10 olasz tervező, akik nagy hatással voltak a divatra

Köztudott, hogy Franciaország, az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság mellett Olaszországot is a világ legmeghatározóbb divatnagyhatalmai között tartják számon. Az olaszok társasági és kulturális életében mindig is fontos szerepet töltött be a divat, a helyiek pedig jól ismertek arról, hogy szeretnek pozitív benyomást kelteni az öltözködésükkel (“La Bella Figura”).

Olaszországban a 11-16. században volt kiemelkedően magasszínvonalú a művészet fejlődése, aminek hatására például Palermóban, Velencében, Milánóban, Nápolyban, Firenzében és Vicenzában elkezdtek luxuscikkekkel, kalapokkal, kozmetikumokkal, ékszerekkel és minőségi anyagokkal kereskedni. A 1.-20. század között az olasz divat elvesztette a jelentőségét és Franciaország lett Európa új divatdiktátora.

Az 1950-es évekre azonban Olaszország újra összekapta magát és Giovanni Battista Giorgininek köszönhetően az “olasz iskola” is fel tudta venni a versenyt a francia haute couture-rel. Giorgini ugyanis felismerte, hogy minden fontos divateseményre Párizsban kerül sor, aminek hatására az olasz divatházak (például Elsa Schiaparelli) is ott nyitottak butikot. A kiváló amerikai kapcsolatokkal rendelkező üzletember saját firenzei otthonában tartotta meg az első Italian High Fashion Showt, amire a legbefolyásosabb áruházláncok vezetőit sikerült meghívnia a Bergdorf Goodmantól a Henry Morganig.

Azóta a “Made in Italy” címke a kreativitás és a minőségi kivitelezés szinonimájává vált, aminek hatására olyan luxusmárkák is előszeretettel gyártatnak a magasan kvalifikált olasz kézműves gyárakban (a legtöbb Közép-Észak-Olaszországban van), mint a Chanel, a Dior, a Balmain,az Alexander McQueen vagy a Ralph Lauren. A hajtás után azt a tíz divatházat mutatjuk be, akik a legnagyobb hatással voltak az olasz divat alakulására az elmúlt évtizedekben!

1. Elsa Schiaparelli

“Az idők változnak, de a divat mindig felháborító” – mondta a tervező, akit nemcsak az olasz divatcsászárnőként szokás emlegetni, de Coco Chanel legnagyobb riválisaként is. A két világháború közötti időszak egyik legfontosabb divattervezője kezdetben kötött ruhákban gondolkodott és nagy hatással voltak rá az olyan szürrealisták, mint Salvador Dalí vagy a francia költő, Jean Cocteau.

A korát jóval megelőző Schiaparelli ügyfélkörébe tartozott többek között Daisy Fellowes örökösnő és Mae West színésznő is. A gazdag családba született dizájner alkalmazta először, 1933-ban a cipzárt, a pletykák szerint 1000 dollárt kapott egy cégtől azért, hogy népszerűsítse azt. Schiaparelli annyira úttörőnek számított a harmincas években, hogy 1935-1936-os őszi/téli kollekciójához fém és műanyag cipzárt használt díszítőelemként a zsebekhez, a vállrészekhez és estélyi ruhákhoz, amivel természetesen ledöbbentette közönségét.

2. Missoni

A színes kötött termékeiről könnyen felismerhető márkát az egykori olimpikon, Ottavio és felesége, Rosita Ottavio Missoni alapította 1953-ban. A házaspár 1958-ban mutatta be első konfekció kollekcióját Milánóban, amiért olyan befolyásos divatszerkesztők, kritikusok és stylistok is lelkesedtek világszerte, mint Anna Piaggi, Emmanuelle Khanh vagy Diana Vreeland – írja a Wikipedia.org a hetvenes évekre csúcsra járatott luxusmárkáról.

A sikeren felbuzdulva Ottavio Missoni különféle kollaborációkra is vevő volt, jelmezeket tervezett például a milánói operaháznak, piacra dobott szőnyegeket és egyéb lakberendezési termékeket, 1982-ben elindította parfüm vonalát és a Rezidor Hotel Grouppal karöltve 2005 novemberében aláírt egy megállapodást, miszerint 2012-ig felépítenek 30 szállodát Hotel Missoni néven, illetve létrehozták a luxusmárka olcsósított márkáját, valamint egy sport vonalat is. Ottavio Missoni lánya, Angela 2014 februárjában új életet akart lehelni a divatházba, azért tanácsadóként alkalmazta a Moschino korábbi kreatív igazgatóját, Rossella Jardinit.

3. Gucci

Guccio Gucci 1921-ben nyitotta meg nyeregkészítő üzletét Firenzében, majd 1947-től cipőket, ezt követően pedig ékszereket, parfümöt, táskákat és ruhákat is árult. A sötét titkokat rejtő Gucci birodalom mára a világ egyik legismertebb, legdrágább és legmeghatározóbb divatházának egyike. A közel 100 éves luxusmárkánál tavaly voltak komolyabb változások, akkor a kreatívigazgató, Frida Giannini és a vezérigazgató, Patrizio di Marco is távozott a cégtől. A Gucci akkor szerződtette le vezetőtervezőnek Alessandro Michelét, aki szinte egy szezon alatt újragondolta a Gucci arculatát, miközben csavart egy nagyot a divatvilágon is.

4. Versace

A márkát az olasz divat- és jelmeztervezőként ismert Gianni Versace alapította 1978-ban Milánóban. Az 1946-ban született tervezőre a munkája során nagy hatással volt a görög művészet, az ókori Róma, Andy Warhol munkássága, valamint az absztrakt művészet. A 20. század második felének egyik legtehetségesebb dizájnerét 1997-ban gyilkolták meg Miamiban, így a vállalatot testvérei, Donatella Versace (művészeti igazgató) és Santo Versace (vezérigazgató) vették át. Gianni Versace végrendeletében unokahúgára, Allegrára hagyta divatbirodalmának 50 százalékát, ami azt jelenti, hogy Donatella Versace lányáé a végső szó a céget érintő kérdésekben. A hírességek körében is népszerű Gucci nemcsak nőies ruháiról ismert, árulnak szemüveget, illatszert, ékszert, valamint lakberendezési tárgyakat is. A milánói divatházról filmek is készültek az elmúlt években, a Versace-házat 2013-ban, a Versace gyilkosság pedig 1998-ban forgatták.

5. Moschino

A divatházat Olaszország egyik legelismertebb tervezője, Franco Moschino alapította 1983-ban. Moschino a 60-as évek végén a milánói Accademia delle Belle Artin tanult képzőművészetet, mivel azt remélte, hogy híres festő lesz belőle. Hogy a tanulmányait finanszírozni tudja, szabadúszó illusztrátorként dolgozott, aminek köszönhetően 1971-ben bekerült Gianni Versace műhelyébe és neki dolgozott hat éven át, majd 1977-1982 között a Cadette nevű olasz márka tervezője volt.

Moschino 1983-ban saját céget alapított Moschino Couture! néven és eleinte hétköznapias ruhadarabokat, farmert, majd később fehérneműt, estélyiruhát, férfiruhát, cipőt és parfümöt is piacra dobtak. A magát az olasz divat Jean-Paul Gaultierjának hívó tervező előszeretettel figurázta ki a divatipar klasszikusait (Chanel zakó), de rendkívül innovatív formái és kísérleti munkái nagy hatással voltak a következő generációra is. A 44 évesen elhunyt tervező helyét egykori asszistense, Rossella Jardini vette át, őt pedig a Los Angelesi tervező, Jeremy Scott követte a divatház élén.

6. Dolce & Gabbana

A Stefano Gabbana és Domenico Dolce által alapított milánói luxusmárka idén ünnepelte 30. évfordulóját Nápolyban. Az adócsalással is megvádolt szíciliai tervezőpáros időközben felszámolta olcsósított vonalát, a D&G-t és kizárólag a luxuskategóriás termékekre koncentrál. A tradicionális elemeket, az olasz kultúrát és gasztronómiát a precíz kivitelezéssel mesterien ötvöző márkánál például két millió forintot kérnek egy csicsás fejhallhatóért, de szerencsére vannak még olyan kőgazdag celebnők és milliárdos feleségek, akik kicsengetnek ennyit egy Dolce & Gabbana táskáért, óráért vagy fejdíszért. A márka egyébként nemrég nyitott az arab világ felé is.

7. Fendi

Az elsősorban szőrme- és bőrárukra specializálódott márkát Adele és Edoardo Fendi alapította 1925-ben Rómában. A családi vállalkozáshoz 1965-ben csatlakozott Karl Lagerfeld, aki a szőrme vonal, majd később a női kollekciók (1977-ben indult) kreatív igazgatója lett. A Silvia Venturini Fendi vezetése alá tartozó luxusmárka 2001-ben indította el férfi vonalát, amit Venturini lánya, Anna tervez a Fendinek. A márka a Dolce & Gabbanához hasonlóan megkéri az árát a kiegészítőinek, egy krokodilbőr Mini Bagért 4,6 millió forintot kérnek. A luxusmárkától egyébként nem áll távol az adakozás sem, pár évvel ezelőtt például több mint kétmillió euróval, kb. 610 millió forintottal segítették a római Trevi-kút helyreállítását (aztán idén ott tartottak divatbemutatót).

8. Valentino

A luxusházat Valentino Clemente Ludovico Garavani, azaz röviden Valentino alapította. A most 84 éves tervező olyan divatházaknál tanulta ki a mesterséget, mint Jacques Fath, a Balenciaga, Guy Laroche és a Jean Desses, majd a hatvanas évek elején elhatározta, hogy visszatér Olaszországba és divatházat alapít. Valentino 1962-es firenzei bemutatója hatalmas siker volt, vitathatatlan, hogy ő volt a hatvanas években az olasz divattervezők királya. A hetvenes években sok időt töltött New Yorkban, ahol a társasági élet olyan fő arcaival kötött barátságot, mint a Vogue akkori főszerkesztője, Diana Vreeland és Andy Warhol. 1990-ben megnyílt az Accademia Valentino Rómában, a Tommasso Ziffer által tervezett kultúrközpontban elsősorban művészeti előadásokat, kiállításokat és jótékonysági eseményeket tartanak. A dizájner két filmben is látható, az Ördög Pradát visel című divatfilmben önmagát alakítja, illetve 2008-ban készült róla egy dokumentumfilm is Valentino: The Last Emperor címmel.

9. Armani

A 82 éves Giorgio Armani a Forbes milliárdosainak listáján a harmadik helyen szerepel, vállalkozásainak értékét 7,2 milliárd dollárra becsülte 2012-ben a szaklap. Az eredetileg orvosnak tanult tervező 1957-ben költözött Milánóba, ahol kirakatrendezőként dolgozott, majd beszerző lett a La Rinascente férfi részlegén, később pedig a Nino Cerruttinak, az Ungarónak és a Zegnának dolgozott. Armani 1975-ben alapította meg divatmárkáját, ami ma már fehérneműket, ékszereket, fürdőruhát, napszemüveget és gyermekruhát is gyárt.

10. Prada

“Amit viselsz, az mutat be téged a világnak, különösen fontos ez napjainkban, amikor az emberi kapcsolatok ilyen gyorsak. A divat egy azonnali nyelv” – mondta a 67 éves Miuccia Prada, aki a nagyapjától vette át a bőrárura specializálódott családi vállalkozást 1978-ban. A márkához tartozik azóta a Jil Sander, a Helmut Lang és a Church & Co. is. A karrierista nők szimbólumává vált Prada 2002-ben nyitotta meg kortárs művészeti galériáját, a Guardian 2013-ban választotta meg Miuccia Pradát az egyik legjobban öltözött nőjének, a Forbes 2014-ben tette fel a világ legbefolyásosabb nőinek listájára. A tervezőnő vagyonát körülbelül 11 milliárd dollárra becsülik.

Oszd meg másokkal is!
Mustra