Minden tanárnak ilyennek kéne lennie, minimum

Szupertanár felhívásunkra jelöltjeiből válogattunk, és öt olyan pályázót mutatunk be, akik csak hajszállal maradtak le a döntőbe jutásról.

Augusztus elején felhívást tettünk közzé, melyben az ország legkreatívabban dolgozó tanárát kerestük. Szupertanár pályázatunkban - sajnos - csak három döntős, és egy nyertes lehet. Viszont sokkal többen jelentkeztek nálunk, akik nyilvános elismerést érdemelnek. Most a zsűri értékelése alapján olyan pályázatokból szemezgettünk, akik mind megérdemelnék, hogy sokkal nagyobb figyelem övezze azt a munkát, amit végeznek, mert példát mutatnak arról, hogyan lehet jól tanítani.

Jöjjön tehát öt olyan pályázó, akik csak hajszállal maradtak le a döntőbe jutásról. A zsűriről, és arról, hogy kiből lesz szupertanár, ebben a cikkben írtunk. A zsűri vélemények mögötti monogramok megfejtése: N.A.=Niedermüller Anna, Zs.L.R. Zsiros László Róbert, ZS: Zsófi, a diák zsűritagunk.

Mészáros Zsuzska - designpedagógia

Nagyon nehéz dolga van annak, aki megpróbálná egy-két mondatban összefoglalni, mitől kreatív tanár Mészáros Zsuzska. Designpedagógia című oldalán nagyon könnyű akár órákra is elveszni. Ő így ír magáról:

"Mészáros Zsuzska vagyok, építész tervező és rajztanár a Budapesti Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnáziumban. Célom ezzel a bloggal, hogy olyan gyakorlati segédletet hozzak létre, ami használható iskolai keretek között is, nem csak délutáni foglalkozásokon. A Fazekasban 45 perces órakeretben, 12 évfolyamon tanítok, a legjobban sikerült feladataimat szívesen ajánlom a kedves kollégáknak.

A térkultúra program célja, hogy a fiatalok olyan felnőttekké váljanak, akiknek kialakult, határozott stílusuk van, és nem csak sodródnak a trendekkel. Fontos, hogy ismerjék az építészet és a design nyelvét. (...) Hiszen mindnyájan házakban élünk, tárgyak vesznek körül, magunk állítjuk össze a ruhatárunkat, rendeljük meg névjegykártyánkat, weblapunkat, ha jól megy, akkor házunkat, üzletünket, irodánkat. Vizuális műveltségünk hosszútávon hatással lesz a környezetünkre. Feladatbankomban építészeti, design, képzőművészeti, művészettörténeti és rajztechnikai jellegű feladatokat egyaránt találhatnak."

img 88181
designped.com

A zsűri pedig ezt írta: 

"Mészáros Zsuzska pályázatában a téri kultúra fejlesztéséről folytatott projektjét mutatja be, ami azért is ragadott meg nagyon, mert az élhető környezet kialakítása, a designkultúra és az igényes lakberendezés fejlesztendő terület az iskolai életben. Az iskolák megjelenése legtöbbször a legkevésbé sem reflektál az ott dolgozók (gyerekek, tanárok) vizuális igényeire. Pedig a megfelelő környezet a komfortos tanulásnak és igényesség kialakításának elsődleges feltétele. Mindezt jó eszközökkel, módszerekkel digitális technikával, a gyerekek bevonásával fejleszti. - N.A."

"Persze, könnyű helyzetben van az a tanár, akinek csak annyi a feladata, hogy alkosson a diákokkal! Még jó, hogy jobban élvezi a gyerek a nápolyiból építkezést, mint a szódolgozatot! De Mészáros Zsuzska pályázata sokkal többet sejtet: közösséget formál, együttműködésre és (kritikus) gondolkodásra serkent. Térkommandósainak látszólag mindegy, hogy logikai vagy geometriai problémákat kell megoldaniuk vagy új anyagokkal és szerszámok használatával kell megbirkózniuk: komplex választ adnak egy összetett világ kihívásaira. Arról nem is beszélve, hogy a designped.com oldalon keresztül a módszerek mindenki számára elérhetőek. Zs.L.R."

Medvegy János

Angolt és történelmet tanít, és egyike volt annak a kevés pályázónak, aki videóval, és nem írásos anyaggal jelentkezett a Szupertanár megmérettetésre. Ez pedig meg is mutatja, miben kreatív: a technológia, és a diákok számára érdekes, természetes csatornák bekapcsolásában, ehhez egyébként ezen az oldalon ad tanárok és diákok számára is hasznos tippeket. Egy piros tollal kijavított röpdolgozat is visszajelzés, de ha ugyanarról inkább egy rövid videót kapunk ahol megnézhetjük, meghallgathatjuk, mit rontottunk el, többet tanulhatunk belőle.

Unalmas fogalmazások helyett képregények, történelmi események és összefüggések beágyazása interaktív történetekbe, ahol csak akkor jutunk tovább, ha a megfelelő döntést hozzuk - könnyű belátni, miért élvezetesebb módszer ez, mint a hagyományos. Ráadásul Medvegy János arra is figyel, hogy diákjai megtanuljanak önálló videós tartalmakat létrehozni, sőt, történelemből saját portfóliót állítanak össze ezekből, így, mire az érettségiig jutnak, saját, videós könyvtáruk lesz a megtanulandó tételekből.

Képernyőfotó 2017-08-18 - 16.25.42 másolat

A zsűri ezt írta:

"Középiskolában diákként úgy éreztem, könnyű helyzetben vannak a nyelvtanárok, mert őket mintha nem kötné annyira a tanterv. A lényeg, hogy tanuljon meg a diák angolul/németül/katalánul/stb. Órákon meg a nyelvtan mellett lehet vitakultúrát fejleszteni, játszani, magnózni (!), CD-t hallgatni (!!) VHS kazettát nézni (!!!), számítógépen fogalmazást írni és papírra nyomtatva bevinni (!!!!) meg a kor egyéb vívmányait használni. Később jöttem rá arra, hogy mekkora mázlista voltam, hogy olyan nyelvtanáraim voltak, akiknél úgy érezhettem, hogy ez így van. Medvegy János bemutatkozó videóját nézve ez köszön vissza. Persze ma már felhőben is beadható a Word doksi vagy pépété, és youtube-on is kaphatunk értékelést a tanártól. Zs. L. R."

"Medvegy Jánosnak nagyon kreatív ötletei vannak a tanítással kapcsolatban (a személyes kedvencem például az egy-egy témát feldolgozó videó-prezentació, amiből később sokkal könnyebben tudnak a tanulók tanulni, mint a füzetükben levő jegyzetből), amelyekkel sokkal élvezetesebbe és színesebbé teszi a hétköznapi tanulást a diákok számára. Emellett sok időt és energiát áldoz arra, hogy a tanulóinak megfelelő és kielégítő visszajelzést adjon a munkájukról/házifeladatukról, ez is nagyon tetszik. ZS."

Balázs Brigitta

Brigitta Freund Tamás agykutató egy idézetével kezdte: "Öröm nélkül nincs hatékony tanulás". A cél érdekében pedig ő is mindent bevet: mobilhasználat, appok, QR-kódokkal aktiválható feladatok, képregények, weboldalak, videók, és mindezt úgy sikerül összekapcsolnia a tananyaggal, hogy az egész mégis a valóság talaján áll, sőt, laborgyakorlat vagy éppen biciklitúra lesz belőle. Külön jó az, hogy nincs hozzá szükség különösebb extra felszerelésekre, a diákok telefonjai pont megteszik.

Ezt az egészet talán nehéz így elképzelni, de sokkal könnyebb lesz, ha végignézitek azokat a blogokat, amelyekben Brigitta a gyerekek haladását dokumentálta a tanév során

biologa

A zsűri így értékelt:

"A diák már megint mobilozik órán? Facebookozik? Instán lájkol mémeket? Szerencsére egyre több tanár nem ellenségként, hanem jelenségként tekint a diákok digitalizálódó életére. És mint ilyennek akár még kiaknázható előnyei is lehetnek. Balázs Brigitta nem csak egy-egy elemét ragadja meg a virtuális térnek, hanem folyamatosan keresi az újdonságokat, és építi be a tanóráiba. Zs.L.R."

"Balázs Brigitta pályázatában megismerhetjük, hogy mennyire az élménykörpontúség, a személyes öröm és a tananyaghoz való pozitív viszony kialakítása a célja. Mindezekhez jó módszereket, korszerű eszközöket használ, a korosztály számára motiváló és érdekes digitális megoldásokkal. Az online tér mellett azonban a valósággal is jó viszonyban vannak, a született produktumok alapján a természetet, a túrázást, a környezetet a valóságban is megtapasztalják és megszeretik a gyerekek. N.A."

Ullrich Balázs

Latin örökségünk ötödik és hatodik osztályban? Elég rémisztően hangzik, nem? Kivéve, ha meglátjuk, hogyan csinálja ezt Ullrich Balázs (Gödöllői Török Ignác Gimnázium), aki életre keltette az ókort, és a gyerekek máris imádják!

"A digitális segédanyag vázát egy keretmese adja: az olvasó milétoszi polgárként valamikor Kr. u. 78-79 körül egy rejtélyes jóslat megismerése után tengerre száll, hogy az eleusziszi misztériumokba beavatva megoldja a városát fenyegető veszélyt. A hazafelé tartó úton azonban kalózok fogságába esik, majd a déloszi rabszolgapiacon egy pompeji előkelő vásárolja meg. Különböző feladatok teljesítése közben lassan megismeri Pompeji városát és a római kultúrát, miközben az olvasmányra épülő feladatokat megoldva sestertiusokat gyűjt."

Az utazás során Pompei pusztulásának is tanúi leszek a diákok. Ullrich Balázs tankönyvvel és munkafüzettel nem rendelkező tantárgy szinte két teljes évnyi anyagát modellezte le egy-egy blogban, interaktív, izgalmas, érdekes, informatív, és még hosszan sorolhatnánk. De ezt is sokkal egyszerűbb megnézni, csak aztán nehéz kikeveredni a világából. 

A zsűri ezt mondta:

"Hat évig tanultam latint. (Két évig kötelező volt, négy évig a szüleim döntöttek így – hiába na, sub pondere crescit palma!) Bár idő közben egy tehetséges, fiatal tanárnő vett át minket, akinek imádtuk az óráit, mégsem tudtam, mi értelme van a mai világunkban – tempora mutantur, you know. Ártani nem árt, meg hát variatio delectat, ugye. Éppen ezért voltam kíváncsi arra, hogy mi lehet Ullrich Balázs óráinak quinta essentiája. Bizony, nála is van bőven sestertiusban mért gamifikáció (gamificatio, -onis, f?) és a virtuális térre is úgy tekint mint a latin örökség bőségszarvára. Verbum sat sapienti. Zs.L.R."

"Azért tetszik nagyon a módszere, mert mint diák, én is nagyon élvezném ezt a feladatot, és az a jó benne, hogy a tanuló "akaratlanul" is tanul vele, miközben észre sem veszi. ZS."

Török Zsuzsanna

Kipróbálni, tapasztalni, szabadon kísérletezni a művészetekkel, ez csak elsőre tűnik végtelenül könnyednek és természetesnek, valójában attól válik azzá, hogy Zsuzsanna értő kézzel gyúrja össze a komplex instrukciós terápia eszközeit a digitális világgal, a tapasztalást (formák, technikák, anyagok, textúrák) a szemléletformálással (hulladékgazdálkodás), a közvetlen környezet felfedezését a rácsodálkozás képességével. 

torokzsuzsanna

És ha mindez nem hangzik túl összetettnek, hát érdemes rákattintani erre a Zsuzsanna által feltöltött saját fejlesztésű tananyagra, ami a fent felsorolt komplex halmaznak csak egy kis szeletét ábrázolja. És ilyenkor derül ki, mennyire jéghegyszerű a jó tananyag: az általunk megkapott egytized mögé a tanár láthatatlanul odapakolt már kilenctizednyit.

Mit mond a zsűri?

"Török Zsuzsanna pályázatában a művészetek rendkívül fontos szerepére hívja fel a figyelmet. Nem véletlen, hogy az ókori tanítás a művészetekkel kezdődött. Ott lehet a leginkább megnyitni az elmét, a befogadó képességet. A művészeteken keresztül lehet a legjobban megélni az adott problémát. A gyerekekkel a vizuláis megjelenítésen keresztül dolgozza fel a tartalmakat, amivel erős kötődést tud kialakítani az aodott témakör felé. A csoportok munkája során külön odafigyel az elétrő haladási ütemekre, ezzel a tartalmon kívül az egyéniség és a szociális kompetenciák is figyelmet kapnak. N.A."

"Hogy én hogy utáltam a rajzot! Egy pálcikaembert nem tudtam leskiccelni, nem hogy drapériával leborított hengert tónusozni perspektivikusan csendéletbe komponálva. 45 perc kötelező kínlódás volt. Pedig – így utólag visszanézve – sok technika érdekelt volna, még akkor is, ha nem állok művésznek soha. Török Zsuzsanna órabemutatását elnézve irigylem azokat a srácokat, akik nála gyúrhatnak, maszatolhatnak, tapasztalhatnak. Mindeközben pedig újrahasznosítanak, környezettudatosodnak. Zs.L.R."

A nyeremény

Annyira sok jó pályázat érkezett, hogy roppant nehéz dolga van a bírálóknak, amikor csak három jelentkezőt juttathatnak tovább a döntőbe, ahol az általatok megszavazott nyertes jutalma a Lidl jóvoltából egy iPad 4 mini és egy 100 ezer forintos Lidl vásárlási utalvány lesz. Szavazás hamarosan!

Oszd meg másokkal is!
Mustra