#ÉLETEM

A vörös húst mégsem szabad száműzni az étrendünkből

2011. március 1., kedd 12:37

A vörös hús sokak számára igazi mumus, mert állítólag rákot okoz, árt a szívnek, és amúgy is túl sokat eszünk belőle. Azonban egy közelmúltban készült kutatásból kiderül, hogy ennyire nem kell tartanunk tőle, sőt, ha teljesen lemondunk róla, akár vas-, cink- és vitaminhiányosak is lehetünk.

A vörös hús és az egészség kapcsolatáról szóló eddig publikált bizonyítékok felülvizsgálata azt bizonyítja, hogy sovány vörös húsok fogyasztása pozitív hatást gyakorol a mikro- és makroelemek bevitelére egyaránt, anélkül, hogy kockáztatnánk bármilyen kedvezőtlen egészségügyi fejleményt - írja a Reuters.

Az újraértelmezés szerint a vörös hús és az egészség kapcsolata pozitív. A Brit Táplálkozási Alapítvány hivatalos jelentésében az áll, hogy a brit népesség nagy része mérsékelt mennyiségben ugyan, de eszik vörös húst.

Kevesen esznek 70 grammnál többet naponta

A táplálkozási Tudományos Tanácsadó Bizottság valószínűleg a héten egy olyan megállapítást tesz közzé: annak, aki napi hetven gramm fölött fogyaszt vörös húst, érdemes megfontolnia, hogy csökkentse adagját. De a legtöbben ennél kevesebb esznek, ezért valójában nincs szükség nagy változatásra.

Az elmúlt harminc évben csökkent a vöröshús-fogyasztás a brit szigeteken, így most kevesebb, mint sok más európai országban. A szervezet egyik tanácsadója azt mondta: a vörös hús mértékletes fogyasztása lényeges része az egészséges, kiegyensúlyozott étrendnek. A kutatás nyugdíjba küld több téveszmét a hús és az egészség kapcsolatáról. A  sovány vörös hús sok létfontosságú tápanyag forrása és - a modern mezőgazdasági eljárásoknak köszönhetően - kevesebb benne a telített zsír és alacsonyabb kalóriaértékű mint bármikor korábban. Így a család minden tagja számára egyaránt ajánlható.

Néhány jótékony egészségügyi hatás

A vörös hús egy sor vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, ezek közül néhányat jelentős mennyiségben. Ezek mind fontosak az egészség és a kondíció szempontjából.

Vas - A vas a helyes táplálkozás fontos része, mert az az oxigént szállító vörös vérsejtek képződésének alapfeltétele.

Cink - A cink elengedhetetlen a növekedéshez és elősegíti a sebek gyógyulását. A vörös hús gazdag a könnyen felszívódó cinkben. Egy vöröshúsmentes étrend mellett a cink hiánya még a vasénál is kritikusabb lehet, mert a cink legnagyobb részét húsokból nyerjük.

B-vitaminok- A vörös húsokban többféle B-vitamin rejtőzik. Ezek közül kiemelendő a B12 vitamin, amire a vérsejtek termelődéséhez van szükség, és az idegpályák egészségéhez is hozzájárul. A B12 vitamin csak állati és mikrobiológiai eredtű ételekben fordul elő, tehát, akik kerülik az ilyen ételeket, azoknak vitaminhiányuk keletkezhet. B3-vitamin (más néven: niacin) van a marha-, a bárány- és a sertéshúsban. A B3 a sejtek energia-háztartásáért felelnek és részt vesznek a DNS-lánc kijavításában. Továbbá egy természetes koleszterinszint-szabályozó anyag.

D-vitamin - Ételekből kevéssé lehet D-vitaminhoz jutni; leginkább a napozás során kerül a szervezetbe. A vörös húsból viszont könnyen lehet.

Protein - Elengedhetetlen a növekedéshez, a test karbantartásához és energiát is ad. A protein az aminosavakból származik. Egy hányada testünkben szintetizálódik, de egy másik részét táplálkozásunk során kell bevinnünk. A vörös húsok az aminosavak fontos forrásai.

Szelén - A vörös húsok tartalmaznak szelént, de mennyisége változó. Függ az állatállomány étrendjétől és a talajtól, amin a takarmányt termesztették. Antioxidáns, valamint a pajzsmirigy működéséhez is szükséges.

Egyéb ásványi anyagok - Hús és húskészítmények tartalmaznak hasznos mennyiségű magnéziumot, rezet, kobaltot, foszfort, krómot és nikkelt.

A vörös hússal kapcsolatos tévhitek

Túl sokat eszünk belőle - Pont az ellenkezője igaz: egyre kevesebb a vöröshús-fogyasztás és legtöbb embernél nincs szükség csökkentésre.

A vörös hús növeli a rák kockázatát - Nincs meggyőző összefüggés a vörös hús fogyasztása és a rákos megbetegedések között. A szakértők általában inkább abban értenek egyet, hogy a magas zsírtartalmú ételek és bizonyos főzési metódusok - mint a túlfőzés és a húsok szenesre sütése - a rákkeltő.

A vörös hús növeli a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát- Nincs döntő bizonyíték a vörös hús fogyasztása és a szív- és érrendszeri bajok között. A sovány és nyers vörös húsnak alacsony a telített zsírsav- és nátriumtartalma, és a kutatások inkább a sovány vörös hús kedvező hatását mutatták ki a vér koleszterinszintjére és a vérnyomásra.

A feldolgozott hús kedvezőtlenül hat a kettes típusú cukorbetegségre- A kutatás azt valószínűsítette, hogy a feldolgozott hús nagyarányú fogyasztása  növeli a  2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát  a túlsúlyos emberek esetében, de további kutatásokra van szükség annak megállapítására, hogy mekkora mennyiség rendszeres fogyasztása jár kockázattal, és hogy vajon a tényleges hústartalommal vagy esetleg más felhasznált összetevőkkel áll fenn  ez a kapcsolat.

Húsevőknek magasabb a testtömeg-indexe - Egyes tanulmányok kimutatták, hogy a húsfogyasztóknak nagyobb a testtömeg-indexe a vegetáriánusokhoz képest, de a vegetáriánusok amúgy is jobban figyelnek az egészségükre, beleértve a nagyobb fizikai aktivitást és az egészségközpontú étrend-választást is.

Azonban a tanulmány összefoglalásként azt is megállapítja, hogy a sovány vörös hús hasznos összetevője lehet a fogyókúrás étrendeknek, ugyanis magas fehérjetartalma jótékony hatással bír. 

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2011.03.01 17:20:02Hollandexxonvaldez

    baromság ez az egész.dédszüleim 85-90évig éltek,mangalicát,marhát,csirkét ettek,a napi bor és pálinka is megvolt.
    öreganyám mesélte kislánykorában a 20-as években telente idős bácsikák 80-90évesek jöttek hozzájuk látogatóba,rágták a dohányt,pipáztak,és nem ásványvizzel kinálták őket.

    az egész táplálkozástudománynak nevezett baromságot be kéne tiltani!!!!!

    az egészséges és izletes táplálkozás jegyében lassan 2 éve visszatértem a disznózsirhoz mert az olajon készült pörkölt,gulyás stb az a nyomába se ér!!!!

    az E adalékokról beszéljenek azokat tiltsák be!!!!

  • 2011.03.01 17:44:38neta

    Így van! Nem a hússal van a baj, hanem az antibiotikumokkal, szteroidokkal, vízmegtartó anyagokkal amiket a húsba tesznek, vagy állatokkal megetetnek. Plusz az a sok E betű amit megeszünk

  • 2011.03.01 20:17:48Nűnű

    A mozgás hiányával van a legtöbb baj.
    Lényegében teljesen mindegy, hogy mit eszel, ha sokat mozogsz.

    E adalékok nélkül nem vennél meg semmit sem a boltból. Kicsit nézzél utána, meg gondolkodj el, mielőtt butaságokat beszéltek.

  • 2011.03.01 20:29:24wmiki

    mivel az emberszabásúak anatómiailag növényevők, ezért felesleges a húsfogyasztás, és az állatkínzás

  • 2011.03.01 20:41:25Hollandexxonvaldez

    Wmiki ki mondta neked ezt a hülyeséget???? a csimpánz még szerencse hogy nem tud erről...

    az ember táplálkozási rendszere gyakorlatilag ugyanaz mint a sertésé mely mindenevő.

    mezőgazdasági technikum,állattenyésztés 3.-os tananyag 1990.

    jó én nem győzködlek,ez olyan mintha egy biciklist kéne meggyőznöm róla hogy az autó azért jobb mint a bringa mert nem fáradunk el,zenét lehet benne hallgatni,és nem ázunk meg rajta a xar időben,ezáltal védem vele a saját egészségemet hogy 50év múlva nem leszek izületes.

  • 2011.03.01 20:45:38Hollandexxonvaldez

    Nünü ezelőtt 30éve volt Magyarországon 8,5-9,5 millió db sertés,minden magyar megevett évente egy félsertést.volt 1,0-1,4millió tejelőtehén,minden magyar megivott évente 150-180liter tejet.
    volt 1,7-2,0millió db hizómarha,minden magyar megevett évente 30-35kg marhahúst.
    ezzel szemben ma van:

    4,0-4,2millió db sertés
    0,5-0,6millió db tejelőtehén
    0,8-1,0millió hizómarha

    1985-ben termeltünk 9-10millió tonna gabonát,ma jó ha 4 milliót.

    és akkor még nem adalékoltak.

    adalék nélkül duplaannyink lehetne ha ésszel csinálnánk.

  • 2011.03.01 20:46:46janper

    Hollandexxonvaldez:
    szoval szerinted tiltsuk be a kovetkezoket:

    E300: C-vitamin
    E330: citromsav
    E322: lecitin
    E101: riboflavin (B2 vitamin)
    E440: pektin (zsele)
    E509: kalcium-klorid (meszko)
    E551: homok
    E994: butan (a gaz, amivel sutsz otthon)
    E948: oxigen -- erre gondolom neked semmi szukseged
    E953: izocukor

    Ennyit ertesz ehhez is, meg a statisztikahoz is. Ukanyaink atlag 15 evvel kevesebbet eltek, mint nagyanyaink, es ez csak javul. Tudod, valoszinusegszamitas, kozepiskola, harmadik evfolyam.

    Vagy te szakmunkasba' jartal? :)

  • 2011.03.01 20:48:17janper

    > 20-as években telente idős bácsikák 80-90évesek jöttek hozzájuk látogatóba

    Ja, aki mar addigra meghalt, az nyilvan nem ment at latogatoba. Meglepo modon. Te ebbol azt a tanulsagot vonod le, hogy mindenki 80-90 evig elt. Gratula. :))

  • 2011.03.01 20:53:18Hollandexxonvaldez

    Janper 1690-től megvan a családfám,tudom melyik ősöm,miben halt meg,hány évesen.

    gazdálkodó emberek voltak,és már az 1700-as években is volt olyan felmenőm aki megérte a 85-öt.
    a titok? békésen,stresszmentesen dolgoztak,a saját húst,kaját,bort,pálinkát itták és nem agyaltak rajta hogy be kell menni túlórázni.

  • 2011.03.01 20:58:43janper

    Szoval maximum 100 ember alapjan keszitesz statisztikat. A nagyobb mintakon vegzett statisztikak szerint Europaba, 1700-ban 35 ev volt, nagyreszt a fekete himlonek koszonhetoen, amit azota sikeresen eltuntettunk a fold szinerol, wmiki homeopatias gyogyszereinek koszonhetoen ... oh wait, lehet, hogy masnak. Ez a szam ma kb. duplaja.

    Egyebkent azzal maximalisan egyetertek, hogy a stressz gyilkos.

  • 2011.03.02 19:19:07lüke

    a tudatlanság nagy úr, még vörös húsban is
    s a tudatlanság hosszú életű

  • 2011.03.03 10:51:02egerészölyv

    E509: kalcium-klorid (meszko)

    Súlyos tévedés, a mészkő kalciumkarbonát. Betiltani nem kell, mi lesz a köztéri szobrokkal? A vesében azonban se ő, sem öccse, a klorid nem mutat szépen (bár a vesekő a kibányászását követő első napokban egész szépen csillog). Márpedig E509 állagjavítóként bekerül a noname plázás sajtokba.

    Felsorolhatunk néhány E-t, amelyek fontosak, való igaz. Néhány nácit is, pl. Karajan. És?

SZÓLJON HOZZÁ!

Blogok, amiket olvasunk

SZUBKULT 3 világhírű márka, amit migránsok virágoztattak fel

Három olyan világhírű márka pálfordulását mutatom be, amelyeket a közelmúltban bevándorló tervezők keltettek újra életre.

PSZICHOLIGHT Így állj neki a befejezetlen dolgaidnak

Sok befejezetlen és abbamaradt dolgunk van az életben. Nekem is van vagy féltucat. Egy személyes példán keresztül mutatom be, hogyan gyűrhetjük le ezeket, ha ismerjük az útközben felmerülő buktatókat.

LINGOHOLIC Két szuper trükk német (vagy más) névelőkhöz

Ha sosem értetted, hogyan lehetséges megtanulni minden egyes főnévről, hogy milyen nemű, most mutatok két olyan módszert, ami sokszorosára növeli az esélyeidet!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta