#ÉLETEM

Szendi Gábor: Titokban néha hősnek érzem magam

2010. november 12., péntek 07:37 |

Szendi Gábor szereti kihúzni a gyufát, kiverte a biztosítékot már a pszichológusoknál, a gyógyszergyártóknál, és legutóbb - a paleolit étrendet igazoló, az orvosok többsége által el nem fogadott vagy elavultnak ítélt kutatási eredmények citálása folytán - a kardiológusoknál is. Most közösen főztünk vele, közben megismerhettük a homoszexualitásról és az autizmusról alkotott meglehetősen eredeti elképzeléseit is.

Szendi Gábor és Mezei Elmira hamarosan megjelenő, a paleolit étrenden alapuló szakácskönyve apropóján a kiadó közös főzésre invitált. A rendhagyó sajtótájékoztatón kaptunk köpenyt, és kést a kezünkbe, hogy legyen mivel szeletelni az almát.

Az étel egyébként jó volt

Amíg az étel készült, felfrissítették tudásunkat a paleolit életmódról, így megtudhattuk, hogy a gabona, a hüvelyesek, a cukor és a tej rossz-rossz-rossz, a hús, a zöldségek és a gyümölcsök kizárólagos fogyasztása azonban megóv minket a betegségektől, illetve hogy a magas koleszterinszint egyáltalán nem ártalmas, sőt, ha túl alacsony, nagyobb eséllyel leszünk öngyilkosok. A kutatások hitelességét, melyekre Szendi Gábor klinikai szakpszichológus, a paleolit életmód elkötelezett híve és hazai apostola hivatkozott, nem volt illendő feszegetni, és többször megkaptuk azt is, hogy ha nem tetszik, ne kövessük ezt az étrendet, ő aztán senkit sem akar meggyőzni. Ez kissé okafogyottá tette az eseményt, de legalább kihasználhattuk az alkalmat, hogy néhány olyan kérdést tegyünk fel Szendi Gábornak, melyek régóta gyötörtek minket. Az étel egyébként jó volt.

Főzés közben arról is beszélt, hogy a természeti népek várható élettartama jóval magasabb, és hogy náluk nem ismert betegség a rák. Ezt érdeklődéssel hallgattam, tekintve, hogy Japánban a legmagasabb a várható élettartam, ahol az ön által népszerűsített paleolit életmód szerint fekete listára tett rizsből rengeteget fogyasztanak...

Nem.1962 és 2002 közt az egy főre eső napi 1000 kalóriányi rizsfogyasztás 618 kalóriára csökkent le, azaz majdnem a felére. Egy ilyen átlag úgy szokott kijönni, hogy vannak, akik alig esznek rizst (ők azok, akik egészségesek), és lesznek, akiknek ez a fő tápláléka. Mint mindenhol, Japánban is sokféle réteg él, sokféle táplálkozási szokásokkal, tehát nem mondható, hogy mindenki kevés rizst fogyaszt, hanem az egészségtudatos rétegre értem ezt. Íme egy grafikon, amelyiken pontosan látszik, hogy az átlagos rizsfogyasztás rohamosan csökken, a tengeri eredetű élelem fogyasztása pedig nő.

per capita per year supply

És mi a helyzet az afrikai országok lakosaival? A várható élettartamuk sokkolóan alacsony.

De honnan tudja, hogy mibe halnak bele? Sem én, sem bárki, aki egy kicsit is tájékozott az antropológiában, az nem tekinti a természeti népek élőhelyének az éhező, népirtástól, kiskirályoktól és diktatúráktól szenvedő, túlnépesedő Afrikát. A megnyomorított afrikaiak senki fejében nem modelljei a paleolit táplálkozást folytató természeti népeknek.

Ha megnézzük az amerikaiakat, hogy a lakosság 64%-a túlsúlyos, akkor megerősítve látom, hogy a nyugati modell nem működik. Tartják azt az alapelvet, hogy amíg az étel az ember előtt van, egye meg. A természeti népek és a nyugati népek tápláléka között van egy jelentős különbség: a természeti népek tápláléka alacsony kalóriasűrűségű, a nyugati népeké magas kalóriasűrűségű.

A gabonaevés olyan, mint a cigi

A teljes kiőrlésű gabona csak hajszállal jobb, mint a finomított fehér liszt, a gabonafogyasztás igazi ellentétje a gabona nem fogyasztása. Korábban két részes cikkünkben kritikus szemlélettel összefoglaltuk Szendi Gábor táplálkozáselméletét. Itt olvasható.

Vegyük mondjuk a zöldséget meg a kenyeret. Az egyik tömény kalória, a másikban ritka a kalória. Ha valaki a természetes környezetében található ételekből annyit eszik, hogy kipukkad a hasa, akkor sem tud annyit enni belőle, hogy rohamosan hízásnak induljon. A nyugati ember ilyen étrend mellett akkor tudna karcsú és egészséges maradni - ehhez lennének még más megjegyzéseim is, de most pusztán ezt a kalóriamodellt figyelembe véve -, ha állandóan koplalna és állandóan éhes lenne.

Amikor valaki lassan felszívódó szénhidrátokat fogyaszt - vagy például sok húst -, ezek lassan emésztődnek, a hús és a zsír laktat. Mivel a nyugati étrend tele van gabona alapú szénhidrátokkal, amik gyorsan felszívódnak, nagy kalóriájúak, előbb megugrik, majd lezuhan a vércukorszint. Ezért nem bírja ki a nyugati ember a következő étkezésig. Mert megéhezik közben. Emiatt szoktak rá az emberek, hogy csokiznak, sütiznek, mert a főétkezések között annyira leesik a vércukorszintjük, hogy jön a két étkezés közötti rágcsálás. Lehetne arról is beszélni, hogy mi van a táplálékban, meg hogy a középkorban is ezt ették. Ez igaz. De egészen a XIX. századig egy egészen más típusú gabona volt ismert. Abban a glutén sokkal kevesebb volt. A nemesítések révén előállítottak olyan gabonaféléket, amelyeknél az volt a cél, hogy nagy gluténtartalmuk legyen.

Az ön által említett, korábban használt fajták, és a mai, nemesített fajták közötti különbségről honnan lehet tudni?

Még Egyiptomban is találtak gabonamagvakat, a nemesítés folyamata is jól ismert dolog. Nem arról van szó, hogy egy mai agrármérnök vagy botanikus ne tudná, hogy milyen volt az akkori vonal.

Ön mióta él a paleo életmód szerint?

Olyan másfél, két éve, de már előtte is korlátozott mértékben ettem csak kenyeret. Illetve csak speckó kenyeret.

Az miben volt más?

Alacsony glikémiás indexű kenyeret ettem.

GI, vagyis a glikémiás index

"A glikémiás index (GI) eredetileg a cukorbetegek ajánlott étrend betartásának megkönnyítését szolgálta. Mivel önmagában egy élelmiszer, az étel szénhidráttartalma még nem ad elég információt arról, hogy az a cukorbeteg számára előnyös-e vagy, hogy milyen mennyiségben ajánlható, fontos tudni azt is, hogy annak elfogyasztása hogyan befolyásolja majd a vércukorértéket. A GI így azt fejezi ki százalékban, hogy a vizsgált szénhidráttartalmú élelmiszer, étel, ital milyen mértékű étkezést követő vércukoremelő hatással bír a szőlőcukor (glukóz) vércukoremelő hatásához képest.

Minél magasabb ez az érték, annál nagyobb mértékű a vércukorszint ingadozása. Ezért ha például már a hypoglikaemia tünetei jelentkeznének (pl. gyengeség, fejfájás, koncentrációs problémák, hideg veríték, remegés), rostban dús korpás keksz vagy zsírban gazdagabb tejcsoki helyett jobban járunk a már említett cukros üdítő, gyümölcslé, szőlőcukor elfogyasztásával. Ez hirtelen rendbe tesz minket, de mivel számítanunk kell arra, hogy az így megdobott vércukorszint az inzulin hatására ismét le fog esni, minél előbb együnk valami „normális" ételt is, például egy sajtos (teljes kiőrlésű) szendvicset, valamilyen mártásos tésztafélét, mellé nyers salátafélét, gyümölcsöt, amelyek rosttartalma most ismét jól fogni jönni. Emiatt érdemes tudni, hogy mely tényezők határozzák meg leginkább a GI-t."

Forrás

Meglepve olvastam, hogy ön úgy nyilatkozott,  az autisták állapota összefüggésben van a táplákozással.

Pedig ez egy elég közismert dolog. Több irányzat is képviseli ezt az álláspontot, és ki is fejlesztettek számukra egy étrendet, ami nem más, mint a paleolit táplálkozás, csak ők másképp hívják. Az autizmus végül is egy gyűjtőfogalom. Kétségtelen, hogy ha valakinek például a magzati élet során valamilyen fertőzésen átesett a mamája, és ezért lett autista, arra ez nem vonatkozik. Azt szoktuk mondani, hogy érdemes megpróbálni. Az autizmus egyik modellje, tulajdonképpen ez az autoimmun modell, hogy a csecsemők bélfala egyébként is áteresztő, ezért nem mindegy, hogy mikor kezdenek száraz tápot vagy az anyatejen kívül mást adni nekik. Az autista gyerekeknél a bélfalon átjutó fehérjék eljutnak az agyba, és ott okoznak valamilyen autoimmun reakciót.

Ön azt állítja, hogy az autista gyerekek nem autistának születnek, hanem a fejlődésük során válnak azzá?

Ez egy nehéz kérdés, mert minden ilyen dolog genetikai háttere meglehetősen bizonytalan, és vannak olyan érdekes megfigyelések, hogy ha a születési sorrendet nézzük, akkor az elsőszülöttek között feltűnően gyakori az autista, viszont a sokadik fiú körében a homoszexuális. Ha egy anya sok fiút szül, elkezd mindegyikre másként reagálni, tehát megjegyzi, hogy neki fiúgyermeke már volt. Na most az autizmust szokták úgy is tekinteni, mint a férfi minőség szélsőséges megnyilvánulása.

Nem összemosva a két dolgot, ez nagyon hasonlít a pszichopátiára, aminek nem az az evolúciós előnye, hogy a pszichopata leszúr bárkit, hanem, hogy nem szorong, érzelemmentes. És az intelligens autista sajátja is az érzelemmentesség. Nem akarom összemosni a két dolgot, de ennek az egyik evolúciós előnye ez lehet. Az elsőszülött fiú úgy van megteremtve, hogy ne egy lágyszívű kis valaki legyen, a sokadik szülöttek pedig már valószínűleg nem szaporodásra vannak tervezve, hanem arra vannak kitalálva, hogy az idősebb testvéreiket tudják támogatni. Vagy legalábbis ne legyenek riválisok a szaporodásban. Egy homoszexuális kisöccs nem lesz a bátyja riválisa.

Ön gyakran említi a flow-élményt, azt az örömérzetet, melyet akár az elmélyült munka is kiválthat. Az nem merült még fel önben, hogy esetleg éppen ennek az örömérzetnek a hajszolása vezeti önt is? Ezért téved gyakran ilyen sokféle területre, és áll elő nagyon eredeti, provokatív feltételezésekkel?

Hát nem. Szeretek flow-ban lenni,  de igazság szerint nagyon sokszor fárasztó ez.

Azért, mert általában - a teóriáira adott reakcióként - ellenállással találkozik?

Nem, nem, az nem szokott érdekelni. Arról van szó, hogy a gondolkodást az ember nem tudja abbahagyni. Az ember élete nem flow-élményről flow-élményre halad, hanem mondjuk elvállal egy előadást vagy elvállal egy könyvet, és akkor utána a munka rengeteg szenvedést is jelenthet. Napi 16 órát írni egy hónapon át nem azt jelenti, hogy állandó flow-ban üldögélek otthon, hanem rengeteg erőfeszítést, kitartást igényel.

Titokban néha egy hősnek szoktam érezni magam, de nyilván sokmillió ilyen hős él még a bolygón, akik egyszerűen bírják a gyűrődést, ami azzal jár, ha az ember kitartóan dolgozik. Én általában unom azt, amikor ugyanarról kell beszélnem. Például épp a paleolit táplálkozás kapcsán: amikor felkérnek, hogy tartsak róla előadást, akkor azért fárasztó felkészülnöm, mert nem akarom még egyszer ugyanazt elmondani. Ilyenkor még jobban utána járok, újabb adatokat kutatok föl. És ez nem flow-élmény. De azt látom, hogy csak azoknak sikerül valami is, akik bírják ezt a frusztrációt.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2010.11.12 09:09:24tombadillo

    Egy szórakoztató csávó, akinek egyéni (legalábbis nekem laikusként úgy tűnik) gondolatai vannak,de amúgy messze nem győzött meg.

  • 2010.11.12 09:15:36Franky4fingers

    Összességében azt gondolom, hogy az a hasznos ezekben a fajta diétákban, hogy azokat az embereket, akik bőven túlsúlyosak, nem mozognak ráveszi arra, hogy EGYÁLTALÁN odafigyeljenek, hogy mit esznek.

    Ugyanis egy folyton csokit zabáló ülőmunkát végzőnél, aki este tizenegykor betolja a velőspacalt, az is sokat jelent, ha az étkezései rendszerbe kerülnek és kevesebbet eszik/nassol.

    Az egy más kérdés, hogy mindezt betudni a vércsoport/paleo/Atkins akármi diéta mindenhatóságának az kamu. Viszont az embereknek kell a marketing, kell a biztatás, úgyhogy összességében nem okoz kárt az ilyen.

  • 2010.11.12 09:21:41mátéé

    Ártani nem árt. Aki hisz benne, annak szerintem jobb lesz. Voltak ennél nagyobb baromságok is a történelemben.

    Csatlakozom az előttem szólóhoz: ha valaki semmi mást nem csinál, csak mielőtt megvenne/megenne valamit, bármilyen szempontból végiggondolja a dolgot, az már sokat segíthet.

  • 2010.11.12 09:39:58makkoska

    Ez az ember elmebeteg. Már a szeme se áll jól...

  • 2010.11.12 09:40:34will

    A pasinak nem kis hátszelet biztosít, hogy Sting promózza. Biztos ismeritek ti is azt a számot, hogy "Szendi Gábor presszót vesz.."

  • 2010.11.12 09:44:22Irise

    Vicces ficko.

  • 2010.11.12 10:04:10mohácska

    ott hagytam abba az olvasást, amikor kijelenti, hogy Japánban alig esznek rizst és "honnan tudja, mibe halnak bele Afrikában". Ez kb. Kiszel Tünde féle szellemi szint és érvrendszer, egy szakpszichológustól nem ezt vártam.

  • 2010.11.12 10:05:38Anyája

    will, Mostanáig azt hittem, Sting azt énekli: "Szentmihályon diszkó lesz"

  • 2010.11.12 10:24:14hotaru

    "A kutatások hitelességét, melyekre Szendi Gábor klinikai szakpszichológus, a paleolit életmód elkötelezett híve és hazai apostola hivatkozott, nem volt illendő feszegetni, és többször megkaptuk azt is, hogy ha nem tetszik, ne kövessük ezt az étrendet, ő aztán senkit sem akar meggyőzni. Ez kissé okafogyottá tette az eseményt, de legalább kihasználhattuk az alkalmat, hogy néhány olyan kérdést tegyünk fel Szendi Gábornak, melyek régóta gyötörtek minket. Az étel egyébként jó volt."

    Na hát, ez a rész a "kedvencem". Ezt a majdnem lesajnálást... pfff.
    De pont ebben van benne, hogy nem kötelező ezt a fajta "diétát" követni. Aki akarja követi, aki nem, az nem. Én sem akartam elhinni először, h lehet benne igazság. Aztán egy próbát megér alapon hamar meggyőzött.

    Szendinek meg megvan a maga érdekes stílusa. Ami nem baj, mert semmit sem tukmál senkire, csupán nem az eddig általánosan elfogadott véleményen van egy csomó témában. Akár egyetért vele valaki, akár nem, arra mindenképp hasznos, hogy felkavarja az állóvizet és gondolkodásra késztessen... amúgy is lusta az emberek többsége gondolkodni.

  • 2010.11.12 10:32:01Nick the dick

    @mohácska:
    Egyet értek. Ez a Japánban alig esznek rizst elég durva volt. Amikor utoljára arra jártam, nekem nem úgy tűnt.
    Sőt, mivel voltam közép Afrikában is, láttam, hogy mibe halnak bele. Hát nem a sok szénhidrátba.

  • 2010.11.12 10:32:26Mikrobi

    Köszönöm, sokat tanultam.

  • 2010.11.12 10:37:36kewcheg

    Gabona sokféle van.Az rendben, hogy a mai búzát hanyagoljuk, de ott van ügye a köles, meg a hajdina (mondjuk ez nem is igazán gabona)vagy akár a darált kukorica. Ezek szerintem tökéletesen ehetők...

  • 2010.11.12 10:38:23Mikrobi

    will: azt nem a Police énekli?

  • 2010.11.12 10:42:02Pannon Puma

    ez sokkal komplexebb dolog annál, mint hogy azt mondjuk, ha ezt meg azt eszel, jó lesz neked.

    ez a paleolit-téma nagyjából olyan, mint amikor a kutyát a 10ezer évvel ezelőtti feltételezett valaminek a farkas leszármazottja megfigyelésével alkotunk elméletet a kutyáról. totál figyelmen kívül hagyja azt a párezer évet...

  • 2010.11.12 10:47:00hatláb

    az nem a "paleolit" táplálkozás műve, hogy a kalóriaszegény kajától nem hízik az ember

  • 2010.11.12 11:11:46Patrick Bateman

    Attól, hogy eleink hatmillió éven keresztül a susnyásba szartak és az eső fürdette őket, a vízöblítés és a zuhany remek találmány, és sokat köszönhetünk nekik a várható élettartam növelése tekintetében. Az "azt ették, ami előttük volt" argumentumból semmilyen módon nem következik az, hogy az ne lenne ugyanolyan jó, (vagy akár jobb) ami nincsen előttük. Más és más volt egy tundrai vadász és egy pápua varázsló étlapján. Hősünk összeszedte a jelentősebb modern dietetikai divatok összes közhelyét (szénhidrátgörbe, kalóriasűrűség stb), és melléragasztott egy sokadik ideológiát.

  • 2010.11.12 11:52:23mátéé

    Pannon!
    Pont az a lényeg, hogy ez a pár ezer év olyan kevés, hogy valóban figyelmen kívül lehet hagyni. Arról van szó, hogy ettünk pármillió évig valamit, és aztán egy olyan 12-6 (attól függ, hogy mikor indult be a növénytermesztés) ezer éve mást. És ez nagyon kevés idő arra, hogy ráálljon a szervezetünk - ha ehhez még hozzávesszük, hogy répacukrot még 200 éve sem eszünk, akkor látható, hogy ez hogy törpül a milliókhoz.

    Patrick!
    Persze nem következik, de ezzel együtt tény: a gabona ennek a Homo Sapiens nevű állatfajnak nem az alaptápláléka. És állatok is át tudnak állni más táplálékra - Óriás panda - de az nem megy egy-két ezer év alatt.

    Magam is tudok ellenérvet hozni, persze, az átlagéletkor rohamosan nő, tehát olyan nagyon szarul nem táplálkozhatunk...

  • 2010.11.12 11:52:57Pumakölyök

    Minden diéta azzal foglalkozik (nagyjából), hogy mit és mennyit egyél. De könyörgöm, az miért nem érdekes, hogy KI eszik? Pl. lehet hogy valakinek 'egészséges' a tej, másnak meg a narancslé. Ha mindenképpen nekem kellene megfogalmazni mit együnk, akkor azt mondanám, amit meg tudunk emészteni. Az én gyomrom nem válogatós, megyek is és alaposan leterhelem.

  • 2010.11.12 11:54:50nexialista

    mivel a különböző étrendek azokat segítik, akik hisznek benne, nyilvánvalóan a tudatosság számít

    szóval egyetek sok virágot

  • 2010.11.12 12:02:33James May

    A paleolit ember étrendjének gondolom részét képezte a KÁVÉ is, persze tej és cukor nélkül, ahogy Szendi Gábor issza a képek tanúsága szerint :P

  • 2010.11.12 12:19:29Patrick Bateman

    mátéé: "a gabona ennek a Homo Sapiens nevű állatfajnak nem az alaptápláléka". A medve is eszik gabonát. Olyan nincs, hogy "alaptáplálék". Bizonyos anyagok vannak, amelyeket be kell vinni a szervezetbe, mert szükségesek az anyagcseréhez. Ha ezek megvannak egy élelmiszerben, és mellette nincsenek olyanok, amelyek mérgezőek lennének, akkor az az élelmiszer "alaptáplálék".

  • 2010.11.12 12:30:47Bambusznyárs

    Sok mindenben igaza van, ám jó néhány dolog biztosan további változtatásra szorul. Ilyen például az, hogy igenis keveset kell enni, és a nagyon sok hús és zsír evése egészségtelen, legfeljebb a "még mindig jobb mint konzervkaját enni" kategóriába tartozik.
    Aki egészségesen akar élni, annak fegyelmezetten és megszorításokkal, nem túl sokat, friss és jó minőségű ételekből kell összeállítania az étrendjét.

  • 2010.11.12 12:34:04ehhh

    az, hogy a természeti népeknél nem ismerik a rákot, még nem jelenti azt, hogy nem halnak meg tőle.
    japánban nem esznek rizst = az amerikaiak nem esznek hamburgert.
    az autisták érzelemmentesek az nem túlzás, hanem hazugság.
    egyáltalán az evolucióval összehozza az elsőszülöttség kiváltságát (ami ugye a civilizáció vívmánya) holott a kettő kifejezetten ellentmond egymásnak.
    Kár, hogy ez a sok hülyeség elhomályosítja azt az alapgondolatot, hogy együnk normálisabb ételt, kevesebb kenyeret-süteményt, több húst és zöldséget, stb...

  • 2010.11.12 12:50:58Blogger Géza

    Nekem is az bajom, hogy répa, bab, gabonaféle nőtt vadon is és biztos gyűjtötték és ettek belőle. Abban mondjuk van némi igaza, hogy régebben azonos térfogatú ételben több lehetett a haszontalan salakanyag, mint manapság, plusz sokan végeznek ülőmunkát illetve kevesen nehéz fizikait (favágás, aratás), ezért egyszerűen kevesebbet kéne enni. De ezt nem kell leönteni ilyen rizs- meg babellenes maszlaggal.

    Amúgy meg régebben azért volt kevesebb rák meg infarktus, mert az emberek hamarabb éhen haltak. Vagy elvitte őket egy járvány. Esetleg lemészárolták őket. No persze nem is dohányoztak. De rizst, babot, gabonát megtenni fő ellenségnek vicces, amikor pont ezek termelése emelte ki végleg az embert az állati sorból. Hiszen az oroszlánok is vadásznak, csimpánzok is gyűjtögetnek.

  • 2010.11.12 12:57:21dukeekud

    indiscriminating power
    "Hatalmas pozitívuma az interjunak, hogy megtudhatjuk, Szendi az autizmusról és az antiszociális személyiségzavarról is ostoba panelekben gondolkodik."

    A ketto kozott lehet, hogy van osszefugges.
    Nekem is eszembe jutott mar, hogy az autista, az egy gyenge elmeju pszihopata ? Vagy a pszihopata egy okos autista ? Mind a kettonel a erzelmek hianya, illetve felismerese a fo problema.

  • 2010.11.12 12:58:36gondvi sellő

    Olvassatok, tanuljatok, próbálkozzatok, tapasztaljatok! Aztán utána lehet hülyézni például a Szendit.

  • 2010.11.12 13:04:06Bambusznyárs

    gondvi sellő:
    egyet értünk!

  • 2010.11.12 13:08:54gondvi sellő

    A hüvelyesekkel pedig vigyázni kell....
    Ott vannak mindjárt a nők.
    Na? Ugyehogy.

  • 2010.11.12 13:21:34Pannon Puma

    tapasztalatból tudom, hogy a szőlő kiüt (ekcéma). ezért tudatosan eszem, amíg nincs gáz. ennyi.

    az ember saját maga kellő intenzitású figyelésével tudja, hogy a zsömle vagy a füstölt csülök jobb neki. én pl. a húst sokszor nem kívánom.

    ami pedig totálisan ellentmond ennek az együnk húst és zöldséget dolognak, az a vegetáriánusok milliói, tízmilliói. szerintem egy viszonylag stresszmentes vega buddhista szerzetes tovább él, mint egy húst és növényt zabáló stresszes "fejlett világbeli".

  • 2010.11.12 13:33:07bacity

    érdekes, hogy senki nem említi a a paleolit emeberek átlagéletkorát. abból 18-22 évből nem érdemes messzeire nyúló dolgokat kibontani.

  • 2010.11.12 13:43:54Anna K.

    Pont az evolúció cáfol rá arra az elméletre, hogy a tej káros.
    Az állattartás elterjedése óta kialakult a laktóz tolerancia. Nem szorította ki teljesen a laktóz intoleranciát, de az emberek többsége ma már meg tudja emészteni felnőtt korában is a tejet, míg az állattartás előtti időkben majdnem mindenki laktóz intoleráns volt.
    A laktóz tolerancia gyors elterjedése azt mutatja, hogy szelekciós előnnyel járt, tehát azok maradtak életben és lett több utódjuk, akik képesek voltak megemészteni a tejet. Az ilyen embereknek ma sem káros a tej fogyasztása. A laktóz intoleránsaknak káros, de miért kéne emiatt a többieknek is lemondaniuk a tejről?

    Hasonló módon a gabonafogyasztásra is adaptálódhatott az ember szervezete a kőkorszak óta. Az evolúció ugyanis néha meglepően gyors.

  • 2010.11.12 13:57:32janok

    A legtöbb hozzászólással egyet tudok érteni, de a legnagyobb problémája ennek az étrendnek nem az, hogy esetleg helytelen a mögötte levő elmélet, stb.

    A legnagyobb problémája az, hogy ilyen étrendet lehetetlen fenntartani több milliárd embernek (lassan 7 milliárdnak) ezen a bolygón.

    Gabona, hüvelyesek, rizs nélkül milliárdok halnának éhen, mert a világ összes szárazföldje és tengere kevés ahhoz, hogy csak hússal és gyümölccsel meg zöldséggel táplálkozva eléljen akár a világ népességének a fele is.

    Ezek után hatalmas hiba lenne, ha sok ember átállna erre az étrendre. Erre még önmagában nyugat se lenne képes (még USA se, pedig ott aztán vannak hatalmas mezőgazdasági területek), a világ többi része meg pláne nem.

  • 2010.11.12 14:07:50Szarazinda

    Elképesztő ez a tömény ostobaság. Ez a faszi a new age guruk klasszikus módszereivel él. Közismert igazságokat kever, nettó hülyeségekkel. Az pedig, hogy

    "Akár egyetért vele valaki, akár nem, arra mindenképp hasznos, hogy felkavarja az állóvizet és gondolkodásra késztessen... amúgy is lusta az emberek többsége gondolkodni." az igazi panele mindazoknak, akik az ilyen barmok szavait isszák.

    Ez az örökös ultima ráció, meg az, hogy a mainstream tudomány védi a pozícióit, de az igazi újító, gondolkodó emberek az ilyen Szendi féle elmebetegek, meg a követőik. Hát nem. Az igazán gondolkodó ember utánanéz dolgoknak, az igazán gondolkodó ember felismeri az ilyen new age jelenség mögött meghúzódó mechanizmusokat és az alapján dönt, nem pedig bemondásra elhiszi, hogy itt a tudomány bevehetetlen erődje, meg a multi gyógyszergyárak ellen lázadó, meghurcolt tudós küzd fáradhatatlanul. Elhiszem én, hogy kellemes a kiválasztott kevesekhez tartozás illúziója, de ez akkor is csak egy illúzió.

    Egyszer kíváncsiságból utánanéztem Szendi állításainak. 10 perc alatt bizonyítható, hogy manipulál. Szelektíve citál adatokat, statisztikákat és egyenesen hazudik.

    És akkor még nem beszéltünk az ebben a cikkben fellelhető tömény baromságokról, amelyeknek utána sem kell nézni, annyira ordítóak. A féligazságokról,amelyeket ügyesen vegyít mindenki által ismert, valódi igazságokkal, így aztán a tömegek zabálják. De a valódi tudomány bonyolult ahhoz, hogy a tömegeknek legyen való. valódi tudománynak több a kérdése, mint a válasza, Szendinek, ha figyelmesen olvassuk, "álkérdései" vannak, valójában ex katedra mond döbbenetes hülyeségeket.

  • 2010.11.12 14:08:19Byzoo

    De hisz ez egy striga..., rá is van írva... :D

  • 2010.11.12 14:10:02dida3

    Patrick Bateman
    "Bizonyos anyagok vannak, amelyeket be kell vinni a szervezetbe, mert szükségesek az anyagcseréhez. Ha ezek megvannak egy élelmiszerben, és mellette nincsenek olyanok, amelyek mérgezőek lennének, akkor az az élelmiszer "alaptáplálék".

    Pont ez a lényege a paleolit táplálkozásnak: elhagyni azokat, amik mérgezőek (kinél már rövid távon, kinél csak hosszabb távon). A fogyasztható élelmiszerekben meg ígyis bennevan minden, amire a szervezetednek szüksége van.

    ...nem csodálom, hogy nem győz meg senkit egy "bjektív" interjú. meg persze nem véletlenül született róla könyv. egy interjúban képtelenség mindent elmondani.

    a kritika attól lehet érdekes, aki olvasta a könyvet. addig csak "jajj, hadd egyem meg a zsömlémet!" hiszti :D

  • 2010.11.12 15:23:07Patrick Bateman

    dida3: "Pont ez a lényege a paleolit táplálkozásnak: elhagyni azokat, amik mérgezőek (kinél már rövid távon, kinél csak hosszabb távon). A fogyasztható élelmiszerekben meg ígyis bennevan minden, amire a szervezetednek szüksége van."
    Annak, hogy valami rövid, vagy hosszú távon mérgező, annak vannak jelei, pl. belehal az ember. Az igazság azonban az, hogy bármiféle "jajmennyibetegembervan" sírás dacára folyamatosan emelkedik a várható élettartam, az olyan nemzeteknél is, amelyek a közvélekedés szerint "szart" esznek, pl. USA. A méregtelenítés-lúgosítás-savasítás-léböjtözgetés-szétválasztódiéta-paleolitkaja dolog egyszerűen üzlet. Semmi más. Semmiféle komolyanvehető pozitív hatása nincs, pláne nem összemérhető mértékű a szükséges ráfordítással.

  • 2010.11.12 16:06:11Blogger Géza

    Szendin látszik, hogy akármibe kap bele, mindig "megmondja a tutit", mint valami mindent tudó guru. Ráadásul az a "tuti" valami sokkoló, kell hogy legyen. Kérés, hogy tényleg annyira ért-e mindenhez, vagy csak valami kóros bizonyítási kényszere van.

  • 2010.11.12 16:32:18Nyongatingo

    Ettol a "Japanban alig esznek rizst" dumatol majdnem dobtam egy hatast. Sok mindenben igaza van Szendinek ez vitathatatlan, de ennek a dietanak is ugyanaz a lenyege mint a tobbinek:
    - ne egyed halalra magad
    - frissen termelt zoldseget, hust, gyumolcsot, stb. egyel/vegyel es azt lehetoleg helyi termelotol, mert azok nagy valoszinuseggel mentesek mindenfele meregtol es nincs bennuk tartositoanyag
    - ha egesz nap a szamitogep elott tesped valaki tiz orat, az meg pluszban mozogjon
    Na ezek utan nem latok semmi izgalmasat ebben az uj "csodamodszerben".
    Mellesleg az autizmusrol alkotott velemenye nem eleg meggyozo szamomra, de hat ez is csak egy velemeny. En ismerek olyan homoszexualis kicsoccsot, aki a homoszexualis batyjanak volt a nagy rivalisa egeszen addig, amig az AIDS-ben meg nem halt, valamint az autizmusnak is vannak kulonbozo fokozatai lasd Einstein, vagy a fel Harvard es MIT, szemben azzal az autistaval aki egesz nap a falba veri a fejet es erthetetlenul motyog ...

  • 2010.11.12 18:42:07Nebameg

    Egy próbát megér. Kipróbáltam, nekem bejött. Pont azt adtam le és nem többet, mint ami zavart. Sportolás közben se gyengül el az ember, nincsenek "valamit ennem kell" rohamok. Persze ez a Japánban alig esznek rizst :) Afrikában meg ugye a kevés táplálékba halnak bele.

  • 2010.11.12 19:15:51dida3

    Patrick Bateman
    "Annak, hogy valami rövid, vagy hosszú távon mérgező, annak vannak jelei, pl. belehal az ember."
    Pontosan. Erről szól Gábor könyve.
    Az, hogy az átlag életkor nő, az annak a következménye, hogy az utóbbi időben gyorsan fejlődött az orvostudomány. Ma már nem halsz meg egy egyszerű sebtől, tudják amputálni a végtagjaidat, sok járvány ellen van oltás... stb. DE: ettől még vannak rákos betegek, sőt, talán egyre több, szívbetegek, egyre több a túlsúlyos, és még sorolhatnám.Ezek aránya nem csökken, sőt, éppenhogy nő.

  • 2010.11.12 19:21:25Martian

    "Ettol a "Japanban alig esznek rizst" dumatol majdnem dobtam egy hatast."

    Inkább mondjuk azt, hogy a városi emberek sajnos ma már Japánban is elég sok junk-food-ot esznek... de a hagyományos makrobiotikus táplálkozás azért elég jó.

  • 2010.11.12 19:37:05pounderstibbons

    Azért megnézném erre mit reagálna Szendi G.:
    [link] ... tml?hpt=T2
    Dietetikus prof. kb. 90%-ban anti-paleo kaját zabált két hónapig.(sok junkfood, csoki, fánk, hüvelyesek, tejes ital, +némi saláta, viszont semmi hús, gyümölcs vagy magvak)

    Viszont ügyelt rá, hogy kevesebb kalóriát vigyen be a szervezetébe, mint korábban, amíg "egészségesen" táplálkozott.

    Az eredmény: soványabb, valamint egészségesebb lett tőle.

    Biztos a saláta miatt...

    Szerintem kb. az összes "forradalmi" diétát helyettesíteni lehetne egy kalóriaszámlálóval.

  • 2010.11.12 19:39:08pounderstibbons

    Helyes link a cikkre:

    [link]

  • 2010.11.12 19:49:50pounderstibbons

    @Dida:
    Jah, nem halsz bele egy egyszerű balesetbe-járványba, de valamibe csak meg kell halnod, így marad a szívbetegség meg a rák.
    (Rákbetegek 70%-a 60 éves kor feletti kb., a szíved se visz el olyan nagy eséllyel csak ha már kb. 50 éves férfi vagy)
    [link]

    Szendi még erre is adós egy válasszal, merthogy szerinte nem az indexen jelent meg, akkor minek foglalkozni vele:
    [link]

  • 2010.11.12 20:11:13dida3

    @pounderstibbons
    ennél viccesebb paleo ellenérvet még nem hallottam :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

  • 2010.11.12 20:54:32pounderstibbons

    Melyikre ellenérvre gondolsz?
    Ha a halálozási indokok arányainak eltolódására az életkor változásával, akkor sajnálatos, hogy nem eléggé közismert az adat.

  • 2010.11.12 21:45:20zellerlevél

    @janok

    Mert gabonából elég van a földön mindenkinek?
    Ez nem érv.

    Ráadásul a legrégebbi gabonatermelő területek helyén már régen lakatlan és művelhetetlne sivatag van.

  • 2010.11.13 01:06:35pounderstibbons

    @zellerlevél:
    És amit te mondasz az pontosan mire is érv? Ha nem tudunk ennyi embert eltartani gabonával, akkor tartsunk el inkább mégkevesebbet gabona nélkül?

  • 2010.11.14 19:41:03brand_boy

    Egyen mindenki "kőlevest" !
    Ha kő, ha nem...

  • 2010.11.16 10:57:40hotaru

    @pounderstibbons

    Az emberiség eddig még mindent elég jól megoldott, amit szükséges volt. Szerintem, mindannyian jól tudjuk, hogy a többség igen rugalmatlan minden változással szemben. És csak akkor cselekszünk, amikor már muszáj...

SZÓLJON HOZZÁ!

Blogok, amiket olvasunk

JEGYZETLAP Posztnyár szindróma

Ha csak sóhajtozunk, és utáljuk, hogy vége, egyre nyomorultabbul érezzük magunkat. Négy lépés, hogy a szeptembert is élvezni tudd!

STÍLER Netes szépségdilik: ezeknek ne dőlj be

Ha nem akarsz úgy kinézni, mint egy cirkuszból szabadult bohóc, ne a csodatévő appok képeinek higgy, hanem a tükörnek. Az ugyanis nem halványítja el a bőrhibákkal együtt a sminkedet is.

HOMÁR Fifikás, de bebukott parkolóteszt budán

Jó napot, miért büntetnek meg, ha még a fizetőövezet kezdetét jelző tábla előtt parkolok, a nem fizető zónában? Csak. Parkolócég, 12. kerületi módra.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta