Zumba: elhiszed, hogy fogysz és tudsz táncolni

Zanza!

Ellenállhatatlan ugyan nem lettem az óra végére, ahogyan egy helyen ígérték, de elhittem, józanul is jó táncolni. A Zumba egy különös marketingfogás gyors alakformálásra vágyó, gyors életű nőknek. Kipróbáltuk.

„Ma lesz salsa, merengue is, meg egy kis hastánc és szirtaki”- sorolta a menüt Dalma, a Zumba Fitnesz oktató bemelegítés előtt. Az szép lesz, gondoltam, mivel egyik táncban sem vagyok jártas, legfeljebb a hastáncnak ismerem az alapjait. Az Almássy téri görög táncházból viszont rendszeresen kimentettem magam.

Vicces ennyi év után a Lambada

Több mint harmincöten gyűltünk össze a Zumba órán a 25-39 év közötti nagyvárosi, női célcsoportból. Annak ellenére, hogy nemrég óta létezik itthon, ennek az edzésfajtának már kialakult törzsközönsége van. A bemelegítő zenénk a Lambada volt – különösen vicces ennyi év után újból hallani ezt a gagyi Kaoma slágert -  ebből már lehetett sejteni, hogy senkinél sem jelent majd gondot a táncismeret hiánya, ezt a táncot fogalom nélküli hömpölygéssel is lehet helyettesíteni.

A Zumba pr-ja nagyon jó, különféle női site-okon a következőket lehet olvasni: „bulihangulat a tetőfokára hág”, valamint itt a kedvencem: „a legújabb őrület, nem csak jókedvre derít és alakot formál – mindezt úgy, hogy közben egyszerűen csak bulizol –, hanem segítségével olyan szexi mozdulatokat is elsajátíthatsz, amitől magabiztos és ellenállhatatlan leszel.”

Nincs idő latin táncra

Valójában így találták fel

Mint arról az új fitnesztrendeket bemutató cikksorozatunkban beszámoltunk, A Zumba kitalálója egy Beto Perez nevű aerobik és latintánc oktató, aki a tradicionális salsa, merengue és cumbia slágerek segítségével forradalmasította a fitneszt. A történet szerint Beto az egyik fitneszórájára nagyon sietett, amikor otthon felejtette az órára szánt zenéket. Az órát így az általa kedvelt zeneszámokkal tartotta meg, amelyek között többnyire a tradicionális latin salsa és a merengue volt. Az óra után többen odamentek hozzá azzal, hogy máskor is szeretnének hasonló órát.

Lehetséges, hogy a Zumbát egy marketinges ötletelésen fejlesztették ki, amelyik azon a feltételezésen alapszik, hogy a mai rohanó világunkban egy nőnek nemhogy ráncokra nincs ideje, de arra sem, hogy tisztességesen megtanuljon egy latin táncot. Olyan fitnesz kell tehát nekik, amelyik zsírégető-izzasztó, és alakformáló is egyben, de közben olyan, mint egy táncóra anélkül, hogy fölöslegesen terhelnénk az agyát koreográfiával. További előnye, hogy nagy mennyiségű endorfin szabadul fel a szervezetben, és végül a zumbázó azt is elhiszi, tud táncolni. Hosszabb távon a fogyás sem kizárt.

Hasonló elven alapul a fitneszt és a boxot keresztező, manapság szintén népszerű edzéscsalád is, amelyik ugyan nem feltétlenül helyez hangsúlyt arra, hogy ne csapd ki a könyököd ütés közben, viszont szálkásítja a felsőkart, és azt az illúziót kelti, hogy képes vagy az önvédelemre.

MIndenképpen izzaszt

A Zumba a kardio edzések közül a hosszan tartó, gyenge, illetve közepes intenzitású aerob változatba tartozik, amelyet – ahogyan láttam – szakszerű tánclépésekkel, illetve lötyögéssel egyaránt el lehet végezni, egyik módja sem izzaszt kevésbé. Aki jó kondiban van, annak ez nem megerőltető, izomlázzal nem járó mozgás – nem kizárt, hogy azok a kismamák is választhatják, akiknek szoptatás miatt kerülniük kell az izomlázzal járó sportokat.

Aki a Juventus rádiós gyakorlaton alapuló, zenei műfajokat keverő remixeket jól tűri, annak külön nagy élmény lehet az óra, mert a hiphopból ellesett nyolc ütem után simám jöhet nyolc ütem hastánc is, ha pedig vége a dalnak, következik a szirtaki. A dalok egyébként 5 percnél nem tartanak tovább, és kis szünet van a következő dal kezdetéig. Egy edző szerint az átlagos aerobik órák alatt 20 percenként ajánlott  2-3 deci vizet meginni, erre itt mindig figyelmeztet a szünet. Az óra végén a nyújtás épp annyi volt, mint amennyit futás után szokás nyújtani.

Ellenállhatatlan ugyan nem lettem az óra végére, de elhittem, józanul is jó táncolni. Egyébként maradok a fitboxnál.

Blogmustra