A diétás és light fagyitól is lehet hízni

Zanza!

A diabetikus fagyi nem nullkalóriás, vagyis ha sokat eszünk belőle, az előbb-utóbb meglátszik az alakunkon. A light jégkrém többféle lehet, de egyik sem olyan, amelyeket bármilyen mennyiségben lehetne fogyasztani hízás nélkül. Dietetikusunk összegyűjtött minden tudnivalót a fagylaltok és jégkrémek műfajáról a szorbéktól a fermentált tejkrémes jégkrémekig.

Köszönet Kínának

Évezredekkel ezelőtt a kínaiaknak jutott eszébe, hogy a jég kiváló tartósító hatással bír. Az, hogy gyümölcsökkel, tejjel igazi csemege is, vagyis fagylalt készíthető belőle, már szinte csak a hab volt a tortán. Körülbelül ezer év kellett, hogy a rómaiak is hasonló fagylaltkedvelőkké váljanak. Akkoriban még olyan luxusnak számított a messzi hegyekből szállított jégből készült csoda, hogy csak a legtehetősebbek tudták megfizetni. Szerencsére ennek ellenére a fagylaltkészítés know how-ja nem veszett a feledés homályába. Bár azért elég sokáig kellett várni arra, hogy bárki az otthonában is jégbe hűthesse ételeit, italait és így a fagylaltját, jégkrémét is.

Kézzel,  géppel, majd újra kézzel

Olaszországot tartjuk a gelato (dzselató) igazi hazájának. A XVIII. században itt terjedt el leginkább. Hazánkban ez az 1800-as évek első felében történt meg. Ugyanakkor eleink még nem ostyából készült tölcsérben kapták a fejadagjukat, mivel az csak kb. 100 éves múltra tekint vissza. Most már abban is akkora a választék, hogy nem elég kitalálnunk, hogy az egyre több fajta ízből milyen és persze hány gombócot kérünk, de már a tölcsér minőségén is eltöprenghetünk. Bár már apró papírdobozkában is kapható, így apró műanyag kanállal tehetjük még hosszabban tartóvá.

Persze nem is kell éppen cukrászdába, élelmiszerboltba, esetleg mozgó vagy utcai fagylaltárushoz eljutnunk, hogy finomabbnál finomabb ízekkel, kreációkkal ismerkedjünk meg.

Akár otthon is készíthetünk saját alkotásokat. Ha kevésbé vagyunk bátrak és türelmesek, akkor fagylaltkészítő géppel, ellenkező esetben pedig elég egy turmixgép vagy botmixer, egy kis jég, gyümölcsök, ízesítők és némi fantázia, hogy a siker garantált legyen.

A gombócos vagy éppen gépi fagylaltok mellett a jégkrémek is igen népszerűek. Előnyük, hogy akár egy adagos vagy családi kiszerelésben is kaphatóak, hosszú időre eltárolhatók, bármikor elővehetőek, így szinte minden igényt kielégítenek.

A tudatos fogyasztók örömére a csomagolásról pedig minden szükséges és hasznos információ elolvasható, így mindenki kiválaszthatja azt a fajtát, ami akár egy diétás étrendbe is könnyedén beilleszthető.

Jégkrémtan

Az alábbi lista alapján már jobban fogjuk érteni a kedvenceink elnevezéseit is

1. Tejjégkrém: teljes vagy fölözött tej és/vagy tejalapú alapanyagok (sűrített tej, tejpor), tejzsír (vaj, vízmentes vajzsír, tejszín), egyéb tejeredetű termékek (a jégkrém tejeredetű, zsírmentes szárazanyag-tartalmának legfeljebb 30 %-a származhat belőlük), cukor és/vagy víz, valamint aromák, adalék- és zamatosító anyagok felhasználásával készül. Víz kizárólag a vízelvonással készült anyagok víztartalmának visszaállításához használható.

2. Tejes jégkrém: teljes vagy fölözött tej és/vagy tejalapú alapanyagok (sűrített tej, tejpor), tejzsír (vaj, vízmentes vajzsír, tejszín) és/vagy növényi zsír, egyéb tejeredetű termékek, cukor és/vagy víz, valamint aromák, adalék- és zamatosító anyagok, esetenként keményítő felhasználásával készült termék.

3. Gyümölcsjégkrém: legalább 5 % gyümölcs(ök) és/vagy gyümölcskészítmény(ek), vagy legalább 2 % citrusfélék (készítmények), víz, cukor, keményítő, valamint aromák, adalékanyagok, esetleg tej és tejalapú anyagok felhasználásával készült termék.

4.Szorbé (Sorbet): olyan gyümölcsjégkrém, amely hozzáadott zsiradékot nem tartalmaz. A termék gyümölcstartalma legalább 25% (m/m).

5. Tejes gyümölcsjégkrém: legalább 5 % gyümölcs(ök) és/vagy gyümölcskészítmény(ek), vagy legalább 2 % citrusfélék (készítmények), víz, cukor, keményítő, valamint aromák, adalékanyagok, tej, tejpor és/vagy egyéb tejeredetű termékek, tejzsír és/vagy növényi zsír felhasználásával készült termék.

6. Vizes jégkrém: víz, cukor, valamint aromák, adalék- és zamatosító anyagok felhasználásával készült termék.

7. Fermentált tejterméket tartalmazó jégkrém: legalább 10 % fermentációval nyert alapanyagot (pl. joghurtot, túrót stb.) tartalmazó, a tejjégkrém, a tejes jégkrém, a gyümölcsjégkrém és a tejes gyümölcsjégkrém típusának valamelyikébe tartozó jégkrém.

8. Alkoholtartalmú jégkrém: legalább 0,1 % alkoholt tartalmazó, a tejjégkrém, a tejes jégkrém, a gyümölcsjégkrém, a tejes gyümölcsjégkrém és a vizes jégkrém típusának valamelyikébe tartozó, alkoholos italokat és/vagy alkoholos italkészítményeket is tartalmazó jégkrém. Megnevezésükben feltűnő módon utalni kell az alkoholtartalomra.

9. Tojást tartalmazó jégkrém: olyan tej- vagy tejes jégkrém, amely legalább 1 % tojástermék felhasználásával készült.

Szerencsére ma már a táplálékallergiások, cukorbetegek vagy az alakjukra hiú fogyasztók is kényeztethetik magukat jégkrémmel, fagylalttal. Jégkrémeknél figyeljük a csomagoláson található feliratot, fagylalt esetében érdeklődjünk az összetevőkről cukrászdában vagy a fagylaltos pultnál, így biztosra mehetünk, hogy biztonsággal élvezhetjük-e a terméket.

Mit takarnak az elnevezések?

Diabetikus: jó esetben hozzáadott cukor nélkül készült, de inkább azt jelenti, hogy cukor (szacharóz) helyett általában a (vércukorszintet lassabban emelő hatású) fruktózzal (gyümölcscukorral), szorbittal vagy energiát nem szolgáltató édesítőszerrel (például aszpartámmal, aceszulfám-K-val) ízesített a termékek. Az egyes édesítőszerek (például a szorbit, aszpartám) nagy mennyiségben hashajtó hatásúak lehetnek, ezért ne vigyük túlzásba a fogyasztásukat. Ne feledjük, hogy a diabetikus termék nem nullkalóriás, vagyis ha sokat eszünk belőle, az  előbb-utóbb meglátszik a csípőnkön is. A cukorbetegeknek pedig bele kell számítaniuk a napi ajánlott szénhidrátmennyiségükbe a fruktózzal, szorbittal készült termékeket is.

Light: (vagy diet jelzőt is olvashatunk): ez a jelölés egyszerre vonatkozhat arra, hogy a termék a hasonló kategóriájúakéhoz képest csökkentett energiatartalmú, ezen belül csökkentett zsírtartalmú (sovány, zsírszegény) és/vagy csökkentett cukortartalmú (emellett tartalmazhat édesítőszert is), esetleg hozzáadott cukrot nem tartalmazó (ettől még tartalmazhat például a gyümölcsből vagy tejből, ízesítő anyagokból származó cukrot). Semmiképpen sem jelenti azt, hogy emiatt bármennyit ehetünk belőle, nem fogunk hízni. Bár az USA-ban olyan esetekről is hallani, hogy a diétás termékekből mértéktelenül fogyasztó, s emiatt túlsúlyossá vált delikvens beperelte a céget, azért mi ne bízzunk abban, hogy itthon egy hasonló pert mi is megnyerhetnénk. Az egészségünk többet ér és jobb megelőzni a túlsúlyt, így még a perköltséget is megússzuk.

Az is könnyen meglehet, hogy a kevesebb cukortartalom mellett az azonos állagot, kedvező ízhatást több zsiradék hozzáadásával érik el. Így az energiatartalmat tekintve gyakorlatilag nem sokkal jutottunk előbbre.

Tejet tartalmaz vagy tejszármazékot is felhasználó üzemben készült: Ez és a hasonló mondatok akkor is fontosak, ha esetleg senki nem vonná kétségbe, hogy a tejes, tejszínes jégkrémben tényleg van tej is. Mivel sokan és egyre többen érzékenyek a tejcukorra vagy allergiások a tejfehérjére, így számukra ez az információ életbevágóan fontos lehet. A gyártó így védi magát az esetleges reklamációktól, az érintett fogyasztó pedig tudja, hogy még ha csak a gyanúja merül fel, hogy az allergén vagy a panaszokat okozó összetevő a legkisebb mennyiségben is benne van a termékben, akkor azt tudatosan kerülni fogja.

Háztartási fagyi

A jégkrém, a fagylalt a normál étrend része is lehet, persze igazán csak nyáron kívánjuk igazán. Természetesen jobb, ha a kevesebb cukrot, tejszínt tartalmazó, inkább gyümölcsös jellegű termékek mellett tesszük le a voksunkat és az édes tölcsért is meghagyjuk különleges alkalmakra. De ha megfelelő mértéket tartunk, akkor néhanapján eme jeges finomság elfogyasztása még ne okozzon lelkiismeret-furdalást. Ehhez következzen néhány ötlet otthonra:

- Tisztítsuk meg a friss gyümölcsöket, vágjuk nagyobb darabokra, hogy beleférjenek a turmixgépbe vagy egy magas falú edénybe, ha éppen botmixerrel látnánk neki a mutatványnak. Öntsünk hozzá tejet és/vagy natúr joghurtot, vagy egy kevés tejszínt, néhány jégkockát és ízesítsük kedvünk szerint mézzel, kevés cukorral vagy élvezzük a gyümölcsök természetes édességét. Turmixoljuk le alaposan. Már így is kellően ínycsiklandozó, de még várjunk egy kicsit! Öntsük mélyfagyasztásra alkalmas edénybe vagy dobozba, esetleg kis tálkákba a masszát. Tegyük a fagyasztóba. Néhány óránként keverjük kicsit meg, hogy jégkristálymentes legyen. Persze hagyhatjuk egyben is befagyni. Végül olvasszuk ki és zsebeljük be a bókokat!

Tipp: a sárgadinnye jól illik a nektarinhoz, a krémesebb hatáshoz pedig egy kevés túrót is felhasználhatunk.

-  Szorbet készítéséhez hagyjuk ki a tejet, joghurtot, tejszínt és csak a jégre hagyatkozzunk. Tipp: Érdekes kombinációt ad, ha mentaleveleket adunk például az eperhez vagy a citromos-lime-os keverékhez.

-   Ha már elmúlt a nyár és kevesebb a friss gyümölcs, akkor fagyasztott málnával, eperrel, szederrel és egyebekkel is próbát tehetünk. Ezeket is összedarálhatjuk joghurttal, tejjel, így kiváló shake-et kapunk, amit a további fagyasztás csak még jobbá tesz.

Tipp: A kiürült joghurtos poharakba töltsük bele a gyümölcsös-joghurtos alapot, majd szúrjunk bele egy jégkrémes pálcikát vagy akár egy kisebb műanyag kanalat.

További fagyis receptek Lila Fügétől és Fűszeres Esztertől a Gasztro rovatban:

Párolt körte kéksajtos fagylalttal

Jegeld magad granitával!

Felturbózott vaníliafagyi

Blogmustra