Niedermüller Anna: "A tanuljuk meg az nem a rágjuk át magunkat rajta!"

Mitől szupertanár a szupertanár? Kik fogják ezt eldönteni? A jelentkezési határidő után, a döntősök bejelentése előtt most erről lesz szó.

Augusztus elején pályázatot hirdettünk, és arra biztattuk a kreatív magyar pedagógusokat, jelentkezzenek, meséljenek arról, milyen módszerrel teszik élvezetesebbé, ezáltal pedig hatékonyabbá a tanítást/tanulást.

Felkértünk egy háromtagú zsűrit, majd hátradőltünk, és vártuk, jelentkezik-e valaki. Hamarosan elkezdtek beérkezni a pályázatok, és büszkén mondhatjuk, hogy ez az ország tele van szupertanárokkal, végül több tucatnyian vették fel velünk a kapcsolatot, és küldtek leírást jobbnál jobb, ötletesebbnél ötletesebb módszereikről.

shutterstock 276575618 (1)

Annyira sok jó pályázat érkezett, hogy roppant nehéz dolga van a bírálóknak, amikor csak három jelentkezőt juttathatnak tovább a döntőbe, ahol az általatok megszavazott nyertes jutalma a Lidl jóvoltából egy iPad 4 mini és egy 100 ezer forintos Lidl vásárlási utalvány lesz.

De kik választanak? És ők mit gondolnak arról, mitől szupertanár a szupertanár? Most erről lesz szó. Következzen is a zsűri.

Niedermüller Anna

Niedermüller Anna oktatási szakértő, a Jövő iskolája alapítója, az AKG hamarosan induló általános iskolájának főszervezője. Számos oktatási program és tudományos kiállítás kidolgozását és megvalósítását vezette. A Szülő2.0 blog alapítója, állandó szerzője. Hitvallása, hogy a jó gyerekkornak nem elszenvedője, hanem alakítója a gyerek.

06-niedermuller anna-170126-A40A0721
Szécsi István / Dívány

Amit pedagógusként adni szeretne: magabiztosság, a tájékozódás képessége, az információ megszerzésének és szűrésének képessége, és képesség az együttműködésre, szociális intelligencia. Az általa vezetett AKG általános iskola 2018 szeptemberben nyitja meg kapuit.

Zsiros László Róbert

Zsiros László Róbert, saját definíciója szerint tudománykommunikációs felderítő, a Szertár alapítója, motorja. Eredetileg kertészmérnök, majd PhD kutatásait a molekuláris biológia területén végezte. Bő egy évtizede szeretett bele a tudományos ismeretterjesztésbe.

dia criança145
Vera Menino

Ma a kísérletes videók mellett tudományos híreket és koncepciókat dolgoz fel a saját neve alatt futó youtube csatornáján, valamint Hauptricht "Hapci" Tamással közösen készítik a Szertár Podcastet, ahol minden héten a legkiválóbb magyarországi kutatókkal, műszaki és oktatási szakemberekkel beszélgetnek.

Zsófi, gimnazista az egyik budapesti elitgimiben

Zsófi 15 és fél éves, az egyik budapesti elitgimnáziumba jár, jó tanuló. Rengeteget olvas, és bár nem választaná szakmájának, sokat foglalkozott színpadi műfajokkal, drámafoglalkozásokkal. Érdekli a pszichológia, az emberi agy és lélek (együtt)működése. Szeretne minél több mindent megtanulni, és szeretné, ha ez izgalmas, érdekes lehetne. Ő képviselte a diákszemszöget a zsűriben.

Mitől szupertanár a szupertanár?

Az egyes pályázatok értékelése mellett Niedermüller Anna egy összefoglaló-bevezetőt is írt arról, mi derült ki számára a beküldött anyagokból. Annyira jó, és általánosan érvényes gondolatokat fogalmazott meg, hogy szó szerint közöljük.

"Hogy mitől tekintünk szupernek egy tanárt, arra sokféle indok lehet. Hogy miben áll a tanárság lényege, arra különböző válaszokat adhatunk. Az bizonyos, hogy figyelemre, beleélésre és kreativitásra van szükségünk azoknak, akik arra szánják el magukat, hogy másokat tanítanak.

A tanítás leginkább a másik igényeinek felmérése és ahhoz való alkalmazkodás, a másikban megfogalmazott ismeretlen kérdések előhívása, az igény és kíváncsiság megteremtése a tudásra, a kutatásra, az ismeretszerzésre.

Valóban látják, akiket tanítaniuk kell

Mindazok, akik ezen a pályázaton beadták ötleteiket, vélhetően mind szupertanárok, hiszen időt, energiát nem kímélve új megoldásokon törik a fejüket. Nem elégszenek meg a hagyományos megoldásokkal, hanem tudják, hogy másra, új megközelítésekre van szükségük a gyerekeknek, hiszen annyiféle inger, ismeret és információ bombázza őket minden egyes perceben, amivel fel kell venni a versenyt és óriási zajban kell meghallaniuk azokat az információkat, amiket az iskola szeretne közvetíteni feléjük.

Hogy a közvetítendő tananyag mennyire korszerű és életre való, az egy másik probléma, azonban ahogyan ezek a tanárok tálalják a gyerekek felé, mind egytől-egyig szuper! Mert olyan eszközöket választanak, amelyekkel közelebb hozzák a gyerekekhez a tartalmat. Amelyekkel a gyerekek is részeseivé, tevékeny alkotóivá válnak a tanulási folyamatnak. Olyan helyzeteket teremtenek, amikor a kreativitás, az önálló gondolkodás, a tevőleges hozzáállás kerül a fókuszba, nem pedig a passzív befogadás.

És a kreatív hozzáállás, a kezdeményező, operatív szemlélet ragadós! A tanuljuk meg, az nem a rágjuk át magunkat rajta, a szevedjük el, amíg valami megmarad, hanem a tegyük magunkévá, szedjük szét, szálazzuk szét, értsük meg és rakjuk újra össze a magunk számára tevékenységről szól ezekben az esetekben.

És ezek lesznek azok a helyzetek, amikor valódi tudások jönnek létre. Hiszen azok a gyerekek, akik ezekkel a módszerekkel, feladatokkal tanulják meg a tananyagot, azoknak személyes élményük, viszonyuk lesz az adott kérdéskörhöz, problémához, ami kitörölhetetlen lenyomatot hagy majd bennük. Nem mellesleg vélhetően élvezettel és örömmel töltötték az idejüket ezekkel a feladatokkal, ami önmagában is, de az eredmény tekintetében is nagyon fontos szempont.

A hozzáállásukkal tanítják meg a legfontosabbat: keresni kell az újat, a jót!

Ezekből a pályázatokból, ezekről az emberekről süt, hogy személyiségükben is rendkívül magával ragadó személyiségek. Ez lehet egy másik feltétele annak, hogy szuper munkát végezzenek. De nem csak önmagában a sztártanárság miatt vonzó és kiemelendő ez a szempont, hiszen akkor ez csupán a személyiség tömjénezése volna. Hozzáállásuk példaként jár a gyerekek előtt, hogy a megismert problémákat, az előttünk álló feladatokat érdemes másképp értelmezni. Érdemes másképp tekinteni rájuk. Újszerű megoldásokat választani, többféle szempontból megvizsgálni, új értelmet és felhasználási lehetőséget adni, adott esetben egy tananyagnak, és a feldolgozásnak.

Munkájukkal azt tanítják, hogy érdemes a figyelemért küzdeni. Érdemes meghökkentő, újszerű vagy élményekkel teli megoldásokat keresni. Érdemes odafigyelni a másikra, figyelembe venni a partner, jelen esetben a diákok igényeit, mert akkor tud közös sikereket elérni. Ezekre a tudásokra nagyobb szükségük lesz a gyerekeknek az életük során, mint a tényleges tananyagtartalomra.

Mindezek okán nehéz kiemelni vagy a legjobbnak mondani bármelyiket is. Az értékelés szubjektív, az első benyomás megjelenításe tud csak lenni, és leginkább arról szól, mennyire tudta megragadni az olvasó figyelmét a pályázat. Persze ez is fontos ismérve lehet a szupertanárnak, hogy megragad a “közönségben” legalább egy fontos mondat."

Jó, de mikor lesz eredmény???

Most már tényleg nem kell sokat várni, egy-két napon belül bejelentjük, ki lesz a három döntős pályázó, és arról is írni fogunk, milyen szuper dolgokkal jelentkezek a tanárok, és bemutatjuk az egyes zsűritagok személyes kedvenceit. 

Oszd meg másokkal is!
Mustra