesterkurzusban összefoglalta a három legjellemzőbb módszert az életmódváltásra.

Nihilista: Nem csinálunk semmit, elengedjük a fülünk mellett a tanácsokat  Ez esetben számolnunk kell azzal, hogy helytelen szokásaink, önpusztító életmódunk (nem megfelelő táplálkozás, dohányzás, ivászat, krónikus stressz) előbb-utóbb valamilyen szervi elváltozásban is megmutatkozik. Jellemzően akkor változtatunk a korábbi szokásainkon, amikor már baj van.

Maximalista: Mindent egyszerre, azonnal és végérvényesen megváltoztatunk. Egyik napról a másikra eldobjuk a cigit, lemondunk az addig rendszeres és lazító italozásról, hirtelen egyből a maratonra készülünk, vagy éppen csatlakozunk egy fogyókúrás klubhoz, miközben a biopiac és a vegán konyha elkötelezett híveivé válunk. Ez egy kicsit sok egyszerre.

Mérnök: Előre megtervezzük a lépéseket és fokozatosan iktatjuk be a változásokat a mindennapjainkban. Felkutatjuk a közeli fitnesztermek, sportolási lehetőségek választékát. Minden nap csökkentjük az elszívott cigik  mennyiségét. Az esti sörözés helyett felfedezzük, hogy a stresszoldásra megfelelő egy izzasztó edzés vagy egy tánctanfolyam is.

A hétvégéző

Jellemzője, hogy egész héten mintaétrendet tart, hogy aztán péntek este megfeledkezzen minden szabályról. Akkor is előfordulhat, ha valaki a munkája miatt sokat utazik, és amint megváltozik a környezete, vele változnak az evési és kalóriaszámláló szokásai is.

Megoldás: Dőzsölj egy kicsit szerdán. Nehéz ellenállni annak, hogy az ember ne habzsoljon be egy teljes Big Mac menüt szombat este az egész heti megszorítás után, úgyhogy érdemes ilyenkor beiktatni valamelyik hétköznapra egy engedékenyebb napot. Ha hét közben is jut egy kis élvezet az evésbe, akkor kevésbé valószínű, hogy hétvégén kajakómába fulladsz.

A kalóriaszürcsölő

A diétázók egyik leggyakoribb hibája, hogy azt gondolják, ha valamit kortyolni kell, akkor a kalóriák nem hagynak maradandó nyomot. A rossz hír az, hogy a folyékony kalória lopva hizlal: gyorsan lenyeled, így még többet és többet ihatsz, és a kalóriák nagyon gyorsan felhalmozódnak.

Megoldás: Cserélj okosan. Mindegy, hogy az édes kávés italok vagy a szénsavas üdítők a gyengéd, a kedvenc mérgedre mindig van valami olyan alternatíva, ami nem szabotálja a fogyókúrád menetét. Hagyd el a kávéból az édesítőt és a tejszínhabot, igyál üdítő helyett szódavizet! Kalóriák százait spórolod így meg, és fel sem fog tűnni.

A könnyen elcsábuló

Bárhova megyünk, szinte mindenhol kalóriacsapdák leselkednek ránk: szendvics a konferenciateremben, hatalmas csokiszeletek a kasszánál. Olyan környezetben, ami bővelkedik olcsó és gyors kalóriákban, állandóan ott leselkedik a kísértés, hogy aláássa az akaraterőnket.

Megoldás: Kövess minden falatot. Mindig tartsd számon, mit eszel, de ebben az esetben extra fontos, hogy tisztában legyél vele, mi jut a gyomrodba. Mostanáig talán nem is számoltad bele például a kis kóstolókat a hipermarketben, de ezek egyenként akár 100 kalóriánál is több pluszt jelenthetnek. Ha észreveszed, hogy ezek a plusz falatok hogyan adódnak össze, már önmagában motiváló lehet, hogy nemet mondj a következőre.

A stresszevő

Egy hosszú, idegőrlő nap után hajlamos vagy egy tepsi muffinnal enyhíteni a bánatodat? Bevágsz egy egész zacskó csipszet, mielőtt megérkezik az anyósod? Ha hasonló helyzetekben így reagálsz, akkor bizony a stresszevés része az életednek - egyben pedig komoly hátráltatója a súlyvesztésnek, pedig van más módszer is a stressz ellen.

Megoldás: Nevezd meg a fő okot. Vannak visszatérő témák a stressz okozta lakoma okai közt? Általában munka közben fordul elő vagy esténként, amikor a családoddal, számlákkal, házimunkával kell foglalkoznod? Ha tudod, hogy milyen helyzet vagy ember az, aki kihoz a sodrodból, készítsd fel magad az elkerülhetetlen stresszhelyzetekre. Ha tudatában vagy annak, hogy egy evéshullámot okozó szituáció közeledik, máris könnyebb visszafogni magad, és kisebb az esélye annak, hogy bekövetkezik.

A rosszul ítélő

Csodálkozol, hogy miért nem fogysz, amikor látszólag mindent jól csinálsz? Lehetséges, hogy könnyen bedőlsz a csomagoláson található egészséges hívószavaknak, miközben maga az étel magas kalóriatartalmú, sokszorosan őrölt vagy feldolgozott. Ráadásul még néhány olyan étel is kalóriabomba lehet, aminek egyébként számos jótékony hatása van.

Megoldás: Ne dőlj be a marketingtrükköknek! Olvasd el a dobozokon található tápanyag-táblázatokat és aszerint döntsd el, hogy jó-e ez az étel a diétádnak. Ezenkívül ne ruházd fel tulajdonságokkal az ételeket, amiket választasz. Próbáld ne kategorizálni őket, hogy valami jó vagy rossz, és semmiképp ne vidd át ezt a fekete-fehér gondolkodást a saját személyiségedre. Ha megeszel egy almát, az nem tesz jobb emberré, mint ahogy rosszabb sem leszel, ha megeszel egy sütit.

Ha öko-tudatos evő vagy, akkor a jó és a rossz más jelentést hordoz számodra. Bár örvendetes, hogy odafigyelsz a bolygónkra, ne felejtsd el, hogy azok a szavak, hogy organikus, fenntartható vagy tanyasi nem egyenlő azzal, hogy alacsony kalóriatartalmú. Az, hogy jó vagy a Földhöz, nem feltétlenül egyenlő azzal, hogy a derékvonaladnak is legjobb döntéseket hozod.

Végül pedig, vigyázz az egészséges kalóriákkal. Ha szeretsz sokat enni alacsony kalóriatartalmú ételekből az rendben van, de néhány ételtől teljesen elszállhat a kalóriabüdzséd, ha túl lelkesen fogyasztod. Például a mandulát gyakran éltetik magas tápértéke miatt, ráadásul ott van benne a sok protein, E-vitamin és telítetlen zsírsav, ami a bőrt is szépíti. De már fél csésze mandulával is, ami valljuk be, hamar elfogy, nem kevesebb mint 400 kalóriát fogyasztottál el.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2011.03.12 12:51:24plasztikcsirke

    A változatosság a lényeg. Nem baj, ha valaki szereti a csokit, a kekszet, a hamburgert, a szalonnát,a kólát, ha nem egy raklappal eszik meg belőle. Vagy ha már sikerült, akkor legalább ne csináljon belőle rendszert. Nekem működik. Ha le akarok adni 1-2 kilót, akkor valamelyik kedvencemet hanyagolom, de nem fogyókúrázom.

  • 2011.03.12 12:57:37penelope garcia

    Ami a hétvégi lazításról alkotott véleményt illeti, azzal nem teljesen értek egyet.
    Ha nem kómáig eszik az ember szombat-vasárnap, hanem csak megenged magának párszáz kalóriával többet, akkor az szerintem még hasznos a diétázáshoz. Én ugyanis úgy vettem észre, hogy a szervezet hajlamos gyorsan alkalmazkodni az új felálláshoz, és átállni egy alacsonyabb kalóriafelhasználási szintre. Akkor pedig a diétát még jobban meg kell húzni. Amihez a szervezet ismét alkalmazkodik, és így tovább. Végül az ember már 500 kcal-os napi adagokkal szédeleg, de a teste csakazértis alkalmazkodik, és a fogyás egyre lassabb.
    Szóval ha hétvégén rádobunk a szokásos 1200-1500 kcal-os diétára 3-400-at, akkor az még nem ájulásig dőzsölés, de arra pont jó, hogy a szervezetet becsapjuk vele, elhitetjük vele, hogy csak 5 nap volt a megszorítás, mostantól megint minden oké lesz - következésképpen nem állítja át magát alacsonyabb energiafelhasználású üzemmódra, és a diéta hatékony marad, nem kell folyamatosan tovább csökkenteni a kalóriabevitelt.
    Nekem legalábbis bejön ez a módszer. :)

SZÓLJON HOZZÁ!

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta