Zanza!

Hajlamosak vagyunk lebecsülni a szaglás fontosságát, pedig ugyanolyan fontos, mint többi érzékünk. Akár életünket is megmentheti, de kutatások szerint jelentős szerepe van a párválasztásban és szó szerint feledhetetlen emlékekkel szolgál. Így aztán illatokkal másokat és saját magunkat is befolyásolhatjuk.

A szaglás fontosságát hajlamosak vagyunk alábecsülni, az ember nem is gondolná mennyire befolyásol minket még ma is. Kialakulása a túlélésünkhöz volt elengedhetetlenül szükséges, hiszen vadászó, gyűjtögető őseink ugyanúgy használták ezt az érzéket a mindennapi vadászat során, mint
veszély esetén, az ellenségeik elől való megmenekülés érdekében. Sikerét mi sem mutatja jobban, mint hogy átvészeltük az első párezer évünket egészen addig, amíg – néhány egészen extrém kivételtől eltekintve - teljesen az uralmunk alá nem hajtottuk a természet erőit.

shutterstock 409667665



Éppen ezen okok miatt az utóbbi időben az ember – főként a városi környezetben élő populáció – egy kissé kevésbé támaszkodik erre az érzékszervére, ami így egy picit gyengült is. Így jutottunk el odáig, hogy amíg egy parfümkészítő szakember közel háromezer illatot képes felismerni, addig egy átlagos városlakó alig százat tud azonosítani.

A szaglás vészjelző funkciója is inkább olyan ritka esetekben kerül előtérbe, mint a romlott étel felismerése, esetleg az égő ház által keltett füst érzékelése.Egy másik területen viszont továbbra is sokan minden nap használják, ez pedig a párválasztás. Egy 1977-es kísérlet során például a résztvevők bekötött szemmel körülbelül 1 cm-ről megszagoltak egy kezet, amit a tulajdonosa előtte jól megmosott, majd műanyag kesztyűben izzasztott 15percig. Ezek után 80%-os biztonsággal tudták megmondani, hogy férfi, vagy női kezet szagoltak meg.

Ennél pedig még komplexebb azonosításra is képesek vagyunk, ugyanis bizonyos kísérletekben azt is kimutatták, hogy az ember képes illat alapján eldönteni, melyik partner passzol hozzá a legjobban. Természetesen nem a másik bankszámláját, vagy a kocsija márkáját vagyunk képesek kiszagolni, mindössze arról van szó, hogy egy ember számára egy másik ember saját illata annál kellemesebb, minél messzebb áll a két személy génállománya egymástól. És minél jobban eltér egy pár génállománya egymástól, annál valószínűbben, hogy gyermekük minden tekintetben egészséges lesz. Ebből is látszik tehát, hogy a szaglás nem csupán a többi érzék mostohatestvére, hanem ma is legalább ugyanolyan fontos, mint a többiek.

Szaglás és az érzelmek

Ugyan a számunkra biológiailag megfelelő párt kellemes illatúnak érezzük, ez mégsem jelenti, hogy automatikusan szerelembe esünk ez alapján. Ahhoz azért általában egy kicsit több kell, de az orrunk segítségével mégis igen aktív érzelmeket kapcsolhatunk be. Gondoljunk például a frissen mosott ruhák illatára, vagy egy tavaszi eső után terjengő illatorkánra valamelyik parkban, erdőben. Biztosan nem kell magyarázni, hogy milyen ez, valószínűleg mindenki érezte már a kellemes, friss, nedves illatot.

shutterstock 369888491



Férfiakra talán egy új autó belseje lehet még ilyen vérpezsdítő hatással, esetleg egy jó bor, vagy whisky, melynek poharába mélyen beleszippantunk, mielőtt belekortyolnánk. A csodás „babaillat” pedig nem csak a kismamák szemébe varázsolja a meghatottság csillogását.

Ezek is demonstrálják, hogy milyen egyszerű az „orrunknál fogva” vezetni minket, így fura is lenne, ha ezt senki nem próbálná a saját hasznára fordítani.


Az orrunknál fogva vezetnek minket


Meglepően sok kísérlet történt már ezen a területen, és talán senkit sem lep meg, hogy az orvostudomány után – sőt, lehet, hogy előtte - a marketing volt az a terület, ahol erre felfigyeltek. Így derült ki, hogy különböző illatokkal mennyire ügyesen lehet befolyásolni az emberek – jelen esetben a vásárlók - hangulatát.

Egy a vásárlókedv illatokkal való befolyásolásra irányuló kísérlet során bizonyítást nyert például, hogy ha egy könyvesboltban csokoládéillat van, az ott nézelődők könnyen romantikus hangulatba kerülhetnek, és az átlagnál szívesebben vásárolnak szakácskönyveket, valamint romantikus irodalmi műveket. De említhetnénk akár a bevásárló központokban vagy aluljárókban megtalálható látványpékségeket is, melyek a nevükkel ellentétben inkább az illatukkal operálnak. Talán nincs is ember, aki a frissen sülő pékáru illatának hatására ne indult volna meg talán csak egy lépést a pult irányába, mielőtt agya tudatos része jelezte volna neki, hogy igazából semmi szüksége nincs a fehérlisztből készült, adalékanyagokkal teli croissant nyújtotta szénhidrátbombára. Vannak persze, akik engednek a kísértésnek. Ők azok, akiket beszippant a marketinggépezet. Vagy egyszerűen csak éhesek.

GettyImages-129093996
Fotó: Mansell / Europress / Getty

A siker illata

Világszerte rengeteg ember használ különböző illatosított kozmetikumokat,hogy saját illatát kellemesebbé tegye, vagy egyszerűen csak megváltoztassa Ez biztos senkinek sem újdonság, de ennek az iparágnak van egy kevéssé ismert, érdekes területe is.

Ez pedig az egyedileg, személyre szabottan elkészített parfümök világa. A célcsoportba tartoznak azok az üzletemberek, akik számára nem mindegy, hogy a leendő, vagy már meglévő üzletfeleikre milyen benyomást tesznek a személyes találkozásaikon. Ehhez pedig nem csupán egy elegáns öltönyre, vagy egy drága karórára lehet szükség, hiszen, azt viszonylag egyszerű megvásárolni. Az összképet egy jól kiválasztott, egyedi illattal kiegészítve a magabiztosság és a sikeresség érzetét is kelthetik a tárgyalópartnerben, ez pedig komoly pénzügyi haszonnal járhat.



A személyre szabott illatok nem csupán a szépségiparban kapnak szerepet, de a gyógyászat területén is megjelentek. Az illatterápia már őseink korában ismert volt, és a modernkori gyógyászat ismét kezdi felfedezni ennek értékét. Ez a módszer az illóolajok párolgására épül, amelyek közvetlenül az orrban található nyálkahártyán át fejtik ki hatásukat az agyunkra azon keresztül pedig az érzelmeinkre és az egész testünkre is. E terápia egyszerűbb módja az üzletekben beszerezhető illóolajok általános hatásait használja ki, de célravezetőbb lehet egy szakembert felkeresni, aki a páciens igényeit és tüneteit figyelembe véve keverhet ki neki egy tejesen egyedi illatkombinációt.

Az orrunk által közvetített információk tehát akkor is fontosak, ha némelyik közülük csupán a városi közlekedés benzingőzét, vagy a nyári villamoson tolongó izzadt utazóközönséget jelzik.

Egyedi az illatunk

Mindenki egyedi illatfelhőt bocsát ki magából, ez az ujjlenyomathoz hasonlíthatóan sajátos összetételű, az egypetéjű ikrek illatmintája azonban olyannyira egyező lehet, hogy az még a nyomkövető kutyákat is megzavarhatja.

Nyomtassunk illatot

Nem csupán a péksüteményeket lehet az illatukkal eladni. A modern nyomdatechnikának köszönhetően szinte bármit, aminek valami illata van. Létezik ugyanis egy technológia, amelynek segítségével papírlapra lehet illatanyagot felhordani. A magazinok hasábjain található speciális anyaggal felhordott és „dörzsölésre” aktiválódó illatminták így készülnek. Ez az anyag ugyanis a testmeleg és a dörzsölés esetén keletkező plusz hő hatására lép kölcsönhatásba a levegővel, és így az olvasó egy plusz érzékszervére is hathat a reklám. Működhet virágillattal a növénykereskedések katalógusaihoz, sajt, vagy fokhagymaillattal, pizzériák számára, vagy mentolos illattal fogkrémek vagy rágógumi reklámjaihoz.

shutterstock 35587870
Fotó: Shutterstock

Egy kis biológia

Aki egy picit mélyebben is kíváncsi arra, hogy miért vannak ilyen hatással ránk a különböző illatok, azok kedvéért egy pár szóban összefoglalva a következő a lényeg: az illatokat az orrunkban található közel százmillió szagló idegvégződés fogja fel először. Ezek hat fő szagtípust érzékelnek – a kutyák több mint huszonöt fajta szagtípust képesek megkülönböztetni egymástól - és ezek továbbítják a jeleket az agynak. Ezek a sejtek közvetlen összeköttetésben vannak a limbikus rendszerrel, ami evolúciós szempontból az egyik legősibb része az agynak. Ez a terület felelős az érzéseinkért, viselkedésünkért és a hosszú távú memóriánkért is, ezért a szaglási emlékek neurológiai értelemben kitörölhetetlenek és még amnézia esetén is felidézhetőek maradnak. Így lehetséges az is, hogy bizonyos illatok olyan régi, elfeledett emlékeket is a felszínre hozhatnak, mint gyermekkorunk kedvenc süteménye, vagy az édesanyánk által használt öblítőszer.

Blogmustra