#ÉLETEM

10 tanács a tél végi kocogáshoz

2011. február 13., vasárnap 13:56

Lassan vége a télnek, ezért ideje előbányászni futócipőnket. Ha már biztosak vagyunk, hogy nem fogunk minduntalan elperecelni a jégen, akkor sem kell hűbelebalázs módjára belevágnunk, nem egy hét alatt kell csúcsformát futnunk. Mindegy, hogy rendszeres vagy koca kocogók vagyunk, csak lassan és óvatosan láthatunk hozzá állóképességünk javításához, különben igyekezetünk egy egyébként elkerülhető sérülésen bukik majd el.

Female First magazin tíz pontban gyűjtötte össze azokat a tanácsokat, amikkel a legeredményesebbek lehetünk a futás terén.

Lassú bemelegítés - A legfontosabbak a helyes nyújtási gyakorlatok. Hogy izmaink kipihentek és hajlékonyak legyenek, hogy a bennük lapuló feszültségeket megszüntessük, egyszerűen annyit kell tennünk, hogy finom nyújtásokat végzünk futás előtt és után.

Hideg időjárás - Ez egy veszélyes tényező lehet, mert az izmok lassabban melegednek be, ha szabad levegőn edzünk. A végtagjainkba vért kell pumpálnunk, ehhez meg az kell, hogy öt percig úgy sétálgassunk, hogy kéz- és lábujjainkat mozgatjuk.

Jeges utak - Nagyon vigyáznunk kell a fagymentesnek látszó utakon és ösvényeken: a fekete jég, a futók és járókelők első számú ellensége.

Fokozatosság - Nagyon fontos, hogy óvatosan, lassan készüljünk fel a futásra. Ne erőltessük túl magunkat már az első alkalommal. Így hamarabb érünk el sikert, és hosszú távon is folytathatjuk a futóprogramunkat.

Séta - Ha újonc kocogók vagyunk és úgy érezzük, megerőltetjük magunkat, nyugodtan váltsunk egy kis sétára. A fürge gyaloglás jó felvezető a futáshoz, valamint hatékonyan égeti a kalóriákat és a testet is melegen tartja. Csak egy jó tempót kell kiválasztani ruganyos léptekkel. Viszont a futás és a séta megerőltetheti a térdünket. Ilyenkor válasszunk magunknak jó minőségű térdvédőt.

Légzés - Ha hidegben futunk, a légútaink beszűkülhetnek. Csak annyit kell tenni, hogy egy másodperccel hosszabban tartjuk benn a levegőt és tüdőnkben új légutak nyílnak, ezáltal légzésünk nagyobb hatásfokú lesz.

Kerüljük el a bokasérüléseket - Mivel az utóbbi időben nedves és fagyos volt az időjárás, a bokaficamítás sokkal esélyesebb. Emiatt ne kocogjunk sötétben, hogy nehogy megbotoljunk valami rosszul látható akadályban. Ha lesérülnénk, ne fussunk tovább fájós lábbal. Ha valami fáj, akkor annak baja is van. Kérjünk tanácsot hozzáértőtől, és pihentessük a sérült területet. De a megelőzésnél semmi sincs jobb: hordjunk bokavédőt.

Kerüljük a megfázást - Futás után a testhőmérséklet nagyon gyorsan csökkenni kezd. Ne álljunk le rögtön, hanem még sétálgassunk nagyjából tíz percet, hogy ne görcsöljön be az izmunk a hirtelen megállástól.

Megfelelő cipő és ruha - Más-más évszak más-más ruházatot igényel. Hidegben inkább több könnyebb termóruhát vegyünk fel, mint nehéz, vastag öltözéket. A futócipőre is legyen gondunk: legyen kényelmes és illeszkedjen futási stílusunkhoz.

Rendes étkezés - Ha rendszeresen eszünk, észre fogjuk venni, hogy több energiánk lesz. Ne lógjunk el egy alkalmat sem, de arra is figyeljünk, hogy gyomrunk érdekében teljen el három óra az evésünk és a futás megkezdése között.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2011.02.13 14:52:24pepita ofélia

    Elnézést, én látom, hogy ez elsősorban hölgyeknek szól, de futócipőt nem veszünk elő tél végén, mivel el sem tettük az ősz végén. Én nem mondom, amit két hete csináltunk a futótársammal, mínusz 10-ben futni 25k-t, én sem tartom teljesen normálisnak, de azért enyhe fagyban 5-10 km simán belefér. Plusz, mivel korán sötétedik, napfényben futni csak hétvégén jön össze. (Morcpolip)

  • 2011.02.13 14:56:45cs (mi más)

    Bokavédő tartós használata belépő a boka sérüléséhez, mivel a saját tartószerkezet (inak, ízület, izom) el fogja felejteni a dolgát.

  • 2011.02.13 16:43:24magyar bucó

    A legjobb bemelegítés: meleg helyről nézzük a futóbolondokat. :)

  • 2011.02.13 17:06:38twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX

    A napi 2 es fel, 3 kilometeremhez nem nagyon szoktam bemelegiteni.

  • 2011.02.13 17:08:52schwarzenéger

    Én minden másnap lefutom a minimum 7,5 kilométert!!! :)
    Ez már egy éve így van!!

    Soha nem melegítettem be :)
    soha nem hagytam ki a futónapokat!

    és késő esténként szoktam mindezt!
    fél 10 és éjfél között

  • 2011.02.13 17:49:45snorbi

    @tuzokapocska

    Emellett globálisan le kellene tiltani az ilyen SPAM generáló, szemét oldalakat!!!!

  • 2011.02.13 17:55:36humániákus

    A nagyanyám 60 éves korában fogadalmat tett, hogy minden nap futni fog 5 kilométert. Idén tölti be a 95-öt (ha még él) de fogalmunk sincs, merre járhat.
    Ti mindig adjatok hírt magatokról!

  • 2011.02.13 19:18:01Mylady

    Ja, a bokavédő valóban árt.
    Egyébként télen sem kell abbahagyni a futást, még -5-10 fokban is jólesik. A jég, a szél és az eső az ellenség, ha ezek nincsenek, bátran el lehet menni, csak megfelelően fel kell öltözni.

    Ami kimaradt és fontos:
    lehetőleg kerüljük a betont (rugalmatlan és emiatt nem tesz jót a lábaknak)
    télen a lassabb tempójú, hosszú futásokat kell alkalmazni (alapozás)
    hordjunk sapkát

  • 2011.02.13 23:24:10greencurse

    Részben benne volt az öltözködés, de egy nagyon fontos: nem kell túlöltözni. Attól még, hogy kint hideg van, ha mozogni fogunk, bemelegszünk, főleg ha thermo ruhák vannak rajtunk. (Ha nem, akkor is.)
    Aztán olyan melege lesz az embernek a sok ruha alatt, hogy kibontja magát belőlük, na ott lehet szépen megfázni. Vagy túl melege van, inkább megáll, és megvárja amíg jól lehűl... Izzadtan, vizesen igen szép tüdőgyuszit lehet kapni.

SZÓLJON HOZZÁ!

Blogok, amiket olvasunk

JEGYZETLAP Posztnyár szindróma

Ha csak sóhajtozunk, és utáljuk, hogy vége, egyre nyomorultabbul érezzük magunkat. Négy lépés, hogy a szeptembert is élvezni tudd!

STÍLER Netes szépségdilik: ezeknek ne dőlj be

Ha nem akarsz úgy kinézni, mint egy cirkuszból szabadult bohóc, ne a csodatévő appok képeinek higgy, hanem a tükörnek. Az ugyanis nem halványítja el a bőrhibákkal együtt a sminkedet is.

HOMÁR Fifikás, de bebukott parkolóteszt budán

Jó napot, miért büntetnek meg, ha még a fizetőövezet kezdetét jelző tábla előtt parkolok, a nem fizető zónában? Csak. Parkolócég, 12. kerületi módra.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta