7 mítosz az egészséges életről

Zanza!

„Este 6 után ne együnk semmit! A zabos keksz egészséges! A guggolás tönkreteszi a térdet!” – ilyen mondatok tucatjaival találkozik az, aki fogyókúrába kezd vagy lemegy egy konditerembe. Gyepesi Áront, az F&M fitness and more vezetőedzőjét hét fitneszmítoszról kérdeztük. A válaszaiból kiderül, jobban tesszük, ha a barátok tanácsai helyett az edzőre hallgatunk.

1. Tényleg mindenki tud futni?

Nem vagyok a hosszú távú futás híve, annak meg pláne nem, amikor több éves semmittevés után állnak neki sokan, mondván futni mindenki tud. Ugyanis sokan nagyon rossz mozgásminőséggel futnak és a távolságot gyorsan emelik. Az asszimmetriák, rossz mozdulatok több ezerszer történő ismétlése garancia a sérülésre. Bizony futni is meg kell tanulni!

shutterstock 190534760

2. Este 6 után nem szabad enni?

Tévúton jár, aki esztelen koplalással szeretne fogyni. Koplalás helyett együnk egészségesen, jó forrásokból. Természetesen lehet enni este 6 óra után is. Tökéletes és egészséges vacsora lehet például a roston sült hús vagy hal párolt zöldségekkel, esetleg salátával. Sőt, ha este edzünk, szénhidrátot is fogyaszthatunk az esti órákban, a tápanyagbevitelt pedig érdemes ennek az időpontjához igazítani.

shutterstock 188281034

3. A guggolás tönkreteszi a térdet?

A guggolással kapcsolatban két téveszme él a fejekben: a guggolás kinyírja a térdet, illetve derékszögnél mélyebbre tilos guggolni. Ezzel szemben az az igazság, hogy a helyesen végzett guggolás (például a térd nem megy a lábfej elé) az egyik legjobb funkcionális gyakorlat. Ha a mozgásminta megfelelő és megvan a normál mozgástartomány, akkor kihagyhatatlan eleme az edzésnek – a felhúzáshoz hasonlóan.

shutterstock 167027138

4. A gyümölcsjoghurt, a müzli és a zabkeksz egészséges?

Ne dőljünk be a reklámoknak! Azért mert egy terméket egészségesként hirdetnek, egyáltalán nem biztos, hogy az is. A gyümölcsjoghurt tele van cukorral, helyette inkább natúr joghurtot vegyünk és ízesítsük igazi gyümölccsel. A zabkekszekkel és reggelizőpelyhekkel sem jobb a helyzet, mindegyik cukorbomba. Helyettük együnk zabpelyhet fahéjjal, gyümölcsökkel ízesítve. A legtöbb light feliratú terméknél is érdemes megnézni az összetevők listáját. Meg fogunk lepődni, mennyi cukrot tartalmaznak.

shutterstock 190114916

5. Minden edzésen szét kell hajtani magunkat?

Nagyon veszélyes elképzelés! A fájdalom (nem az izomlázról beszélünk) mindig kompenzációkat okoz a mozgás egész rendszerében, ezáltal módosul a mozgásmintázat, nagyobb a sérülésveszély. A mozgás minősége mindig meg kell, hogy előzze a mennyiséget, vagyis öt szabályos fekvőtámasz többet ér mint 15 szabálytalanul (beesett derék, hasizmok nem dolgoznak, kitekert váll) végrehajtott. Aki nem tud súly nélkül szabályosan guggolni, annak a mozgásminőségen kell javítania először, mielőtt eszébe juthatna, hogy súllyal guggoljon akár egyet is.

shutterstock 184528427

6. Ha fogyni akarok, csak a mérleget figyeljem?

A mérleg önmagában semmit sem jelent, valaki lehet 60 kilósan feszes, karcsú, míg más ugyanazzal a súllyal és magassággal pocakos. A lényeg a teszünk zsír-izom aránya, azaz, hogy abból a bizonyos 60 kg-ból mennyi a zsír vagyis a felesleg. Az edzésekkel és a helyes táplálkozással elérhetjük, hogy csökkenjen a zsírszázalékunk, és ezzel párhuzamosan nő az izomtömegünk. Nem, nem a zsír alakul át izommá. Ha a súlyunk nem változik a mérlegen, viszont a testkörfogataink, a derék-, csípő-, combkörfogatunk csökken, akkor jó úton járunk. Ne álljunk tehát mániákusan napi 3-4-szer a mérlegre, elég hetente-kéthetente ellenőrizni a súlyunkat, de a testkörfogatokkal együtt.

shutterstock 60419377

7. A súlyzós edzéstől túl izmosak lesznek a lányok?

A lányok sokszor félnek a súlyzós edzésektől, és csak kardióval akarnak fogyni. Viszont ha nem végzünk súlyzós, ellenállásos edzéseket, ha nem használjuk a felsőtestünk izmait, a szervezet a kalóriahiányos állapotban nemcsak a zsírt, hanem ezeket is elkezdi lebontani. Ha izmot vesztünk, jön a jojó-effektus: minél kisebb az izomtömegünk, annál kevesebb kalóriára van szükségünk. Tehát a kardiózás mellett kell a súlyzós edzés is, ettől a nők csak feszesek, tónusosak lesznek, nem női body builderek.

shutterstock 120252163
Blogmustra