EGÉSZSÉG

Kortyolgass, borogass, klimatizálj- Túlélni a kánikulát

2011. július 13., szerda 13:22

Bár tény, hogy a krónikus betegeket, az időseket és a gyerekeket jobban megviseli a hőség, a kánikulában nem ritka, hogy fiatal, egészséges emberek is elájulnak. Például egy zsúfolt buszon, egy levegőtlen, párás, fülledt térben, vagy hazafelé jövet a strandról, amikor nem szellőztetjük ki indulás előtt a kocsit. Napszúrás, hőkollapszus, vízmérgezés, így kerüld el!

Fotó: Cassandra Jowett
Fotó: Cassandra Jowett

A nyár végre javában tombol, a hőmérő higanyszála egyre magasabbra kúszik, a közel negyven fok a vízparton természetesen alap, de a poros, fülledt városi klímában inkább elviselhetetlen nyűg. Utánajártunk, hogyan reagál szervezetünk a kánikulára.

Például hőkollapszussal

A meleg miatti ájulás (banális hőségkollapszus) következtében például rövid időre elveszíthetjük az eszméletünket. Ez általában néhány pillanattól pár percig tart, de sosem húzódik 15 percnél tovább. Ilyenkor ájulás előtt gyengeséget, émelygést érzünk, a fülünk zúg, egyre homályosabban látunk, és hirtelen az egész testünk leizzad.

A hőkollapszus oka a magas külső hőmérséklet miatt kialakuló vérkeringési átrendeződés: a szervezetünk úgy próbálja magát hűteni, hogy a periférián elhelyezkedő, vagyis a test középvonalától távolabb eső erek kitágulnak, hogy elősegítsék a hőleadást. Ezért kezdünk el nagyon intenzív módon verejtékezni. Olyan is van, akinél ilyenkor az agyi vérkeringésben átmeneti zavar lép fel, és a tudatát is elveszti kis időre.

Napszúrásnál megemelt felsőtest, sötét szoba, apró kortyok

Ha napszúrást kapunk, az enyhe panaszok fejfájás, szédülés, kábultság, émelygés, hányinger formájában jelentkeznek. Ilyenkor általában kerüljük a fényt, és nyilván szívesebben tartózkodunk hűvös, elsötétített helyiségben. Súlyos esetben azonban előfordul, hogy a testhőmérsékletünk hirtelen megemelkedik (akár 39-40°C is lehet), és az erős fejfájás mellett a tarkónkat is kötöttnek, merevnek érezzük. Nem ritka az sem, hogy a napszúrást kapott beteg tudata zavart, de akár eszméletét is elveszítheti. Csecsemők esetében pedig ilyenkor nagyon jellegzetes a visító sírás, a kutacs feszülése és elődomborodása, és az is jól megfigyelhető, hogy a legenyhébb fizikai ingerekre is erős védekező mozgásokkal reagál.

A legfontosabb teendő, hogy minél hamarabb árnyékos helyre, hűvös helyiségbe kerüljünk. A tarkóra helyezett hideg vizes borogatás nagyon jó hatású. Célszerű 30 fokos dőlési szögben megemelt felsőtesttel feküdni, miközben apránként hűvös folyadékot kortyolgatunk - lehetőleg vizet, és nyilván sohasem alkoholtartalmú italt! Enyhe esetben a hűvös, fénytől védett, esetleg sötét szoba kellemes megnyugtat, de ha a tünetek nem javulnak vagy esetleg rosszabbodnak, mindenképpen kórházi kezelés szükséges.

Minden más

Kiszáradás: Mivel az izzadás folyadék- és elektrolit (só) vesztéssel jár, ezért ezek pótlása nélkül kiszáradunk, szervezetünk dehidratálttá válik. A kiszáradás tünete a fáradékonyság, az étvágytalanság, szédülés, fejfájás, a szapora szívverésérzés, hányinger-hányás, az izomgörcsök és az eszméletvesztés.

Vízmérgezés: A másik szélsőséges esetben, éppnehogy a vízmérgezés alakul ki. Mégpedig azért, mert a nagyfokú verejtékezés során kialakult só- és vízhiányos állapotot hirtelen nagy mennyiségű folyadékbevitellel akarjuk megoldani, anélkül, hogy pótolnánk az elvesztett só-tartalmat. Ennek vezető tünetei közé tartozik a látászavar, valamint az izomgörcsök. Tehát nem elég önmagában csak a vizet, a sót, ásványi anyagokat is pótolni kell.

Hőguta: Ha forróságban végzünk nehéz fizikai munkát, szervezetünk a közben termelődő hőmennyiséget egyszerűen nem képes leadni, ezért a testhőmérsékletünk akár a 41 °C fokot is elérheti.  Kezdetben fejfájással, szédüléssel, hányingerrel, hányással, súlyosabb esetben akár tudatzavarral, eszméletvesztéssel, vagy más idegrendszeri tünettel járó hőguta alakulhat ki.

Hőkimerülés: Ez, a hőártalmak olyan típusa, amely általában több nap alatt fejlődik ki. A vízhiányos forma kialakulását a víz bevitelének hiánya vagy a víz fokozott vesztése (hányás, hasmenés) hozza létre. A sóhiányos forma legtöbbször verejtékezés következtében alakul ki, vagyis a verejtékezés intenzitásával a víz és ásványi anyagok pótlása nem képes lépést tartani. Fejfájás, szédülés, hányinger, hányás jelentkezhet, ingerlékennyé, bágyadttá válunk, a pulzus szapora, szabálytalan lesz. Kezdetben egyes kis izmok izolált görcse jelentkezik, később nagy terjedelmű, fájdalmas rángások alakulhatnak ki.

Hőpangás: Nagyfokú fizikai terhelés következtében, leginkább közepesen meleg (25-30°C), párás környezetben alakul ki. Gyakrabban fordul elő a terheléshez nem szokott, előzőleg kevés folyadékot fogyasztó embereknél. Veszélyeztetettek az idősek és a túlsúlyosak is. Tünete a nagyfokú izzadás, hányinger, hányás, szapora légzés, szapora pulzus. A beszéd és a járás zavara alakulhat ki, létrejöhetnek izomgörcsök is.

Fotó: Victoria Calligo y Solivella
Fotó: Victoria Calligo y Solivella

Mit tegyünk, ha valaki eszméletét vesztette?

Először is a beteget minél hamarabb fektessük le, lehetőleg szellős, árnyékos, hűvös helyen. Lábait kissé emeljük meg, polcoljuk alá. Ruházatát lazítsuk meg. Amennyiben még nem tért magához, ellenőrizzük a légzést és keringést (banális hőségkollapszus esetében ezek normálisak). Ha a beteg elesett, vizsgáljuk meg, hogy nem szenvedett-e komolyabb sérüléseket. Az eszmélet visszatérése után maradjunk vele, kérdezzük meg, megütötte-e magát, igényel-e segítséget.

Ha az eszméletvesztés negyed óránál tovább tart, vagy görcsrohamok jelentkeznek (akár az ájulás előtt, közben vagy után), azt vesszük észre, hogy a beteg vizeletét vagy székletét maga alá ereszti, a tudat visszatérését követően pedig továbbra is zavarosan beszél, minél hamarabb hívjunk orvost hozzá.

11-15 óra napembargó, de további tanácsok kánikulára

  1. Mindenki tudja, mégis előfordul: gyermeket és állatot még rövid időre se hagyjunk kocsiba bezárva!
  2. Hűtsd magad, minél többször! (Ha nincs hűvös otthonodban, klíma sem a munkahelyeden, menj nagyobb klimatizált helyre, esetleg bevásárlóközpontba, pihenj meg, ha teheted, tölts el ott egy-egy órát, csak, hogy egy kicsit magához térjen a szervezeted) Pótold egész nap az izzadással elvesztett folyadékot és sót. Bárhova mész, mindig legyen nálad víz!
  3. Kávét, teát, kólát lehetőleg csak minimális mértékben fogyassz! Ahogy az alkohol, a koffein is felgyorsítja a folyadékvesztést, és fokozhatja a verejtékezést.
  4. Ha napos helyen parkoltál kocsiddal, számolj azzal, hogy az utastér rövid idő alatt egészen extrém magas hőmérsékletre felmelegedhet, ezért beszállás előtt nyisd ki az összes ajtót, és alaposan szellőztess. Hidd el, a biztonságotok érdekében megéri ez a néhány perc, mert a meleg kocsiban való utazás rosszulléthez, ájuláshoz vezethet.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta