Plázában vásárol a magyar karácsonyra

Zanza!

A MOM Park a GfK Hungária közreműködésében arra kereste a választ, hogy mi jellemzi ma a karácsonyi vásárlást – születtek meglepő eredmények. A kutatás során az ajándékvásárlás teljes folyamatát vizsgálták, a meglepetés kitalálásától egészen a beszerzéséig. Az online kérdőíves kutatás célcsoportjába olyan 30-55 év közötti férfiak és nők tartoztak, akik rendszeresen látogatnak bevásárlóközpontokat, budapesti vagy pest megyei lakosok, és jó anyagi körülmények között élnek.

A férfiak gyakrabban csábulnak el

Kiderült, hogy a listaírás még mindig hatásos módszer, bár inkább a nők körében hódít. A legtöbben úgy nyilatkoztak, hogy bár nem írnak listát, de végiggondolják és fejben tartják, kinek, mit szeretnének vásárolni, ezért ritka az impulzusszerű döntés. A sztereotípiákkal szemben azonban a férfiak azok, akik gyakrabban esnek áldozatul egy-egy nem tervezett termék csábításának.

És halogatnak

Nem jellemző, hogy valaki hónapokkal karácsony előtt nekikezd a készülődésnek, a vártnak megfelelően a legtöbben az adventi időszakra időzítik az ajándékok beszerzését, a férfiak következetesen később, egyharmaduk az utolsó két-három hétre hagyja. Érdekes módon ritka a halogatás: csupán 2,3% nyilatkozott úgy, hogy az utolsó pillanatra hagyja az ajándékvásárlást. Persze tapasztaljuk, hogy az ünnepeket megelőző néhány napban is zsúfolásig telnek az üzletek, hiszen nem kizárt, hogy azok is az utolsó pillanatig vásárolnak, akik időben elkezdik a felkészülést.

Kérdezni ér

mikorra már választ kaptunk, de a mit még érdekesebb. A kutatásból kiderült, hogy az ötletgyűjtés fázisában mindkét nem szívesen böngészik online, a férfiak 47,2 százaléka, míg a nők 52,3 százaléke választja az inspirálódás ezen formáját. Az esetek több mint felében magunkra hagyatkozunk, és megpróbáljuk kitalálni, hogy mit szeretne a másik, de sokan a direktebb megoldásokban hisznek – 44,4%-ban inkább megkérdezik a célszemélyt a kívánságlistájáról.

(Majdnem) mindenki plázázik

hol kérdésben magasan vezetnek a plázák: a válaszadó férfiak 85 százaléka, míg a nők 81 százaléka bevásárlóközpontokban (is) vásárol karácsonyi ajándékokat, átlagosan fejenként 3 üzletközpontot látogatnak meg, mire mindent sikerül beszerezniük. A választásnál a többség ragaszkodik megszokott, közeli bevásárlóközpontjához, de a széles kínálat és az akciók mellett a válaszadók közel harmada fontos szempontként emelte ki a nyugodt hangulatot, és a stresszmentes légkört is, ami előtérbe helyezi a belvárostól távolabb eső üzletközpontokat.

Többkörös vásárlás

A többség 5 alkalom alatt szerzi be az összes ajándékot, de akadnak szélsőségek is: 13,6 százalék több 10 ajándékbeszerző kört tesz az ünnepek előtt, a leghatékonyabb 2, százalék pedig egyetlen vásárlással végez vele.

A család az első

A partner, család, barátok mellett többen ajándékoznak kollégáiknak is, bár ez inkább a nőkre jellemző. Érdekes, de a válaszadók 15,6 százaléka nyilatkozott úgy, hogy házi kedvencének is készül valamilyen meglepetéssel, hiszen nélkülük nem teljes a család.

A karácsony a pénztárcánkra is hatással van: a megkérdezett férfiak átlagosan 85000 Ft-ot, míg a nők megközelítőleg 72000 Ft-ot hagynak ott azért, hogy szeretteiknek örömet szerezzenek. A legtöbbet gyermekeinkre és partnerünkre költünk, mindkettő átlagosan az ajándékra szánt költségvetésünk harmadát teszi ki.

Minden szentnek a keze...

Mindannyian tudjuk, hogy az ajándékvásárlás sokszor megterhelő és fárasztó tevékenység: jogosan merül fel tehát a gondolat, hogy magunkat is kényeztessük egy kicsit. A válaszadók körülbelül fele vallotta be, hogy akár tervezetten, akár ha meglát valamit, ami tetszik neki, mindenképp megajándékozza magát a vásárlás során.

Minden, amit tudni akartunk a karácsonyi vásárlásról
Fotó: MOM Park/GfK Hungária
Blogmustra