#ÉLETEM

A tehéntejtől jobban fogysz

2011. február 4., péntek 09:14

Az egyik legtöbbet vitatott élelmiszer a tehéntej, amelyik egyes vélemények szerint emészthetetlen, más vélemények szerint tápanyagdús és egészséges. A kalciumon kívül még számos más vitamin, ásványi anyag miatt érdemes innod, akár tejes kávé, kakaó vagy éppen joghurt formájában - legalábbis az kutatásokon alapuló Nestlé Életmód Iránytű szerint.

A tej az egyik legnagyobb tápanyag-sűrűségű élelmiszer, amely a szénhidrátok, fehérjék, zsírok, vitaminok és ásványi anyagok jellegzetes keverékét tartalmazza.

Magyarországon évente és fejenként mintegy 160 liter tejnek megfelelő tejet és tejterméket fogyasztanak el az emberek. Ez a mennyiség körülbelül fele az uniós átlagnak, ugyanakkor hazánkban az önmagában elfogyasztott tej mennyisége évente fejenként 63 liter.

A betegség megelőzésére

A tej több mint tíz olyan alapvető tápanyagot tartalmaz, amelyek segítik az egészség megőrzését és a betegségek megelőzését. Ezek a következők: kalcium, D-, B2-, B12-, A-vitamin, niacin, kálium, foszfor, jód, fehérje. A felsoroltakon túl – a tejzsír mellett – a tej magnéziumot, cinket és C-vitamint is tartalmaz. A kiegyensúlyozott étrend részeként egy adag (240 ml) tej energia- és tápanyagtartalma bármely életkorban hozzájárul a szervezet egészségének megőrzéséhez.

A kalcium felszívódása

Az emberi szervezetben legnagyobb mennyiségben jelenlevő ásványi anyag a kalcium, amelynek 99%-a a csontokban és a fogakban található. Az erős csontozat és fogazat megőrzéséhez minden életkorban szükség van a megfelelő kalcium-tartalmú élelmiszerek fogyasztására.

Emellett az is fontos, hogy már kisgyermekkorban elkezdődjön a kalciumban gazdag ételekkel való ismerkedés, mivel ezek alapozzák meg az erős csontrendszer és fogazat kialakulását, és segíthetik olyan, idősebb korban kialakuló krónikus betegségek megelőzését, mint például a csontritkulás.

Egy közelmúltban folytatott kutatás szerint napi 1 gramm (1000 mg) kalcium fogyasztása 25-30%-kal csökkenti a csípőtörés kockázatát az időskorú lakosság körében. Számos kalciumtartalmú élelmiszer létezik, de nem minden kalciumforrást hasznosít szervezetünk egyenlő mértékben.

Miben van kalcium?

Fontos kalciumforrás például a tej, a tejtermékek, a mandula, a spenót, a mák, dió, a brokkoli és más zöld leveles zöldségfélék, a kalciummal dúsított gyümölcslevek, tofu és egyes gabonapelyhek, valamint az ásványvizek és a halak.

A legmagasabb biológiai hozzáférhetőségű kalciumforrások a tej és a tejtermékek, különösen a savanyított tejtermékek mint a joghurt és kefir, hisz a kalcium felszívódását a savas közeg elősegíti.  A természetes eredetű, sok kalciumot tartalmazó ételek fogyasztásának további előnye, hogy más tápanyagokból (fehérjékből, szénhidrátokból, magnéziumból, foszforból, káliumból, cinkből, D-vitaminból, tiaminból és riboflavinból) is többet veszel magadhoz általuk. Azok, akiknek az étrendje kevés kalciumot tartalmaz, nagy valószínűséggel az előbb említett esszenciális tápanyagokból is keveset fogyasztanak.

A tejfeldolgozás

A feldolgozott tej 85–90 %-a Holstein típusú marháktól származik, ez a típusú szarvasmarha adja ugyanis világszerte a legtöbb tejet annak ellenére, hogy tartása nem igényel különösebb körülményt.

Egyes országokban a lefejt tejet pasztörizálják, homogenizálják, majd dúsítják, mielőtt az a fogyasztók asztalára kerülne. A pasztörizálás során a tejet meghatározott ideig magas hőmérséklettel kezelik. Ez az eljárás elpusztítja a baktériumokat és meghosszabbítja az ital eltarthatóságát anélkül, hogy különösebben megváltoztatná a tej tápanyag-összetételét.

A homogenizálás során a zsiradékot felaprózzák és egyenletesen eloszlatják a tejben, aminek köszönhetően sima és egyenletes állagú italt kapunk. Mivel a tej minőségét és összetételét leginkább a tehén tartásának körülményei és azok közül is leginkább a takarmány minőségi összetétele határozza meg, a különböző minőségű és tartalmú tejeket néha vitaminokkal
(A- és D-vitaminnal), hozzáadott fehérjével vagy kalciummal dúsítják. A dúsítási folyamat, amely elsősorban Észak-Amerikában bevett eljárás, biztosítja a tej magas tápanyag-sűrűségének megőrzését.

A tej jótékony hatásai

Napi három pohár tej vagy három adag tejtermék elfogyasztása jótékony hatású az egészségre és segíti a betegségek megelőzését, felvértezi az immunrendszert. Kutatások igazolják, hogy szerepet játszanak a csontritkulás megelőzésében, a szív- és érrendszeri betegségek és a vastagbélrák kockázatának csökkentésében, az inzulin-rezisztencia (cukorbetegség) enyhítésében és segítik az ideális testsúly megőrzését.

  1. Szív- és érrendszeri betegségek: Ezek a megbetegedések a szív artériáiban kialakuló vérrögök miatt csökkenő véráramlással járnak. A rög akadályozza a szívizomzat vér- és oxigénellátását, ami a magas vérnyomás, a szívinfarktus és a stroke kockázatát hordozza. Kutatási eredmények szerint az alacsony zsírtartalmú és a zsírszegény tej, illetve tejtermékek fogyasztásával csökken a szív- és érrendszeri betegségek kialakulási valószínűsége, azaz csökken az LDL-koleszterin szintje, javul a vér koleszterin-összetétele, csökken a homociszteinszint és a vérnyomás.
  2. Vastagbélrák: A rákos elváltozás a vastagbélfal sejtjeinek kóros túlburjánzásával jár. A legújabb kutatások szerint a tej és a tejtermékek fogyasztása jelentősen le tudja lassítani a vastagbél hámsejtjeinek osztódását, és ezzel csökkentik a betegség kialakulásának veszélyét.
  3. Inzulinrezisztencia: Az inzulin a véráramban levő cukrok átalakításához szükséges, továbbá segíti a sejtek energiatermeléséhez szükséges cukor felvételét. Az inzulinrezisztenciában szenvedő emberek véréből a cukor nem jut be a sejtekbe, ami hiperglikémiát okoz, ez pedig 2-es típusú cukorbetegséghez vezethet. Kutatási eredmények szerint a tej- és tejtermék-fogyasztás segíti az inzulinrezisztencia megelőzését. Egy vizsgálatban azoknál a túlsúlyos személyeknél, akik a napi ajánlott tej- illetve tejtermék-mennyiség másfélszeresét fogyasztották, 70%-kal kisebb eséllyel alakult ki inzulinrezisztencia.
  4. Az ideális testtömeg megőrzése: Az elhízás világszerte egyre komolyabb egészségügyi problémákat okozó népbetegség. A világ számos fejlett országában 50%-os vagy ennél is nagyobb a túlsúlyos vagy elhízott emberek aránya. E növekvő arány miatt egyre több és több pénzt igényel a testtömeg-növekedéssel járó egészségügyi problémák kezelése. Több ellenőrzött klinikai vizsgálat azt mutatta, hogy a tejen és tejtermékeken alapuló, alacsony energiatartalmú étrenden élő túlsúlyos és elhízott személyek gyorsabban fogytak, mint azok, akik pusztán csökkentett kalóriatartalmú ételeket fogyasztottak. Habár a folyamat pontos háttere még nem ismert, úgy tűnik, a tej és a tejtermékek segíthetik az ideális testtömeg és testzsír-arány megőrzését.
  5. Csontritkulás: Az elsősorban a felnőtt lakosságot érintő probléma során lecsökken a csont szervetlen állománya, amit az okoz, hogy ez az állomány nem fejlődik kielégítően a kamaszkor időszakában. A betegség a csontok gyengülésével jár, ami növeli a csonttörések kockázatát.  A tejjel és tejtermékekkel  felvett  kalcium csökkenti a csontritkulás kialakulásának esélyét idősebb korban. A kalciumot a betegség kezelésére is használják. A legtöbb esetben a csontritkulás megelőzhető, ha valaki egész élete során megfelelő mennyiségű kalciumot fogyaszt és testtömeg-növelő gyakorlatokat (pl. lendületes séta, kocogás, erőnövelő edzés) végez.

Tejcukorérzékenység

Tejcukor-érzékenység (laktózintolerancia) esetén a szervezet nem képes előállítani a tejcukor (laktóz) lebontásához szükséges laktáz enzimet. Ez az anyagcserezavar gyakrabban jelentkezik az afrikai, ázsiai és a mediterrán lakosság, valamint az amerikai őslakosok körében. A tejcukorérzékenyeken kis mennyiségű tejtermék (nemcsak a tehéntej, hanem más állatok teje esetén is) fogyasztása után nem feltétlenül jelentkeznek a betegség tünetei. A tejcukorérzékenyek általában kis mennyiségben fogyaszthatnak tejet, csökkentett laktóztartalmú tejet, továbbá szintén fogyaszthatják a legtöbb sajtot és joghurtot. Javasolt, hogy azok is próbálkozzanak meg óvatosan a tejtermékek fogyasztásával, akiknél felmerül a tejcukor-érzékenység gyanúja, annak érdekében, hogy megtudják, mely tejtermékeket és milyen mennyiségben fogyaszthatnak a tünetek megjelenése nélkül.

A tejeskávé

A tej hozzáadásával készült italok, mint például a cappuccino, caffé latte és kakaó az egyik legjobb lehetőség a kalcium tejjel történő bevitelére. Egy adag (240 ml) a napi kalciumbevitel 25 %-át képes fedezni.

A koffein és a kalcium: Tudományos felvetések szerint a koffeinfogyasztás a szervezet kalciumvesztését fokozza. Azonban azoknak a nőknek a csonttömege, akik naponta legalább egy adag (240 ml) tejet elfogyasztottak, nem változott. A kávét tartalmazó italokhoz kevert tej pótolhatja a szervezetből kiürülő kalciumot.

A Nestlé svájci kutatóközpontjában három különböző kávézási szokással rendelkező csoportot vizsgáltak. Az eredmények a tejes és az édes kávékülönlegességek híveinek sem okoztak csalódást: bebizonyosodott ugyanis, hogy a tej, a cukor és a krémező hozzáadása nem rontja a kávéban található értékes antioxidánsok felszívódásának hatékonyságát.

Új típusú tejek

A boltok polcain ma már több különböző tej közül választhatsz. A piacon már kapható szójatej, rizstej, mandulatej, kókusztej, birkatej és kecsketej is a megszokott tehéntej mellett. A növényi alapú tejtermékek nagyszerű megoldást jelentenek a tejcukor-érzékenyeknek és azoknak, akik számára az állati tej fogyasztása emésztési vagy egyéb (allergiás) panaszokat okoz. A növényi termékek íze nem hasonlít a tehéntej ízére, és élvezeti értéküket gyakran utólag édesítik, különösen az ízesített változatokat (például vanília-, csokoládéízűt). A növényi készítmények nem rendelkeznek a tehéntej kivételes tápanyagtartalmával sem. Ezeket a tejeket sokszor vitaminokkal és tápanyagokkal (például kalciummal) dúsítják, annak érdekében, hogy tápértékük megközelítse a természetes tehéntejét.

Forrás: Nestlé Életmód Iránytű

A folytatásban növényi tejeket tesztelünk, amelyekkel tehéntej-szkeptikusok pótolhatják a tejet.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2011.02.04 10:12:06Netszamuráj

    Szójatej, rizstej, mandulatej, kókusztej: maradjunk annyiban, hogy ez nem tej. Attól még, hogy fehér, köze sincs hozzá.

    Sajnos mostanában én is egyre kevésbé tudom meginni a tejet, de a fentiek egyáltalán nem jelentenek alternatívát. Ahogy a csökkentett laktóztartalmú tejtermékek (pl. Magic Milk) sem, ugyanis ihatatlan ízűek.

  • 2011.02.04 10:34:38Figyel Castro

    Nem is tudom, mi lenne valam, ha nem tudnám meginni. Nagyon drukolok, hogy ez sose forduljon elő, nagyon szeretem!

  • 2011.02.04 10:44:38Nűnű

    Anyám tejcukorérzékenység miatt gyakorlatilag alig fogyaszt tejet, tejterméket is csak erősen módjával. És 56 évesen nics csontritkulása.
    A tej felnőtteknek nem való. Nincs is annál büdösebb, mint amikor megiszol egy jó nagy bögre tejet, ami elkezd rohadni benned, és olyan szagok jönnek elő belőled, hogy nem lehet előtted megállni beszélgetni.
    Érdekes, hogy a csontritkulás is olyan országokban a legelterjedtebb (USA, skandináv országok), ahol sok tejet isznak.

  • 2011.02.04 12:00:04Yuriko

    Pici pontosítás: a szarvasmarhák Holstein-fríz fajtájúak és elég érzékenyek, főleg a nagy tejhozam miatt, így tartásuk igenis megkövetel "különösebb körülményeket".
    Valamint birkatej nincs, juhtejnek hívják. :)

  • 2011.02.04 14:30:15Zöldegér

    Az azért ugye mindenkinek megvan, hogy amit a boltban veszünk, az nem az a tej, amit kifejnek a tehénből, bár a cikk ezt sugallja. Pláne nem még ennek a tejnek isten tudja mivel "dúsított" (??) változata. A tejecskét igenis rendesen lefölözik, és ezután pasztőrözik stb.

  • 2011.02.04 14:52:44Anatómus

    Ez mind nagyon jó lenne, ha a mai tehenek nem lennének teletömve laktotrop(tejserkentő) és növekedési hormonokkal, ugyanis különben nem tudnának ennyi tejet adni. És a takarmány összetétele (szója, kukorica)is kórosan megemeli a gyulladáskeltő omega-6 zsírsavak arányát. Ez a pár tény pedig már elegendő ahhoz, hogy az ember legalábbis kételkedjen a nagyüzemi marhatartásból származó tejek jótékony hatásában. Illetve a itt a bio-cimke sem garancia az egészséges beltartalomra. Persze, rengetegen vannak, akiknek semmi bajuk, valószínűleg ők azok, akik a fogyasztói társadalom "mérgeit" is túlélik és biztosítják a humán faj fennmaradását... míg a gyöngék szépen kiszelektálódnak és cukorbajuk, magas vérnyomásuk, mindenféle gyulladásos betegségük és daganatos betegségeik lesznek.

    Tejet lehet inni, Nűnű, mert sokan vagyunk, akikben kialakult és akikből nem veszett el a laktáz-rendszer, valamint a büdösség nem indok erre, mert akkor fokhagymát sem szabadna enni. Amikor pedig az önjelölt tápláléktudósok azzal jönnek, hogy a tejivás azért káros, mert fajidegen fehérjét fogyasztunk, akkor leginkább csak kacarászni lehet, hogy ne tessen már a kannibalizmust reklámozni, mert csakis fajidegen dolgokkal táplálkozunk.

    Ami a növényi tejpótlókat illeti, ki a fene akar rizsporos napraforgóolaj-emulziót inni, amúgy sem ártana leszokni a magas omega-6 zsírsavtartalmú olajokról (ebben kivételesen még Szendi Gáborral is egyetértek).

SZÓLJON HOZZÁ!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta