ANGYAL

A Nobel-békedíjas Muhammad Yunus professzor Budapesten

2010. július 28., szerda 10:39

A Social Business Tour 2010 második állomásán a mélyszegénység elleni harc és a társadalmi üzleti vállalkozások kerültek szóba.

A Nobel-békedíjas Muhammad Yunus a Social Business Tour 2010 védnöke.
A Nobel-békedíjas Muhammad Yunus a Social Business Tour 2010 védnöke.

A Social Business Tour 2010 második állomásán, Budapesten Muhammad Yunus professzor három előadás keretében mutatatta be az üzleti élet, a politika, a kultúra és a civil társadalom képviselőiből álló közönségnek társadalmi üzleti koncepcióját. A nagy érdeklődésre való tekintettel és az Erste Bank Magyarországnak köszönhetően a rendezvény helyszíne a Művészetek Palotája volt.

A Social Business Tour 2010 keretében az Erste Group bejelentette, hogy 10 millió  euró értékben fog finanszírozni társadalmi célú  vállalkozásokat Közép-Kelet-Európában, így Magyarországon is. A folyamatot az Erste Alapítvány és az Erste Group Társadalmi Bank Platformja, a good.bee fogja felügyelni.

A Nobel-békedíjas Muhammad Yunus, a Grameen Bank alapítója a Közép-Kelet-Európán átívelő, és május 11-én, Bécsben és Pozsonyban indult Social Business Tour 2010 védnöke. A programsorozat második állomása  2010. július 7-én Budapesten volt. A Mélyszegénység és a Társadalmi Kirekesztés Elleni Harc Európai Éve részeként a 2010 májusa és októbere között megrendezett konferenciasorozat információkat szolgáltat a társadalmi vállalkozás koncepciójáról, és Közép-Kelet-Európa hat országának hat városában ösztönzi a fenntartható társadalmi üzleti kezdeményezéseket.

Társadalmi kirekesztés, nélkülözés, szegénység: ezekkel a problémákkal nemcsak a fejlődő országok lakói találkoznak, hanem egyre gyakrabban fordulnak elő Közép-Kelet-Európában is. Az Európai Bizottság egy friss állásfoglalása szerint az európai lakosság 17 százalékának a legalapvetőbb szükségleteik fedezéséhez szükséges eszközök sem állnak rendelkezésére. A Yunus professzor által kidolgozott gazdasági fogalom, a társadalmi vállalkozás hatalmas potenciállal bír a hátrányos helyzetű emberek életkörülményeinek javításában és a szükséges társadalmi változások pozitív alakításában Közép-Kelet-Európában is. A társadalmi vállalkozások olyan innovatív üzleti modellek, amelyeknek célja, hogy vállalkozói eszközökkel birkózzanak meg a társadalmi problémákkal – az üzleti cél támogatása érdekében a hasznot elvi alapon újra befektetik ahelyett, hogy szétosztanák a tulajdonosok között.

„A Social Business Tour új, a társadalmi üzleti koncepción alapuló vállalkozások létrehozását támogatja. Ez nemcsak az európai szociális egyenlőség és fenntarthatóság irányába tett fontos lépés, hanem egyben komoly fegyvertény is a szegénység 2030-ra való eltörlését megcélzó harcunkban,” mondta Muhammad Yunus professzor. „A Social Business Tour a kiindulópontja egy olyan mozgalomnak, amelynek küldetése a szegénység teljes eltüntetése Közép-Kelet-Európa országaiból.”

„Közép-Kelet-Európában a társadalmi problémák megoldását egyedül az államtól várják. A társadalmi vállalkozások megteremtésével egy híd építhető a magánkézben levő vállalatok és a civil társadalom között. Úgy gondolom, hogy rengeteg lehetőséget rejt ez a régió. Ezért döntöttünk úgy, hogy az indulást segítendő 10 millió eurót fektetünk be a társadalmi vállalkozások finanszírozására ezekben az országokban. A good.bee, amely a teljes projektért és a jelentkezések kezeléséért felel, magyar vállalkozókat is szeretettel vár a pályázaton,” mondta Andreas Treichl, az ERSTE Alapítvány igazgatóságának elnöke.

A Társadalmi Vállakozások Finanszírozása (Social Enterprise Financing) pályázat és a Social Business Tour alatt és után létrejövő Social Business alapító központok remélhetőleg hozzájárulnak a társadalmi üzleti koncepción alapuló vállalkozások régióbeli fenntartható fejlődéséhez a Social Business Tour vége után is. Ezekben a központokban a társadalmi vállalkozók szaktanácsadás formájában kapnak támogatást, valamint az Erste Group és más vállalatok önkéntesei a good.bee csapatának irányítása alatt cégeik létrehozásában fogják segíteni őket. Az ERSTE Alapítvány Baráti Társasága a társadalmi üzleti szervezetként ismert Ashoka-val együttműködésben 2010 óta működik. Az ERSTE Alapítvány százezer eurós támogatása révén a Társaság öt közép-kelet-európai tagja három éven át foglalkozhat társadalmi üzleti ötlete megvalósításával.

Társadalmi Üzleti Modell Ötletbörze 2010

A Social Business Tour-ral párhuzamosan fut a Társadalmi Üzleti Modell Ötletbörze 2010 is. A verseny hat előzetes nemzeti fordulója során és a Bukarestben megrendezett európai finálén olyan innovatív üzleti ötleteket keresnek, amelyek fenntartható megoldásokat nyújtanak Közép-Kelet-Európa országainak társadalmi problémáira. A magyar versenyzők 2010. július 21-ig nevezhetnek ötleteikkel, elképzeléseikkel. A részvételi információk és határidők a Tour honlapján találhatók: www.socialbusinesstour.com

Bécs, Pozsony és Budapest után a Social Business Tour 2010 következő állomásai Belgrád (szeptember végén), Prága (október elején) és Bukarest lesznek (október 28-29-én).

A Social Business Tour 2010 ötlete 2009 májusában, bécsi látogatásakor született meg Muhammad Yunus fejében, amikor a Grameen Bank alapítójaként az ERSTE Alapítvány és az Erste Group két társadalmi banki projektjéről, a Második Takarékszövetkezetről (Die Zweite Sparkasse) és a good.bee-ről gyűjtött információt.

A Social Business Tour 2010 az ERSTE Alapítvány, az Erste Group, a good.bee, az osztrák Szociális, Munkaügyi és Fogyasztóvédelmi Minisztérium és a Grameen Creative Lab közös kezdeményezése, a Mélyszegénység és a Társadalmi Kirekesztés Elleni Harc Európai Évének része. A Social Business Nap budapesti partnere az Erste Bank Magyarország.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta