Zanza!

Otthon nélkül maradt embereknek segít a Vöröskereszt Szolgáltatóháza - a Vodafone pedig a háznak segített, amikor még tavaly decemberben ötmillió forinttal támogatta azt.


A szolgáltatóház budapesti műhelyében jelenleg tízen dolgoznak - van köztük olyan, aki még
jelenleg is hajléktalanszállón él. Többségük valamilyen családi konfliktus vagy tragédia miatt
került az utcára, de olyanok is akadnak, akik alkoholproblémákkal küzdenek. Itt azonban szigorú szabályok szerint dolgozhatnak, hogy keresetükből aztán majd önálló életet kezdhessenek.

Munkaidejükben rendelésre készítenek bútorokat, asztalos szaktudásukról pedig bizonyítványt
kapnak, amely a munkakeresést is megkönnyíti a későbbiekben. Segély helyett saját keresetüket gyűjtögethetik, majd ha elérkezett az idő, saját albérletbe költözhetnek. Ez két embernek már sikerült is, de az integrációhoz természetesen nemcsak az anyagiak szükségesek. Szakemberek segítik őket, hogy a semmiből is új, sikeres életet építhessenek maguknak.

Dávid Zsuzsa, a Magyar Vöröskereszt Budapest Fővárosi Szervezetének pályázatírója és
projekt koordinátora beszélt a szolgáltatóházról:

Mióta működik a Szolgáltatóház?

- A Szolgáltatóház hivatalos megnyitója tavaly június 9-én volt, az ezt megelőző időszakban választottuk ki a műhely helyszínét, az eszközöket, a klienseket és a projekt team tagjait. A Vöröskereszt Szolgáltatóház modellértékű program is egyben: egyrészt a Vöröskereszt iroda- és intézményhálózata számára végez karbantartási és bútor-felújítási tevékenységeket, másrészt az üzleti szférában, a nyílt munkaerőpiacon kínál személy- és háztartás körüli szolgáltatásokat, melyeket tartós társadalmi kirekesztettségben élő, azaz tartós munkanélküli vagy hajléktalan munkavállalók alkalmazásával biztosít.

A komplex - a közösségi élet valamennyi területére kiterjedő - támogatás jegyében a Szolgáltatóházban dolgozó alkalmazottak a munkalehetőségen túl személyre szabott lakhatási, pszichés-mentális, egészségügyi, szociális és munkaerő-piaci gondozásban, támogatásban részesülnek.

Hány embernek segítettek eddig visszailleszkedni a társadalomba?

- A kezdeti időszakban hét fő hajléktalan munkavállaló foglalkoztatása történt meg, ebből két fő sikeresen visszakerült a munkaerőpiacra. A többiek sorsát is nyomon követjük, és ha igénylik, a Szolgáltatóház szociális munkása nyújt nekik segítséget, legyen szó akár megélhetési, akár napi szintű intéznivalókról.

A képzést is a szolgáltatóház biztosítja?

- Az együttműködési megállapodás tartalmaként a kiválasztott oktatási szervezettel együtt olyan OKJ-s képzés beindítását terveztük, melynek elméleti részét a velünk együttműködő Adu Oktatási Központ, gyakorlati részét pedig a Szolgáltatóház valósítja meg. Ezáltal a programba bevont hajléktalanok a Szolgáltatóházban eltöltött idő folyamán nemcsak a nyílt munkaerőpiacon is értékelhető szakmai tapasztalatra tennének szert, hanem piacképes végzettségre is. A Szolgáltatóház pedig, a hajléktalan-ellátásban megvalósuló munkaerő-piaci programok új elemeként, OKJ-s képzés megvalósítására alkalmas gyakorlati oktatóhellyé válhatna.

A Vodafone ötmilliós adományát mire fordították?

- A Vodafone Alapítvány 5 millió forintos támogatása egy évre szól, tehát most tartunk félidőnél. Az eddig eltelt időszakban a foglalkoztatottak munkaruházatára, munkaeszközük beszerzésére, a projektben résztvevők bértámogatására, étkezési jegyekre, BKV bérletekre költöttünk belőle.

Blogmustra